råse-marie
Hej har precis hittat hit smile.gif
Vi har en liten trädgård (atrium tomt) .
Funderar lite om beskärning av lavendel det finns en buske som är LÅNG troligtvis aldrig gjort något med den. Vad ska jag göra med den? den är ca1m hög fast grenarna ligger ner huh.gif
Sen finns det en clematis ( vanliga blå) ska jag beskära den det har börjat att komma lite små blad på dom torra grenarna..?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med dom här grejerna rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lavendeln beskärs när värsta kylan är över brukar vara runt slutet på april-början av maj i mälardalen. Ofta tål lavendel hård beskärning men med en såpass hög och troligtvis gammal lavendel ska man nog vara lite försiktigare. Titta på grenarna och se efter vart det kommer skott och klipp så hårt du vågar men se till så att det finns lite gröna skott på de stumpar som blir kvar, det går bra att bara ha pyttesmå skott kvar efter klippningen.


Klematis beskärs lite olika beroende på om de blommar på årsskotten eller på äldre ved. Om du med vanlig blå klematis menar den ganska vanliga sorten Clematis jackmanii som blommar med stora blå blommor runt juli-augusti så blommar den på ettårsskotten och kan klippas hårt på våren.
råse-marie
Nu har jag varit ut och kollat Lavendeln ska försöka att ta lite skott är det rätta tiden och kan dom stå ute på altanen redan nu. ( mälardalen) ? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon