Sidor: 1, 2, 3, 4
Forumvärd
Hej alla,
De senaste dagarna har varit minst sagt turbulenta här inne i forumets Småprat. Saker har sagts som kanske inte borde sägas och ord har skrivits som kanske inte borde skrivas. Trådarna har modererats av våra två fantastiska moderatorer som verkligen gör ett toppenjobb. Trådar har fått varningar av såväl mig som moderatorerna och flera trådar har dessutom fått stängas.
Forumets trivselregler och användarvillkor har brutits vid ett flertal tillfällen, regler och villkor som är till för att följas, för att ni ska trivas här inne och för er att luta er tillbaka mot.
Detta är såklart jättetråkigt, onödigt och något som absolut kan undvikas. Det handlar om att respektera att vi alla är olika, att vi uttrycker oss på olika vis och det går att undvika att kommentera, om man anser att det är olämpligt. Det går förvisso alltid att kommentera det någon annan skriver – man kan göra det på olika vis!
Med jämna mellanrum kommer kritik riktat mod moderatorerna, mig som forumvärd eller renat av mot Odla.nu och forumet över lag. Det är bra, kritik behövs för att vi ska kunna förbättra vårt arbete. Med denna tråd vill jag att ni kommer med konstruktiv kritik
1. Hur vi kan göra vårt arbete med forumet bättre.
2. Hur forumet och dess utformning kan förbättras.

Jag hoppas att vi kan arbeta tillsammans för ett bättre forum, ett forum där alla ska trivas och känna sig välkomna, oavsett bakgrund, personlighet och allt annat som skiljer oss åt – det är ju trots allt tack vare det vi skapar nyanser och kontraster såväl här som i verkliga livet.
Tänk efter och fundera på hur ni vill ha det här inne, jag finns alltid tillgänglig via PM eller mail fanny@odla.nu för privata meddelande, eller genom denna tråd, för er som vill föra en öppen dialog.
Jag önskar er en fin dag och hoppas på bättre stämning här inne!
/Fanny, forumvärd.
pejori
Samma frågor har ställt i omgångar och förslagen haglar in.
Det är ju bra, men efter ett tag är alla goda intentioner glömda.

Då återgår forumet till att bli en allmänt otrevlig tummelplats, där inte alla får yttra sig på "lika villkor"

Framför allt bör glåpord, öknamn och tillmäten stoppas/raderas tidigare än nu. Framför allt bör det vara rättvist.
Det en medlem inte får göra, ska heller inte tillåtas av en annan medlem.

Om två-tre personer är eniga i en fråga mot ett inlägg, innebär inte det per automatik att det "är ett drev" och bör ej heller kallas så, framför allt inte av en moderator.
Det är många medlemmar mellan varven och går inte att undvika att det är fler som har samma åsikt.
Monaxe
CITAT (pejori @ 16-10-2013, 14:47) *
inte alla får yttra sig på "lika villkor"

Framför allt bör glåpord, öknamn och tillmäten stoppas/raderas tidigare än nu.

Det en medlem inte får göra, ska heller inte tillåtas av en annan medlem.


Här har vi kärnfrågorna tycker jag! Ett forum som är lika för alla!

Där alla blir bemötta med respekt och ffa bemöter med respekt.
hattstugan

Samt att moderering inte ifrågasätts!
Klint
Det finns Användarvillkor och även Trivselregler på denna sida.
Jag föreslår att man sätter ner foten och visar att det inte bara är tomma ord.
Vad man kallar drev här är enl.mej medlemmar som efter otaliga påhopp,personangrepp (även på familjemedlemmar) diskriminerande uttalanden och klara överträdelser mot Användarvillkoren,till slut tröttnar.
Vi vill ha ett levande forum med högt i tak,men någon måtta får det vara.
Släpper man allt löst,blir det uppror och då är risken att det blir för strikt.
Men jag tycker man ska ta tag i uttalanden som bryter mot användarvillkor o trivselregler till att börja med,alt.Skippa dem.
Anki på Öland
Kanske det är vi som är dåliga på att anmäla överträdelser så istället för att försöka ställa tillrätta i tråden och förklara vad som är "fel" borde vi skicka en anmälan till moderatorerna direkt?? Har en känsla av att det är något som sker när det redan är för sent, att man försöker undvika det för det känns som om man "skvallrar"......
*Stintan*
Kanske vet vi inte exakt var ribban ligger trots regler eftersom bedömningarna tycks vara olika beroende på vem som skrivit vad och vem som bedömmer. Alla behandlas inte lika och en del tycks uppenbart känsligare än andra!

En sak jag tycker mig observerat är att det alltid blir mer bråk när det plötsligt dyker upp medlemmar som nästan aldrig deltar i diskussioner och börjar tillrättavisa dom som diskuterar.

hattstugan

Har tagit bort inlägg som inte hör hit!
/Moderator
Monaxe
CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2013, 19:51) *
Kanske det är vi som är dåliga på att anmäla överträdelser så istället för att försöka ställa tillrätta i tråden och förklara vad som är "fel" borde vi skicka en anmälan till moderatorerna direkt?? Har en känsla av att det är något som sker när det redan är för sent, att man försöker undvika det för det känns som om man "skvallrar"......



Här tror jag att en stor del av problemen ligger!
hattstugan

Ofta drar det igång problem sena kvällar/nätter! Vi Moderatorer jobbar ju ibland också så vi kan inte vara här 24/7!
Så ett PM är välkommet!
gnon49
Problemet är nog ofta att man gör en höna av en fjäder. Att läsa in ett inlägg utifrån vem som skrivit det misstolkas lätt. Trots allt så är Odla ett forum där alla får skriva och svara på inlägg, ha egna åsikter om det mesta och besöka forumet utifrån egna behov.
CillaM
Men att ständigt i nästan vartenda inlägg förolämpa, "hötta med fingret" åt andra är vad jag anser över gränsen. Ibland kan det höra hemma med en tillsägning av privatperson, men att hela tiden raljera över hur "okunniga, dumma och helt ovetandes" vi andra är, är INTE OK. DÄR borde moderatorerna gå in bra mycket mer, men jag förstår också att ni inte kan finnas där 24 om dygnet. Då tycker jag det nu är bättre med en anmälan till moderatorerna eller forumet på direkten.
Monaxe
CITAT (CillaM @ 16-10-2013, 22:36) *
Men att ständigt i nästan vartenda inlägg förolämpa, "hötta med fingret" åt andra är vad jag anser över gränsen. Ibland kan det höra hemma med en tillsägning av privatperson, men att hela tiden raljera över hur "okunniga, dumma och helt ovetandes" vi andra är, är INTE OK. DÄR borde moderatorerna gå in bra mycket mer, men jag förstår också att ni inte kan finnas där 24 om dygnet. Då tycker jag det nu är bättre med en anmälan till moderatorerna eller forumet på direkten.

Helt enig! tummenupp.gif
pejori
CITAT (CillaM @ 16-10-2013, 22:36) *
Men att ständigt i nästan vartenda inlägg förolämpa, "hötta med fingret" åt andra är vad jag anser över gränsen. Ibland kan det höra hemma med en tillsägning av privatperson, men att hela tiden raljera över hur "okunniga, dumma och helt ovetandes" vi andra är, är INTE OK. DÄR borde moderatorerna gå in bra mycket mer, men jag förstår också att ni inte kan finnas där 24 om dygnet. Då tycker jag det nu är bättre med en anmälan till moderatorerna eller forumet på direkten.



Det låter helt ok. tummenupp.gif
Gita
Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

På förekommen anledning undrar jag också om man måste delta i forumet med en viss frekvens för att överhuvudtaget få tycka/skriva något?

Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 17-10-2013, 06:50) *
Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

På förekommen anledning undrar jag också om man måste delta i forumet med en viss frekvens för att överhuvudtaget få tycka/skriva något?

Gita


Ett fyrfaldigt tummenupp.gif (fullt medveten om att jag själv inte alltid klarat av att nå upp till detta)
Eva i Skåne
CITAT (Gita @ 17-10-2013, 06:50) *
Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

Gita


tummenupp.gif
Krolliljan
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2013, 20:21) *
Kanske vet vi inte exakt var ribban ligger trots regler eftersom bedömningarna tycks vara olika beroende på vem som skrivit vad och vem som bedömmer. Alla behandlas inte lika och en del tycks uppenbart känsligare än andra!

En sak jag tycker mig observerat är att det alltid blir mer bråk när det plötsligt dyker upp medlemmar som nästan aldrig deltar i diskussioner och börjar tillrättavisa dom som diskuterar.


Alla medlemmar har väl åsikter men av olika anledningar deltar de sparsamt eller inte alls i diskussionerna. En anledning kan vara just tonen i diskussionen. Man kanske inte vill riskera att bli "påhoppad".
Jag tycker att det är jättebra när de som sällan ger sig in i diskussionen verkligen gör det så att fler åsikter än de "rådande" kommer fram.
caprifol
CITAT (Krolliljan @ 17-10-2013, 08:31) *
Alla medlemmar har väl åsikter men av olika anledningar deltar de sparsamt eller inte alls i diskussionerna. En anledning kan vara just tonen i diskussionen. Man kanske inte vill riskera att bli "påhoppad".
Jag tycker att det är jättebra när de som sällan ger sig in i diskussionen verkligen gör det så att fler åsikter än de "rådande" kommer fram.

tummenupp.gif
silos
CITAT (Gita @ 17-10-2013, 06:50) *
Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

På förekommen anledning undrar jag också om man måste delta i forumet med en viss frekvens för att överhuvudtaget få tycka/skriva något?

Gita


tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Krolliljan @ 17-10-2013, 08:31) *
Alla medlemmar har väl åsikter men av olika anledningar deltar de sparsamt eller inte alls i diskussionerna. En anledning kan vara just tonen i diskussionen. Man kanske inte vill riskera att bli "påhoppad".
Jag tycker att det är jättebra när de som sällan ger sig in i diskussionen verkligen gör det så att fler åsikter än de "rådande" kommer fram.


Läs gärna en gång till vad jag skrev. Det var en observation jag gjort vid de tillfällen medlemmar går in enbart för att tillrättavisa andra dvs leka självutnämnd "moderator". Jag menar att kanske vore det bättre då att be moderator kolla om tillrättavisning/åtgärd behövs!

Jag har verkligen inte något emot att man ger sig in i diskussionen så att fler åsikter i sakfrågan kommer fram.

Hoppas du och andra (inkl. Gita) förstår skillnaden och inte pådyvlar mig något jag inte sagt eller menat.
Monaxe
CITAT (Gita @ 17-10-2013, 06:50) *
Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.



Och detta skall väl gälla alla då hoppas jag?
Det kommer att bli många PM till mod/forumvärd för att få alla med på detta tänket.
Det är så lätt att undslippa sig en negativ kommentar om någon som inte är inne på forumet just för tillfället.

Hoppas på bättring, det skulle vara fantastiskt kul om forumet var till för alla igen och inte bara besserwissrar.
Eva i Skåne
CITAT (Krolliljan @ 17-10-2013, 08:31) *
Alla medlemmar har väl åsikter men av olika anledningar deltar de sparsamt eller inte alls i diskussionerna. En anledning kan vara just tonen i diskussionen. Man kanske inte vill riskera att bli "påhoppad".
Jag tycker att det är jättebra när de som sällan ger sig in i diskussionen verkligen gör det så att fler åsikter än de "rådande" kommer fram.


Så rätt yes.gif
Cacki
CITAT (Monaxe @ 17-10-2013, 13:41) *
Och detta skall väl gälla alla då hoppas jag?
Det kommer att bli många PM till mod/forumvärd för att få alla med på detta tänket.
Det är så lätt att undslippa sig en negativ kommentar om någon som inte är inne på forumet just för tillfället.Hoppas på bättring, det skulle vara fantastiskt kul om forumet var till för alla igen och inte bara besserwissrar.


Vi är nog olika bra på det. Det finns vissa som spärren slår till för direkt andra är mer av "skitsnackskaraktär". Det där är nog en träningssak Tror inte att det blir speciellt mycket mer betungande för mod att plocka bort dessa övertramp om "den skyldige" bara respekterar att det sker utan att börja protestera eller försvara. I jämförelse med att behöva sitta och hårdbevaka trådar som är speciellt "bäddade för tjafs" alltså.
pejori
CITAT (Cacki @ 17-10-2013, 14:35) *
Vi är nog olika bra på det. Det finns vissa som spärren slår till för direkt andra är mer av "skitsnackskaraktär". Det där är nog en träningssak Tror inte att det blir speciellt mycket mer betungande för mod att plocka bort dessa övertramp om "den skyldige" bara respekterar att det sker utan att börja protestera eller försvara. I jämförelse med att behöva sitta och hårdbevaka trådar som är speciellt "bäddade för tjafs" alltså.

Sant.
Med tiden lär vi oss vad vi får skriva, om inläggen plockas bort.
Det är en träningssak.
mamamaggan
Min uppfattning står kvar . Jag står för vad jag säger och skriver .

Och i enlighet med vad som sägs i denna tråd så har jag min fulla rätt att tycka vad jag vill.

Det måste vara lika för alla och jag är fortfarande medlem här .

Cacki
CITAT (mamamaggan @ 17-10-2013, 21:14) *
Min uppfattning står kvar . Jag står för vad jag säger och skriver .

Och i enlighet med vad som sägs i denna tråd så har jag min fulla rätt att tycka vad jag vill.

Det måste vara lika för alla och jag är fortfarande medlem här .


Klart att det ska vara lika för alla. Jag tror inte att någon missat vad du har för uppfattning, men det börjar bli lite tjatigt att höra på upprepningar....
mamamaggan
CITAT (Cacki @ 17-10-2013, 22:38) *
Klart att det ska vara lika för alla. Jag tror inte att någon missat vad du har för uppfattning, men det börjar bli lite tjatigt att höra på upprepningar....



Mig veterligt har jag inte skrivit detta i någon annan tråd .
Cacki
CITAT (mamamaggan @ 17-10-2013, 22:42) *
Mig veterligt har jag inte skrivit detta i någon annan tråd .


Hur kan jag då vara så medveten om var du står i den här konflikten?? confused.gif ...spelar roll förresten. Jag tänker inte ta risken att dras in i något tjafs. Det räcker och blir över med det som varit.
mamamaggan
Klart du vet var jag står men jag har inte skrivit just detta som jag skrev i den här tråden någon annan stans.

Vi behöver inte skriva mer om det nu det håller jag med om så då får det vara bra nu.
mormor mona
CITAT (Eva i Skåne @ 17-10-2013, 13:52) *
Så rätt yes.gif

det är i stil med såna här svar som gör forumet så trist.
Om man samtycker med någon, MÅSTE man redovisa det öppet JÄMT och STÄNDIGT
(nästan) lika illa som att komma med personliga påhopp.
Berith
CITAT (pejori @ 17-10-2013, 16:04) *
Sant.
Med tiden lär vi oss vad vi får skriva, om inläggen plockas bort.
Det är en träningssak.

Det här inlägget gör mej väldigt väldigt förvånad. Menar du att du inte vet hur man skriver sånt som är helt ok, och inte bara sura, griniga, elaka inlägg?

Tänk efter innan du skickar dina inlägg, förhandsgranska och läs noga. Kanske behöver du ändra både det ena och det andra, tänk efter om du själv skulle vilja höra från andra det du just nu tänker säga till oss.

Och framför allt! Tänk på att sura, griniga, elaka inlägg lockar till sej medlemmar som också oftast skriver sura, griniga, elaka inlägg.

Självklart tycker jag att det är bra om sura, griniga, elaka inlägg plockas bort, men visst vore det väl mycket bättre om dom aldrig skrevs eller skickades från början?

Du kan! tummenupp.gif
Eva i Skåne
CITAT (mormor mona @ 17-10-2013, 23:02) *
det är i stil med såna här svar som gör forumet så trist.
Om man samtycker med någon, MÅSTE man redovisa det öppet JÄMT och STÄNDIGT
(nästan) lika illa som att komma med personliga påhopp.



Jag tycker inte att jag "JÄMT och STÄNDIGT" talar om när jag samtycker med föregående talare.
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 18-10-2013, 07:38) *
Jag tycker inte att jag "JÄMT och STÄNDIGT" talar om när jag samtycker med föregående talare.

Det tycker inte jag heller. yes.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 18-10-2013, 06:30) *
Det här inlägget gör mej väldigt väldigt förvånad. Menar du att du inte vet hur man skriver sånt som är helt ok, och inte bara sura, griniga, elaka inlägg?

Tänk efter innan du skickar dina inlägg, förhandsgranska och läs noga. Kanske behöver du ändra både det ena och det andra, tänk efter om du själv skulle vilja höra från andra det du just nu tänker säga till oss.

Och framför allt! Tänk på att sura, griniga, elaka inlägg lockar till sej medlemmar som också oftast skriver sura, griniga, elaka inlägg.

Självklart tycker jag att det är bra om sura, griniga, elaka inlägg plockas bort, men visst vore det väl mycket bättre om dom aldrig skrevs eller skickades från början?

Du kan! tummenupp.gif


Det kanske är så att människors trösklar är olika höga och då är det knappast självklart vems tröskel som ska gälla. Att man ser det man vill se istället för att se vad det verkligen står är inte helt ovanligt har jag märkt.
silos
Jag skulle iallafall inte vilja ha den gråa,trista,alltid korrekta sättet här på forumet där alla alltid tycker likadant! Vilka trista debatter det skulle bli och utöver det en trist forum där alla är såå snälla såå!

Men elakheter och utpekande av andra medlemmar bör INTE finnas här!!!

Världen utanför är ju inte alltid så snäll! Förresten HUR är en snäll människa?
Natur liv
CITAT (silos @ 18-10-2013, 09:26) *
Men elakheter och utpekande av andra medlemmar bör INTE finnas här!!!

Världen utanför är ju inte alltid så snäll! Förresten HUR är en snäll människa?


Jag tycker att det är jätteviktigt att vara snäll, utan den förmågan blir det lätt så att många blir sårade, känner sig oälskade och ensamma. Jag rekommenderar varmt en bok som heter "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn.

http://www.adlibris.com/se/sok?q=917232070...CFc93cAodeTYAUA
silos
CITAT (Natur liv @ 18-10-2013, 09:32) *
Jag tycker att det är jätteviktigt att vara snäll, utan den förmågan blir det lätt så att många blir sårade, känner sig oälskade och ensamma. Jag rekommenderar varmt en bok som heter "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn.

http://www.adlibris.com/se/sok?q=917232070...CFc93cAodeTYAUA


Den skall jag köpa!
mormor mona
CITAT (Eva i Skåne @ 18-10-2013, 07:38) *
Jag tycker inte att jag "JÄMT och STÄNDIGT" talar om när jag samtycker med föregående talare.

Jag syftade inte på någon enskild person utan bara på allmäna svar.
Jag menade absolut inget personligt mot DIG. Såklart man får svara och tycka vad man vill, tack och lov har man ju rätt att uttrycka sina egna åsikter... (tja, till en viss mån).
Men jag blir bara trött på när någon bara slinker in med "jag-håller- med"-svar. det ger inte diskussionen någonting.
Krolliljan
Jag tycker att " tummenupp.gif " fyller en viktig funktion.
Jag är själv en sådan som kan bara "hålla med" ibland.
Om ngn skrivit som jag tänker håller jag med.
För att det ska ge " diskussionen någonting" kan det vara bra och se att det är flera som tycker likadant.
Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt.
Och viktigast av allt: om det ska vara en massa "regler" om om man får uttrycka sig så öppnar det inte precis upp för att fler ska skriva vad de tycker.
Jag skulle gärna vilja att fler skrev vad de tycker.
Anki på Öland
CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48) *
.........Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt......

Ett påstående och en som säger emot - sen var diskussionen över....
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 18-10-2013, 14:17) *
Ett påstående och en som säger emot - sen var diskussionen över....


tummenupp.gif
gunsta
CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48) *
Jag tycker att " tummenupp.gif " fyller en viktig funktion.
Jag är själv en sådan som kan bara "hålla med" ibland.
Om ngn skrivit som jag tänker håller jag med.
För att det ska ge " diskussionen någonting" kan det vara bra och se att det är flera som tycker likadant.
Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt.
Och viktigast av allt: om det ska vara en massa "regler" om om man får uttrycka sig så öppnar det inte precis upp för att fler ska skriva vad de tycker.
Jag skulle gärna vilja att fler skrev vad de tycker.



Krollilja! Det där uttryckte du bra tummenupp.gif
pejori
CITAT (Berith @ 18-10-2013, 06:30) *
Det här inlägget gör mej väldigt väldigt förvånad. Menar du att du inte vet hur man skriver sånt som är helt ok, och inte bara sura, griniga, elaka inlägg?

Tänk efter innan du skickar dina inlägg, förhandsgranska och läs noga. Kanske behöver du ändra både det ena och det andra, tänk efter om du själv skulle vilja höra från andra det du just nu tänker säga till oss.

Och framför allt! Tänk på att sura, griniga, elaka inlägg lockar till sej medlemmar som också oftast skriver sura, griniga, elaka inlägg.

Självklart tycker jag att det är bra om sura, griniga, elaka inlägg plockas bort, men visst vore det väl mycket bättre om dom aldrig skrevs eller skickades från början?

Du kan! tummenupp.gif

Klart jag kan. rolleyes.gif
Nu menade jag inte mig specifikt utan skribenter i "allmänhet" inkl. dig. giggle.gif

Sedan kan man också försöka att inte se allt som skrivs som "surt och elakt" Utan bara försöka se budskapet i inläggen. tummenupp.gif

Att börja tjata om "mobbning och påhopp" så fort tre personer tycker annorlunda, är inte ok.
I så fall, finns det många medlemmar som kan ta på sig "offerkoftan" och skrika om "mobbning och drev" Men dom avstår.

CITAT (Anki på Öland @ 18-10-2013, 14:17) *
Ett påstående och en som säger emot - sen var diskussionen över....



giggle.gif

CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48) *
Jag tycker att " tummenupp.gif " fyller en viktig funktion.
Jag är själv en sådan som kan bara "hålla med" ibland.
Om ngn skrivit som jag tänker håller jag med.
För att det ska ge " diskussionen någonting" kan det vara bra och se att det är flera som tycker likadant.

Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt.
Och viktigast av allt: om det ska vara en massa "regler" om om man får uttrycka sig så öppnar det inte precis upp för att fler ska skriva vad de tycker.
Jag skulle gärna vilja att fler skrev vad de tycker.

Där håller jag med.
Tänk så tjatigt det skulle bli, om alla som "håller med" skulle börja skriva identiska inlägg istället för en. tummenupp.gif
Klint
Hej Fanny!
Jag funderar lite på vad du menar när du skriver öppen dialog. Tänker du ge någon feedback på det som skrivs i den här tråden?
*Stintan*
CITAT (pejori @ 18-10-2013, 15:48) *
Klart jag kan. rolleyes.gif
Nu menade jag inte mig specifikt utan skribenter i "allmänhet" inkl. dig. giggle.gif

Sedan kan man också försöka att inte se allt som skrivs som "surt och elakt" Utan bara försöka se budskapet i inläggen. tummenupp.gif

Att börja tjata om "mobbning och påhopp" så fort tre personer tycker annorlunda, är inte ok.
I så fall, finns det många medlemmar som kan ta på sig "offerkoftan" och skrika om "mobbning och drev" Men dom avstår.




giggle.gif


Där håller jag med.
Tänk så tjatigt det skulle bli, om alla som "håller med" skulle börja skriva identiska inlägg istället för en. tummenupp.gif


bravo.gif Bra skrivet!
tomas99
CITAT (Forumvärd @ 16-10-2013, 13:51) *
Hej alla,
De senaste dagarna har varit minst sagt turbulenta här inne i forumets Småprat. Saker har sagts som kanske inte borde sägas och ord har skrivits som kanske inte borde skrivas. Trådarna har modererats av våra två fantastiska moderatorer som verkligen gör ett toppenjobb. Trådar har fått varningar av såväl mig som moderatorerna och flera trådar har dessutom fått stängas.
Forumets trivselregler och användarvillkor har brutits vid ett flertal tillfällen, regler och villkor som är till för att följas, för att ni ska trivas här inne och för er att luta er tillbaka mot.
Detta är såklart jättetråkigt, onödigt och något som absolut kan undvikas. Det handlar om att respektera att vi alla är olika, att vi uttrycker oss på olika vis och det går att undvika att kommentera, om man anser att det är olämpligt. Det går förvisso alltid att kommentera det någon annan skriver – man kan göra det på olika vis!
Med jämna mellanrum kommer kritik riktat mod moderatorerna, mig som forumvärd eller renat av mot Odla.nu och forumet över lag. Det är bra, kritik behövs för att vi ska kunna förbättra vårt arbete. Med denna tråd vill jag att ni kommer med konstruktiv kritik
1. Hur vi kan göra vårt arbete med forumet bättre.
2. Hur forumet och dess utformning kan förbättras.

Jag hoppas att vi kan arbeta tillsammans för ett bättre forum, ett forum där alla ska trivas och känna sig välkomna, oavsett bakgrund, personlighet och allt annat som skiljer oss åt – det är ju trots allt tack vare det vi skapar nyanser och kontraster såväl här som i verkliga livet.
Tänk efter och fundera på hur ni vill ha det här inne, jag finns alltid tillgänglig via PM eller mail fanny@odla.nu för privata meddelande, eller genom denna tråd, för er som
vill föra en öppen dialog.
Jag önskar er en fin dag och hoppas på bättre stämning här inne!
/Fanny, forumvärd.



1 Beivra smily missbruk,kan vara ok med en eller två smily.

2 inför trådat forum igen,så som det var i början,och åter använd trådar dvs hänvisa till sökfuntionen.
CillaM
w00t.gif thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 18-10-2013, 19:08) *
1 Beivra smily missbruk,kan vara ok med en eller två smily.

2 inför trådat forum igen,så som det var i början,och åter använd trådar dvs hänvisa till sökfuntionen.


1 Bättre med smilisar än + och - .

2 Varför det? Trådat är ju hopplöst oöverskådligt. Att dra upp gamla trådar är bara irriterande.
mormor mona
CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48) *
Jag tycker att " tummenupp.gif " fyller en viktig funktion.
Jag är själv en sådan som kan bara "hålla med" ibland.
Om ngn skrivit som jag tänker håller jag med.
För att det ska ge " diskussionen någonting" kan det vara bra och se att det är flera som tycker likadant.
Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt.
Och viktigast av allt: om det ska vara en massa "regler" om om man får uttrycka sig så öppnar det inte precis upp för att fler ska skriva vad de tycker.
Jag skulle gärna vilja att fler skrev vad de tycker.

Eftersom det tycs vara gansak eftertraktat med "tummen upp", "gilla", osv så borde det kanske ta efter facebooks koncept och införa en klickaknapp så man kan "tumma" inlägg som man gillar.
Orkar inte med och se " tummenupp.gif " när jag besöker en tråd som fått nytt svar. Jag vill LÄSA inte titta på en jävla smiley som håller tummen upp!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon