Full version: Thailand?
Gossen Ruda
En märklig konflikt som utspelas där. En minoritet kräver att demokratin avskaffas och att en liten minoritet skall styra landet. Undrar hur det slutar?
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2013, 15:22) *
En märklig konflikt som utspelas där. En minoritet kräver att demokratin avskaffas och att en liten minoritet skall styra landet. Undrar hur det slutar?


Troligen illa!
malcolm
Inbördeskrig låter troligt.
Huggorm
Jag tror inte på inbördeskrig, det var liknande oroligheter för några år sedan. Nuvarande regeringsparti har bara strax över hälften av mandaten så det kan mycket väl bli skifte nu när det bli nyval. Så vitt jag förstår är det uppdelat i fattiga bönder i norra Thailand som röstat fram nuvarande regering och rikare stadsbor i söder som inte är nöjda med den förda politiken.
Gossen Ruda
Vad jag har hört så är nuvarande regeringssidan klart större så ett nyval skulle inte förändra läget.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2013, 20:14) *
Vad jag har hört så är nuvarande regeringssidan klart större så ett nyval skulle inte förändra läget.

De har 265 av 500 platser. Men det är bara 375 av platserna som väljs demokratiskt, 125 väljs enligt något annat system som jag inte orkat sätta mig in i.
Gossen Ruda
Frågan är om alla dessa protester hjälper oppositionen eller regeringssidan? Vanligt folk är nog trötta på bråket.
Huggorm
Vanligt folk bor väldigt långt från oroligheterna i Bangkok, de har full upp med att klara sitt dagliga levebröd
theseraphim
Thailand har väl alltid varit ett delat land och med en våldsam historia så är sådana här saker ofrånkomligt tyvärr. De som söker makten nu vill införa en fördold diktatur på liknade basis som hitler en gång gjorde för att "rädda" folket från demokratins svaghet, det är totalt oacceptabelt att gripa makten på ett odemokratiskt sätt när det finns demokratiska val. Om de nu tar makten hoppas jag på en bojkott av omvärlden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon