Motti
Vad tycker ni om det ? själv tycker jag det var ett plus naturligtvis .
Huggorm
Arbeiderpartiet vann förra valet mycket på grund av Breiviks vansinnesdåd mot deras ungdomsläger. Opinionen vände ganska snabbt efter det valet och sedan dess har folk bara gått och väntat på att få rösta fram en borgerlig regering istället.
Jubbe063
Ja, finns väl inte mycket att tycka, bara konstatera. Helt upp till Norges väljare.
Gossen Ruda
Jo, som man bäddar får man ligga. Knöligt.
Motti
Man vet ju hur de flesta här på Odla ligger politiskt ! så svaret var inte oväntat wink.gif smaken är som baken !delad .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:19) *
Man vet ju hur de flesta här på Odla ligger politiskt ! så svaret var inte oväntat wink.gif smaken är som baken !delad .


Hur vet du var alla har sina politiska sympatier?
Huggorm
Norska vänsterpartiet ligger farligt nära spärren
theseraphim
Ärligt talat så får norskarna göra vad de vill för det finns två saker jag inte gillar nämligen norskar och mördarsniglar! Ja jag vet att det inte är snällt att jämföra mördarsniglar med norskar så jag ber om ursäkt till alla mördarsniglar för jag ar hellre några av er i trädgården än en norsk.
Motti
Ganska lätt att fatta då man som Moderat blir angripen direkt här ! tror vi är typ fyra stycken som är borgeliga här på Odla .Inget som jag har några större problem med mest bara ett konstaterande ! Sverige är ju ett fritt land .
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 09-09-2013, 22:29) *
Ärligt talat så får norskarna göra vad de vill för det finns två saker jag inte gillar nämligen norskar och mördarsniglar! Ja jag vet att det inte är snällt att jämföra mördarsniglar med norskar så jag ber om ursäkt till alla mördarsniglar för jag ar hellre några av er i trädgården än en norsk.

Varför? Jag älskar verkligen det landet och deras folk. Hade jag inte redan köpt mitt ställe här i Sverige hade jag sannolikt flyttat dit för gott.
Piccante
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:05) *
Vad tycker ni om det ? själv tycker jag det var ett plus naturligtvis .

Jag tycker egentligen väldigt lite just nu för jag är inte insatt i norsk partipolitik. Men jag vet att man i Norge inte alls har samma hårda blockpolitiska uppdelning som i Sverige. Senterpartiet i Norge är mer socialliberalt än svenska C och samarbetar oftast med Arbeiderpartiet. Det som är uppseendeväckande är väl att Höyre är beredda att släppa in Fremskrittspartiet i regeringen.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 09-09-2013, 22:49) *
Varför? Jag älskar verkligen det landet och deras folk. Hade jag inte redan köpt mitt ställe här i Sverige hade jag sannolikt flyttat dit för gott.

Finns en ledig plats i Norge även om Frp skärper invandringen naughty.gif

"Tror jeg flytter til Sverige og blir svensk statsborger hos typen om høyre og frp kommer i regjeringen sammen. Jeg håper egentlig på at det skal fortsette med AP. "

http://direkte.vg.no/studio/valgvaken-2013
Jubbe063
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:36) *
Ganska lätt att fatta då man som Moderat blir angripen direkt här ! tror vi är typ fyra stycken som är borgeliga här på Odla .Inget som jag har några större problem med mest bara ett konstaterande ! Sverige är ju ett fritt land .


Jaså.... Ja själv har jag ingen aning vad olika nick har för politiska sympatier. Men skulle nog tro att alla partier finns representerade ungefär med samma fördelning som i riket som helhet.
*Stintan*
Jag har inga som helst synpunkter om valutgången i Norge då jag inte är insatt i deras partipolitik för fem öre. Det känns inte som om det har någon större betydelse vem som har regeringsmakten där.
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 09-09-2013, 22:57) *
Jaså.... Ja själv har jag ingen aning vad olika nick har för politiska sympatier. Men skulle nog tro att alla partier finns representerade ungefär med samma fördelning som i riket som helhet.
Forumets medlemmar har en annan sammansättning än riket så jag är ganska säker på att fördelningen skulle bli en annan. Man får väll skapa en omröstning här på Småprat och hoppas på att många deltar
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-09-2013, 22:09) *
Arbeiderpartiet vann förra valet mycket på grund av Breiviks vansinnesdåd mot deras ungdomsläger. Opinionen vände ganska snabbt efter det valet och sedan dess har folk bara gått och väntat på att få rösta fram en borgerlig regering istället.

Var inte förra valet 2009, det kan väl inte ha någon koppling till det Breivik hittade på 2011? confused.gif
Motti
Man kan nog lätt konstatera att de flesta här inte är borgeligt inriktade om man säger så smile.gif Men jag tycker valutgången var intressant i Norge ! och jag gillar Norrmännen theseraphim smile.gif jag har släkt där och vi köppte vår goa hund där också !
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-09-2013, 23:09) *
Var inte förra valet 2009, det kan väl inte ha någon koppling till det Breivik hittade på 2011? confused.gif

Det har du rätt i, mer eller mindre. De väljer inte regering samtidigt som kommun och län i Norge, och de var de två senare som de valde 2011. Jag glömde det.
Piccante
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 23:14) *
Man kan nog lätt konstatera att de flesta här inte är borgeligt inriktade om man säger så smile.gif Men jag tycker valutgången var intressant i Norge ! och jag gillar Norrmännen theseraphim smile.gif jag har släkt där och vi köppte vår goa hund där också !

Men vad har det med saken att göra?
Jag jublar kanske inte över en borgerlig seger i Norge av den anledningen att jag beklagar att de kommer ta med Fremskrittspartiet i regeringen. Men samtidigt är norsk politik annorlunda mot svensk så jag vet inte ens vilket parti jag skulle föredra där??? Bara för att man är moderat i Sverige behöver man inte göra det i Norge.

Det lilla jag läst om norska valet (var inte intresserad och sökte inte direkt artiklar) var att både höger och vänster i Norge hade Sverige som avskräckande exempel på hur vinstintressen i skolan har ställt till det. Jag vet inte om norska Høyre står Moderaterna speciellt nära i sakfrågor?



Huggorm
CITAT (Piccante @ 09-09-2013, 23:38) *
Men vad har det med saken att göra?
Jag jublar kanske inte över en borgerlig seger i Norge av den anledningen att jag beklagar att de kommer ta med Fremskrittspartiet i regeringen. Men samtidigt är norsk politik annorlunda mot svensk så jag vet inte ens vilket parti jag skulle föredra där??? Bara för att man är moderat i Sverige behöver man inte göra det i Norge.

Det lilla jag läst om norska valet (var inte intresserad och sökte inte direkt artiklar) var att både höger och vänster i Norge hade Sverige som avskräckande exempel på hur vinstintressen i skolan har ställt till det. Jag vet inte om norska Høyre står Moderaterna speciellt nära i sakfrågor?

Höyre har påbörjat samma förvandling som moderaterna, men har lärt sig av förebildens misstag. Nu är Höyre ganska lika de nya moderaterna. Fremskrittspartiet är däremot inte så lika Sverigedemokraterna som många i Sverige tror.
Motti
Man måste inte alltid ta allt på blodigt allvar wink.gif man kan diskutera både det ena och det andra med glimten i ögat vi kan ju ändå inte lösa världsproblemen här på Odla det vore ju bara för enkelt eller hur ? Förstår inte att så många här går in i allt och i diskutioner med typ "livet som insats" ta det lite på kläm så blir tonen lite trevligare också :)Vi kan inte lösa världsproblemen här !men vi kan diskutera dom i god ton .
Piccante
CITAT (Huggorm @ 10-09-2013, 00:01) *
Höyre har påbörjat samma förvandling som moderaterna, men har lärt sig av förebildens misstag. Nu är Höyre ganska lika de nya moderaterna. Fremskrittspartiet är däremot inte så lika Sverigedemokraterna som många i Sverige tror.

En valfråga de drev var att inte införa statligt finansierad skolmat utan låta skolor lösa det själva i samarbete med lokala företag eller föreningar. Höyre vill prioritera lärarlöner före skolmat. Sen vill de prioritera vård för alkoholism.
En väldigt annorlunda valrörelse mot den svenska där det handlar om skatter, skatter ,skatter och skatteavdrag...
Huggorm
CITAT (Piccante @ 10-09-2013, 00:30) *
En valfråga de drev var att inte införa statligt finansierad skolmat utan låta skolor lösa det själva i samarbete med lokala företag eller föreningar. Höyre vill prioritera lärarlöner före skolmat. Sen vill de prioritera vård för alkoholism.
En väldigt annorlunda valrörelse mot den svenska där det handlar om skatter, skatter ,skatter och skatteavdrag...
En annan mycket stor valfråga var vägarna. Inte järnvägarna som i Sverige utan bilvägarna som många anser underdimensionerade. Det är intressant att man inte behöver ta sig längre bort än till vårt närmaste grannland för att helt andra frågor skall vara störst.
Huggorm
Här är en lista på sånt som den nya regeringen vill ändra: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-20...?artid=10151610

Exempelvis vill de sänka skatten genom att öka grundavdraget, de vill ta bort arvskatten, låta affärer ha söndagsöppet, egenandelen vid bostadsköp minskar från 15% till 10%, småkommuner skall slås ihop, lindrigare strandskyddsregler och utbyggd kollektivtrafik runt storstäderna.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 10-09-2013, 00:38) *
En annan mycket stor valfråga var vägarna. Inte järnvägarna som i Sverige utan bilvägarna som många anser underdimensionerade. Det är intressant att man inte behöver ta sig längre bort än till vårt närmaste grannland för att helt andra frågor skall vara störst.


Förutsättningarna är väl inte precis likadana.
gnon49
I dagens globaliserade värld så blir byte av regeringar nog snarare regel än undantag. Långa regeringsinnehav tillhör nog decennierna efter ww2. Nu är väljarna betydligt mer flexibla och ideologin intar inte den plats den en gång gjorde. Dessutom är ju partierna ofta likartade på många områden. En demokrati kan ju inte styras hur långt åt höger/vänster utan att det blir grundstötning. Eftersom Norge är ett oerhört rikt land så vill det till att få ansvarsfulla regeringar som inte faller i populism i sin jakt på makten. Själv tycker jag dom lyckats bra så norrmännen kan säkert vara nöjda oavsett färg på regeringen.
theseraphim
Norge är ett lustigt land på många sätt, hur mycket pengar som helst men är till 100% beroende av utländsk arbetskraft i väldigt många områden då de saknar mycket i sin utbildning. Alla vill handla mat osv i Sverige för annars blir det för dyrt:) ja dessa norskar...det är ju trots allt den sista sovjetstaten;)
Piccante
CITAT (theseraphim @ 10-09-2013, 12:46) *
Norge är ett lustigt land på många sätt, hur mycket pengar som helst men är till 100% beroende av utländsk arbetskraft i väldigt många områden då de saknar mycket i sin utbildning. Alla vill handla mat osv i Sverige för annars blir det för dyrt:) ja dessa norskar...det är ju trots allt den sista sovjetstaten;)

Norge är väldigt protektionistiskt, nästan isolationistiskt ibland med höga skyddstullar på nästan allt. Det är ju dåligt för den svenska exporten men bra för smugglingen uppenbart naughty.gif Norges höga matpriser är nog bästa drivkraften för Strömstads näringsliv.
theseraphim
CITAT (Piccante @ 10-09-2013, 13:03) *
Norge är väldigt protektionistiskt, nästan isolationistiskt ibland med höga skyddstullar på nästan allt. Det är ju dåligt för den svenska exporten men bra för smugglingen uppenbart naughty.gif Norges höga matpriser är nog bästa drivkraften för Strömstads näringsliv.

De är ju nästan naivt dumma när deras export är till 70% inom eu så lägger de straffskatter på importvaror från eu på 300-450%...undrar vad som händer när tex Eu i sin tur lägger straffskatt(tull) på norsk lax. De vill gärna ha kakan och äta den.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 10-09-2013, 13:36) *
De är ju nästan naivt dumma när deras export är till 70% inom eu så lägger de straffskatter på importvaror från eu på 300-450%...undrar vad som händer när tex Eu i sin tur lägger straffskatt(tull) på norsk lax. De vill gärna ha kakan och äta den.
Då kan de sälja sin olja till Kina istället och så får EU stå där, snopna och tomhänta. Norge har övertaget och gör som de vill.

CITAT (theseraphim @ 10-09-2013, 12:46) *
Norge är ett lustigt land på många sätt, hur mycket pengar som helst men är till 100% beroende av utländsk arbetskraft i väldigt många områden då de saknar mycket i sin utbildning. Alla vill handla mat osv i Sverige för annars blir det för dyrt:) ja dessa norskar...det är ju trots allt den sista sovjetstaten;)

Vad är det som brister i utbildningen? De har ju i princip noll arbetslöshet bland utbildade så de är beroende av utländsk arbetskraft för att få allt gjort. Och det är nog tur för Sverige det, de 100.000 svenskar som nu jobbar i Norge skulle märkas rätt tydligt på vår arbetslöshet om alla kom tillbaka. Särskilt många unga svenskar får ju resa till Norge eftersom den väg Sverige valt har gjort att de är överflödiga hemma.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 10-09-2013, 14:24) *
Då kan de sälja sin olja till Kina istället och så får EU stå där, snopna och tomhänta. Norge har övertaget och gör som de vill.
Vad är det som brister i utbildningen? De har ju i princip noll arbetslöshet bland utbildade så de är beroende av utländsk arbetskraft för att få allt gjort. Och det är nog tur för Sverige det, de 100.000 svenskar som nu jobbar i Norge skulle märkas rätt tydligt på vår arbetslöshet om alla kom tillbaka. Särskilt många unga svenskar får ju resa till Norge eftersom den väg Sverige valt har gjort att de är överflödiga hemma.


Olja för all del men skulle all annan verksamhet påverkas så skulle det inte vara en droppe i havet för Norge då de även har en hägrande fastighetsbubbla som eventuellt kan slå hårt. Norska experter har ju själva gått ut och kritiserar den norska utbildningen(akademisk) för att i stort sett bara inrikta sig på oljeindustrin, på alla andra områden så får de plugga utomlands om de ska få utbildning bl.a. här i Sverige så utbildar vi de flesta norska läkare. Givetvis ska en del svenskar vara glada för att det finns gott om jobb i Norge men det säger ju lite om Norge dvs de har byggt upp ett system som förlitar sig på arbetskraftsimport vilket inte är bra i längden.
gnon49
Har själv åkt till Norge minst4-5 ggr om året för att handla billigt. Tänk så det kan ändra sig, nu är det tvärtom. Då var det mjöl,margarin, cigarettpapper mm som var hur billigt som helst mot Sverige. Därtill hade dom goare mejeriprodukter och 60% sprit. Undrar om det är något som är billigare i Norge idag. Huggorm borde kanske vet det. Norge har ju byggt upp sitt välstånd sakta och säkert efter kriget. Nu är man ifatt och förbi "storebror"Sverige. Att semestra i Norge är ju helt fantastiskt. Jag gillar Norge helt enkelt. När man nu får en högerregering så kanske det positiva är att man närmar sig Eu och anpassar en del skatter därefter, sänker importtullar mm . Försvaret är ju uppbyggt kring NATO så där är kanske inte mycket att göra.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 10-09-2013, 17:11) *
Undrar om det är något som är billigare i Norge idag. Huggorm borde kanske vet det.

Blöjor är betydligt billigare, så vitt jag förstår är de subventionerade. Ris skall också vara billigare. Mycket kostar ungefär samma, det är mest bilar och kött som är betydligt dyrare i Norge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon