Farbror Blå
framtiden bär på nya förutsättningar, det vet vi. Klimatet blir ett helt annat, det är alla överens om, även om ingen riktigt vill göra nånting åt det.

Men vad finns det för andra problem för framtiden?
vad vill du ändra på?
Vad är du rädd för?
silos
CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2013, 21:34) *
framtiden bär på nya förutsättningar, det vet vi. Klimatet blir ett helt annat, det är alla överens om, även om ingen riktigt vill göra nånting åt det.

Men vad finns det för andra problem för framtiden?
vad vill du ändra på?
Vad är du rädd för?

Jag är inte särskillt rädd av mig.
Men en sak är jag lite rädd för och det är ohmy.gifm Jesus inte välkomna mig till Guds rike efter min död.
Annars har jag tillit i det att Gud kommer att ordna allt till det bästa till slut!
Jag skulle vilja göra mera för mina medmänniskor .
Jag önskar att mänskligheten brydde sig mera om dem som har det svårt.
Jag önskar att vi tog bättre hand om våran fantastiska planet.
Det finns mycket mera som vi skulle behöva ändra på.
Farbror Blå

ja visst finns det mycket vi bör ändra på!

Jag är just nu rädd för internet/telefoner/meda-vågen.
Internet är underbart, jag chattar daagligen med vänner och bekanta, jag spelar spel, skriver ju här+ på många andra sajter.

det jag oroar mej för äör den halvvuxna generation som inte kommer ur det hela!
Dom sitter framför dator eller telefonerna hela dagarna, jobbar inte, läser inte och gör inget vettigt alls.
Det finns tusentals pojkar i landet som inte kan åstadkomma något alls, fast dom är på väg mot 30-strecket har dom aldrig arbetat, bor hemma fortfarande och inte klarat några studier.
hur göära?
Piccante
Jag tror att Peak Oil eller en rejäl oljekris pga krig skulle ge ganska jobbiga effekter på samhället. Vi är så importberoende idag så matpriset skulle skjuta i höjden och det blir dyrare att odla mat när jordbruket är beroende av billigt drivmedel och foder och mineralgödsel också importeras.
Jag skulle nog kunna gå över till självhushållning i ganska stor grad när det gäller odling men har inte möjlighet att hålla med mig djur och boskap när jag bor i lägenhet.
Trampendal
CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2013, 22:24) *
ja visst finns det mycket vi bör ändra på!

Jag är just nu rädd för internet/telefoner/meda-vågen.
Internet är underbart, jag chattar daagligen med vänner och bekanta, jag spelar spel, skriver ju här+ på många andra sajter.

det jag oroar mej för äör den halvvuxna generation som inte kommer ur det hela!
Dom sitter framför dator eller telefonerna hela dagarna, jobbar inte, läser inte och gör inget vettigt alls.
Det finns tusentals pojkar i landet som inte kan åstadkomma något alls, fast dom är på väg mot 30-strecket har dom aldrig arbetat, bor hemma fortfarande och inte klarat några studier.
hur göära?


Att det finns ett antal pojkar som inte åstadkommer något och liksom fastnat kan nog stämma och dem är jag också orolig över,
men att en hel generation beter sig som du beskriver är definitivt inte sant.

De flesta är "duktiga", företagsamma och målinriktade.
Visserligen hänger de en del på nätet, men de kan också utnyttja tekniken på ett bra sätt, för sina egna syften.

Jag oroar mig mest för klimatet, men det har jag gjort sen 70-talet (till ingen nytta alls).
Förmodligen hinner jag dö innan det blir ett rent helvete, men barnen ska ju finnas ett tag till.

Sen tycker jag att det är lite otäckt att länder går bakåt i utvecklingen, t ex Ryssland med sina läskiga värderingar och lagar,
och jag fattar verkligen inte varför man inte vill ha ett gott samhälle för alla medborgare.
Helt obegripligt!

Huggorm
Visst är man orolig över utvecklingen i Sverige. Korruption blir allt vanligare liksom kriminalitet i form av maffia och olika gäng som krigar mot varandra i våra större städer. Knark och illegala vapen flödar in i landet och polisen är mer eller mindre lamslagen. Samtidigt kommer arbetsmarknaden bli allt svårare för de lågutbildade, en grupp som blir allt större. Sverige går utför och det kommer bara accelerera i den närmaste framtiden. Jag hade mycket hellre sett peak oil slå mot ett väl fungerande samhälle, nu kan det gå hur som helst.
hattstugan

Det jag tycker är läskigt är att människor har blivit kallsinniga!
Läskigt är det också med alla fanatiker om dyker upp inom olika områden!
kerstin z5-6
Jag tror inte de dyker upp , de har funnits förr men nu finns anonymitet bakom blogg, FB och Instagram + tveksamma forum som bara gör dem tydligare
Monaxe
Jag är rädd för att blir gammal och sjuk i detta landet, Kunskap finns, men allting prioriteras ner mer och mer, jag vill inte bli en av de gamla och sjuka som får vänta på ett akutintag i flera timmar för att sedan skickas hem eftersom det inte finns några vårdplatser.

Hem till en hemtjänst som sliter för att för ihop sin bemanning, vilket innebär att det sällan är samma personer som kommer för att hjälpa mej.
Hemsjukvården har också nerdragningar, hinner inte med allt som behövs.

Att bli gammal och sjuk i detta land innebär att man mer eller mindre måste ha anhöriga som hjälper dej, både med vanliga småsaker, men även hjälpa med att vårda, ta ansvar för tidigt eftersom man blir hemskriven för tidigt pga platsbrist.

Jag är rädd för att bli gammal och sjuk och behöva bli en belastning för mina barn, eftersom vården inte kommer att fungera alls när när jag kommer att behöva den.

DET tycker jag är läskigt!
Jubbe063
Ser inget läskigt i vår tid. Saker är som det är varken mer eller mindre.
Jubbe063
Ser inget läskigt i vår tid. Saker är som det är varken mer eller mindre.
skånepåg
CITAT (Monaxe @ 12-12-2013, 23:34) *
Jag är rädd för att blir gammal och sjuk i detta landet, Kunskap finns, men allting prioriteras ner mer och mer, jag vill inte bli en av de gamla och sjuka som får vänta på ett akutintag i flera timmar för att sedan skickas hem eftersom det inte finns några vårdplatser.

Hem till en hemtjänst som sliter för att för ihop sin bemanning, vilket innebär att det sällan är samma personer som kommer för att hjälpa mej.
Hemsjukvården har också nerdragningar, hinner inte med allt som behövs.

Att bli gammal och sjuk i detta land innebär att man mer eller mindre måste ha anhöriga som hjälper dej, både med vanliga småsaker, men även hjälpa med att vårda, ta ansvar för tidigt eftersom man blir hemskriven för tidigt pga platsbrist.

Jag är rädd för att bli gammal och sjuk och behöva bli en belastning för mina barn, eftersom vården inte kommer att fungera alls när när jag kommer att behöva den.

DET tycker jag är läskigt!


Den hemska vården har jag nu fått uppleva med egna ögon stora smärtor där man inte får hjälpen de lovar, bara åka fram och tillbaka till vårdcentral och sjukhus varannan vecka för att uppleva samma hemska behandling jag kan tycka som tortyr.
De vill inte hjälpa de vill bara ha en bort därifrån, de är så rädda för att ge eller skriva ut den farliga beroendeframkallande medicinen som är ens enda räddning för att bli frisk och fungera som en vanlig människa utan att ligga blixt stilla för att röra sig gör för ont och inte få mer medicin när man ligger där och skriker av smärtor.
Ska jag till ett sjukhus nån gång så får det vara när jag ska dö för man dör med den lilla hjälp man får på sjukhuset, i detta ögonblick fäller jag tårar av hur hemskt dålig sjukvården är, att de kan behandla en människa med så stora smärtor att man inte ens kan gå.
Och jippie, jag fick nytt ryggskott i Söndags tillsammans med mitt diskbråck låg jag och skrek så ambulans fick tillkallas och dubbla min redan (så jättehöga medicinering) som ambulanspersonalen även sade som jag också redan gjorde halva dagen innan de kom, och de sa att det är inte lönt att åka med till akuten när jag har medicin hemma och sitta där i säkert 8 timmar minst över midnatt för akuten är överfull av människor som halkat i all halka och mycket mer och med endast 2 st ortopedläkare som hade fullt upp var det bara att vänta och ringa vårdcentralen nästa dag som jag gjorde varje dag och väntade redan sen veckan innan på att min läkare skulle ringa för diskutera om medicineringen och andra mediciner.
Som hade lovat varje dag att ringa i en vecka då jag fick tag på han på Onsdagen och blev helt förskräckt över all medicin jag ätit så jag kan röra mig utan att skrika och som jag redan var på vårdcentralen på Måndagen med möte med läkare och sköterskor och sjukgymnaster som alla hade sån förståelse och bara få såna svar, vad fan hade du själv gjort i min situation och uttrycka sig med såna argument att jag måste söka hjälp för missbruk att jag tog 40mg morfin om dagen istället för 20mg när det knappt hjälper för att kunna tassa försiktigt fram.
I nu 7 månader har jag fått uppleva hur det är att få tag i läkare som tar 1-2 veckor och alla med samma dåliga bemötande och svar och alla sköterskor som inte kan sitt jobb med felmedicineringar och aldrig ger mer medicin som de lovar. Man dör om man behöver komma till sjukhuset för att få hjälp jag ska aldrig mer dit!
Oj detta blev långt men jag behövde nog få skriva av mig lite, jag är så jäkla ledsen och arg, det är alltid bara ett steg framåt och två steg bakåt.........
Tack och hej, nu måste jag faktiskt gråta lite över detta för det har varit bland de hemskaste upplevelserna i mitt liv........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon