Full version: sådd av lavendel
tummeliten
Är det någon som sått från egen lavendel ,hur gjorde ni gick det bra
strandskatan
Jag har! Höstsådd i större plastkrukor, till hälften nergrävda i sandlåda, strö fröna på ytan, strö över lite sand eller perlit, lägg grankvistar över, gror på våren. Jag har också väntat med att ta fröna från buskarna till våren och sått då, det gick också bra.
tummeliten
Tack för svaret ska försöka det
kerstin z5-6
sått o ställt ut i mars -gick bra det med
EKLO
Hej,

annars har jag läst att lavendel är ganska lätta att sticklingsföröka? Men jag har inte provat själv...
niggle
Jag har sticklingsförökat med framgång. Lätt som en plätt.
Ta en klackstickling om hösten och sätt den i en kruka med planteringsjord och sand. Övervintra och plantera ut efter vårfrosten. Det har gått jättebra här.
Peztis
Jag sådde rosa lavendel i våras, bara sådde "rakt upp och ned" i en kruka med såjord och har nu många fina små plantor!

[attachment=78782:IMG_4142_1.jpg]

Tror att den rosa lavendeln var lite mindre härdig än den vanliga så jag får nog täcka dem ordentligt, de små liven.
Monarda
För flera år sedan sådde jag en sort som heter Munstead och dom grodde snällt på fönsterbrädan utan krusiduller. Alla plantor har jag kvar än, klipper ner dom tidigt varje vår och sen blommar dom snällt hela sommaren.

tummeliten
Tack för alla tips men vad menas med klack stickling
Peztis
Det är när man river av så att en liten bit av stammen/grenfästet följer med, det sitter liksom som en klack på sticklingen du rivit av.
tummeliten
Det ska jag försöka med
hs04290
Hej! Ytterligare ett sätt:
Fyll en kruka m såjord och 50% grov sand/grus upp till kanten, fukta ordentligt. Strössla frön på ytan, duscha, låt stå ett dygn. Slå in i plastpåse, ngr hål i. Sätt ut i snödrivan nu! På skuggigt stalle. Gror i vår.
Lycka till
kerstin z5-6
Och varför dra upp gamla trådar fråga på bara, levendelfrö behöver en kortare kylperiod. Ja
Bassam
Hej

jag läste att det är svårt att öka lavendel, från frö, men kan man öka dem från sticklingar, som man kan ta dem under vår o sommar.
- det är bra om man plantera dem under vår o sommaren för att de hinner etablera sig under hösten o klara sig på vinter sen kan de kommer fina på våren., det kan plantera dem i små krukor i såjord uner sensommaren, sen ställa dem ut med täckning av fiberduk sådden ska inte torka, dew ska omplantering i stora krukor under vår.

Obs

Det är mycket bra om man hitta bra informationer och skriver till oss.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon