MaryH
Hej!
Vi ska till våren köpa 10 meter häck. Bor nära vattnet i Västerås, är osäker på växtzon men tippar på fyra. Vill ha en lättskött häck som gärna blir upp emot tre meter hög och ska funka som insynsskydd. Den kommer att stå nära en grusväg.
Här läst runt lite men är fortfarande osäker. Vill inte ha ngt taggigt eller ngt med giftiga bär då vi och även grannar har småbarn.

Trevligt om det är ngt som blommar och den ska tåla hård blåst. Läget är rätt soligt.

Tacksam för tips!
Hälsar Marie
Huggorm
Hej
Jag flyttade din tråd till avdelningen för häckar, du kommer få bättre svar här.

Måste häcken vara smal eller kan den få vara lite bredare och buskigare? I sådana fall är häggmispel ett alternativ. Den blommar och ger ätliga bär och tål blåst. En lättskött häck som blir uppåt tre meter
RibesRubusVitis
Måbär borde fungera. Här i zon 1 kan den ibland bli tre meter hög, men oftast lägre. Blommorna är kanske inte så märkliga, men den ger vackra bär som är giftfria men inte smakar något alls.
Huggorm
Måbär är nog det första som blir grönt på våren också, för mig är det en stor fördel. Men jag tvivlar på att de blir tre meter när man kommer norr om Skåne. Fast jag har i princip bara sett den som klippt så jag vet inte säkert
kerstin z5-6
Malus sargentii[attachment=78494:228584_427120.jpg]


vacker hela säsongen,blom maj -juni , blåstålig klarar z 5 , minifågeläpplen i sept -knallgul höstfärg
theseraphim
Thuja...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon