ilanius
Hej!

Har ett mycket vackert stort träd, som har stått på tomten ända sedan huset kom till för drygt 100 år sedan. Trädet kan alltså vara något äldre.

Hursomhelst, trädet har sett hur fint ut som helst, men helt plötsligt har bark börjat trilla av. Vet någon vad som kan ha hänt? Betyder detta att trädet håller på att dö, eller finns räddning?
[attachment=79171:20131028..._resized.jpg]

Tack på förhand!

kerstinbern
Det enkla svaret är att man inte kan göra något, förutom att ev såga ned ett träd i tid innan grenar eller hela trädet blåser ned!

Vanliga orsaker till att träd får sjukdomar är att man höjt marknivån geom utfyllnad, markpackning pga att man kört med tunga fordon, eller helt enkelt att trädet uppnått en hög ålder. lönnar blir ju inte lika gamla som många andra träd, men så länge kronan ser OK ut är det nog ingen större fara
Gossen Ruda
Har det lossat ända in till veden? Jag tycker mer att flagor lossnat, kanske en ihärdig hackspett har kollat.
addo
Jag tycker det ser ut som det är barkens ytskikt som lossnat, vilket är helt normalt och helt ofarligt för trädet.

Om barken lossnar så veden (träet) kommer fram så är det inget bra.
Huggorm
Som rudan säger, så där ser det ut när hackspetten varit framme och letat mat, fast hos mig är det bara björkar den går på. Ofarligt för trädet, det är ju bara i den yttersta barken som ändå är död.
Piccante
Den skadan är väldigt ytlig och går inte in till kambium.
ilanius
Hej!

Tack för alla svar!

Trädet var tidigare omringat av några kinesiska enar och annat sly. Detta har vi rensat och jämnat marken efter att vi har sågat bort. Det rör sig kanske om en markförändring på några cm. Kan det påverka ett 30 m högt träd?

Funderade också om det kunde vara något djur, dock har barken lossnat längs med hela stammen och ganska högt upp, vi har haft hackspett tidigare och de har inte jobbat på det viset tidigare.

Trädet ser ju för övrigt bra ut. Bladen har knappt gulnat ännu, vilket är senare än många andra träd.

Jag bifogar en ny bild på högen av barken som ligger runt trädet.
addo
Fåglarna har lite olika matvanor från år till år, beroende vad för mat som finns tillgänglig.

Era markarbeten har troligtvis inte påverkat trädet så länge ni inte grävt- eller körtsönder rötterna.

Ert träd verkar fullt friskt så ni har inget att oroa er för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon