john_landers

2013-10-26 10.05.06.png



Kan någon hjälpa mig att identifiera den här höstblommande busken?
Det är ca 2.5 meter hög och växer i småland.
gunsta
Hej och välkommen till Odlas forum smile.gif - tror att det är körsbärs-benved (Euonymus planipes).
john_landers
Tackar! Vi hittade den när vi började rensa ur en allt för vildväxt syren. Ska försöka att föröka den lite grann, kul med något som blommar på hösten!
Huggorm
CITAT (john_landers @ 26-10-2013, 15:45) *
Tackar! Vi hittade den när vi började rensa ur en allt för vildväxt syren. Ska försöka att föröka den lite grann, kul med något som blommar på hösten!

Den blommar på våren faktiskt, det du ser nu är bären. Jag är ingen expert på benved men jag tror att det även skulle kunna vara den vanliga vildväxande Euonymus europaeus
Anna-Karin Lundberg
Nu har du redan fått svar på frågan, så bara som kuriosa, så är det fler som frågat om samma buske på annat håll. Jag tror att de syns nu när de flesta löven faller av och deras fröställningar är ovanliga och iögonfallande och gör att man blir förtjust. Innan bladen faller har busken vacker höstfärg. Fröna/bären ser goda ut, men de är giftiga, så låt bli att smaka.
malcolm
Jag har också fått in en sådan där buske på tomten och var faktiskt på väg att skriva en fråga om den men nu behöver jag ju inte det. :-D
Huggorm
Jag har även sett det frågas om dessa buskar på engelska forum nu, så nog är det deras fifteen minuts of fame nu i oktober
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon