Motti
Har en hemsk tandvärk och hittar ingen akut tandälkare ,har letat på Landstinget men det verkar inte finnas någon att ringa den här tiden på dygnet sad.gif
*Stintan*
Typiskt att råka ut för tandvärk lagom till helgen men nog borde du kunna få lite vägledning vart du ska vända dig på denna sida:
http://www.lj.se/infopage.jsf?nodeId=33531
Motti
Ringde en vännina i kväll som jobbar på Folktandvården där jag går ,tyvär var hon sjukskriven och visste inte så mycket just nu ! men jag får försöka hålla ut tills måndag morgon för det verkar omöjligt att hitta akut tandläkare i helgen .Har en Tandläkare som granne i byn så jag får väl flörta med honom om det blir outhärdligt fullständigt sad.gif Verkar vara sviter efter min stämbandsoperation då de förde ner ett stort jäkla rör i munnen som tydligen bänt på mina tänder och kronor .Hoppas bara jag får sova i natt !
Eva i Skåne
Usch Motti trostar.gif Tandvärk är det jävligaste som finns
Motti
Ja fy vad jobbigt det är det mal och mal hela tiden och så har jag mitt äldsta barnbarn här på 10 år inget kul för henne ,gubben är i Kina och kommer hem i morgon natt inget körkort har jag heller så det blir att försöka stå ut tills måndag . Om det nu går ,vad gör man annars ?
mamamaggan
Klart det finns akuta tandläkare. Har du provat 1177 ? De borde kunna ge dig ett råd i alla fall.
skånepåg
Privat tandläkare säger jag bara, kostar lite extra men det är bara in och ut snabbt som attan med tid inom nån timme förhoppningsvis tummenupp.gif
pejori
Ring och kolla om någon har jour.

http://www.lokaldelen.se/foretag/n%C3%A4ss...dl%C3%A4kare/1/
Motti
Oj oj vilket helvete jag haft sedan i fredags sad.gif i söndags lyckades jag få tag i en akuttandläkare på Ryhovs lasarett han kunde inte göra så mycket mer än ta några bilder och skriva ut antibiotika han hade inte tid att borra upp tanden så i går måndag var jag akut igen hos min egen tandläkare där gjorde de hål i tandköttet plus borrade upp tanden som redan är rotfylld sedan 5 år,i dag brast appsecen och det rann ut var och blod.Det värsta är att halva ansiktet är uppsvullet och jag har en påse under ögat som är som en halv pingisboll ser helt grotesk ut sad.gif men i dag har verken lättat betydligt och en del av svullnaden i ansiktet har börjat lägga sig.Önskar inte min värsta ovän det helvete jag haft i sedan i fredags .Ren tortyr har det varit har gått ner två kilo då jag inte kunnat äta heller .Och det är inte slut än !nu ska jag ta ställning hur jag vill göra med tanden framöver ,dra ut den och sätta in en slags brygga eller operera bort roten på ordontologen ?som att välja mellan pest och kolera help.gif
Eva i Skåne
trostar.gif Stackars dig trostar.gif Tandvärk önskar mina ingen och din låter extremt svår och utdragen.

Måste inte roten bort oavsett vidare åtgärd eller kan den tillfriska och bära en ny krona?
Motti
Alternativet är att operera bort rotspetsen på Ordontologen men då är det fortfarande bara 50-50 att det ska fungera ,andra alternativet är att dra ut tanden och sätta ditt en brygga eller titanstift .Att dra ut tandjäkeln låter just nu lindigast måste jag säga .Ja jag kan säga att det varit ett rent helvete dessa dagar ständig krafftig värk som värktabletter knappt rått på ,har inte fått sova inte kunnat äta det enda positiva är att jag tappat 2 kilo sedan i fredags .
Eva i Skåne
Pest eller kolera, sa du. Ja! Jag hade dragit ut skiten. Sen kan inte den tanden spöka mer för dig
mamamaggan
Säger som Eva , dra ut den !

Inte vill du väl ha sådan här tandvärk igen ?
Motti
Får nog bli så här också wink.gif för nu känns det som det få vara nog .Alltid känsligt med tänder ju man vill ju ha alla kvar så länge som möjligt ,det tråkiga är att min mor var tandsköterska och jag gick där hon jobbade men fick bara komma dit när de hade tid därav dålig tandvård som har slagit tillbaks på mig sista åren .Som min kloka tandläkare sa :tandvård föder tandvård .Är så glad att mina barn har fått rätt tandvård tror inte någon av dom har lagat en tand än och båda är över 30 ,samma med mina barnbarn :)Brukar skoja med min tandläkare och sa alltid förr att tänk om jag bara kunde lämna in en ask med tänderna i och hämta när de är färdiga smile.gif
Eva i Skåne
Vår generation hör ju till dom som fick tänderna sönderborrade av skoltandläkarna och förutom fluortanterna så var det väl inte så noga som vi lärt våra barn.
Det är nu det börjar visa sig thumbdown.gif
Motti
Min mor var privat tandsköterska så jag gick aldrig i Folktandvården ,märkligt va ?Men jag pryade på folktandvården i 8:an och fick vara med när mina mobbare kom dit då fick jag stå med mungipeöppnaren och hålla naughty.gif Nä att ha en mor som var Tandsköterska var ingen garanti för bra tandvård i alla fall :)som sackt jag fick alltid vänta om det blev tid över .
Klint
Jag har dragit ut en tand. Har även gjort besvärliga rotfyllningar, men detta är väl värre än så. Tandvärk är nog bland det absolut värsta, och tar nog lång tid om det ska opereras sitter tanden lite längre bak är mitt råd, dra ut den. : smiley_small_hug.gif en styrkekram från mej!
pejori
CITAT (Motti @ 20-08-2013, 20:44) *
Alternativet är att operera bort rotspetsen på Ordontologen men då är det fortfarande bara 50-50 att det ska fungera ,andra alternativet är att dra ut tanden och sätta ditt en brygga eller titanstift .Att dra ut tandjäkeln låter just nu lindigast måste jag säga .Ja jag kan säga att det varit ett rent helvete dessa dagar ständig krafftig värk som värktabletter knappt rått på ,har inte fått sova inte kunnat äta det enda positiva är att jag tappat 2 kilo sedan i fredags .

Säger som dom andra, dra ut den.
Sätt inte titan, vad du än gör.
Svårt att hålla rent "runt kanterna" på stiftet, så välj brygga istället.
Motti
Lär bli brygga ! har lite koll då mor min var tandsköterska .Men jag tror de här dagarna sedan i fredags har varit de värsta i hela mitt liv den värken som inte låter en vara ifred en sekund utan håller en vaken dygnet runt .En sak till jag undrar över ?varför är tandvärk så underskattad i vården .Efter tre dygns värk är man så jäkla desperat så man vill dar ut tanden själv eller hoppa från högsta bron i länet !Har heller värk i nacken än i tänderna .
pejori
CITAT (Motti @ 20-08-2013, 23:25) *
Lär bli brygga ! har lite koll då mor min var tandsköterska .Men jag tror de här dagarna sedan i fredags har varit de värsta i hela mitt liv den värken som inte låter en vara ifred en sekund utan håller en vaken dygnet runt .En sak till jag undrar över ?varför är tandvärk så underskattad i vården .Efter tre dygns värk är man så jäkla desperat så man vill dar ut tanden själv eller hoppa från högsta bron i länet !Har heller värk i nacken än i tänderna .

Sant.
Föder hellre tio barn, än har tandvärk en dag... dunno.gif

Bra beslut med brygga.
Inplantat är dyrt, krångligt och man kan få stora problem med rengöringen, som leder till infektioner och perioder med tandlöshet, när felen ska åtgärdas.
Bortkastade pengar är det.
caprifol
?? Men har ni som skriver om problemen med implantat det själva? Undrar för att jag fick en titanskruv inopererad för drygt femton år sedan och har aldrig haft några som helst problem! Det var lite tidsödande för jag fick vänta ett bra tag efter att skruven opererats in tills de skruvade fast tanden, men det var absolut smärtfritt och jag har inte ens hört talas om problem med rengöring. Inte behövde jag gå "tandlös" heller under väntetider för jag fick en liten behändig "plugg" att placera i tomrummet. Har flera vänner som av olika anledningar fått titanskruv och de har heller aldrig haft några problem. Mitt gjordes på klinik i Sthlm som tillämpade den s k Bråneforsmetoden (tror jag det heter).

Tillägg: En fördel: om man helt intakta tänder på sidorna (vilket jag har) är det ju dumt att angripa dessa för att göra en brygga.
pejori
CITAT (caprifol @ 21-08-2013, 13:54) *
?? Men har ni som skriver om problemen med implantat det själva? Undrar för att jag fick en titanskruv inopererad för drygt femton år sedan och har aldrig haft några som helst problem! Det var lite tidsödande för jag fick vänta ett bra tag efter att skruven opererats in tills de skruvade fast tanden, men det var absolut smärtfritt och jag har inte ens hört talas om problem med rengöring. Inte behövde jag gå "tandlös" heller under väntetider för jag fick en liten behändig "plugg" att placera i tomrummet. Har flera vänner som av olika anledningar fått titanskruv och de har heller aldrig haft några problem. Mitt gjordes på klinik i Sthlm som tillämpade den s k Bråneforsmetoden (tror jag det heter).

Tillägg: En fördel: om man helt intakta tänder på sidorna (vilket jag har) är det ju dumt att angripa dessa för att göra en brygga.

Hade varit svårt att uttala sig om jag inte haft egna erfarenheter av dom, eller hur?
Har fyra st. i överkäken.
Hade jag haft ett, hade det varit lättare. Nu finns det inget mellanrum, då tänderna sitter ihop med varandra.
Har ett flertal gånger fått skära upp tandköttet för rengöring, då jag fått tandsten på implantatet.
Har dessutom fått infektion, då jag in te kommer åt baksidan på ett av dom. (Även odontologen erkänner rengöringsproblemen)
Nu är det inte bara det fysiska lidandet det gäller.
Det är dessutom förenat med stora omkostnader att åtgärda problemet.
Nu väntar jag åter på en tid, då käkbenet ska öppnas, då ett implantat är på väg ut på framsidan käken och har gjort ett hål i tandköttet.

Hade jag vetat då, vad som väntade mig, när jag betalade 50.000 för att fixa implantat, hade jag tagit brygga...

Tillägg.
Har också Brånemarksmetoden.
Motti
Han som satta stengångarna här var och satte in titanstifft i hela munnen ! men det tänker jag inte gå igenom .Det blir en brygga ,de ringde i går från min Tandläkare och frågade hur jag mådde :)hur glad blir man inte när de bryr sig ? ska dit nästa torsdag då ska jag ha en diskution med min tandläkare om hur vi ska gå vidare ,har igentligen bara två alternativ ,det ena är en rotamputaion på Ordontologen och det är bara 50-50 ,så infektionen kan blossa upp igen ganska sanorligt ! det andra alternativet är att dra ut tandskrället och rotfylla den bredvid och göra en liten brygga och jag väljer det senaste alternativet självklart !Ekonomiskt är det inga problem men jag gör det som blir säkrast för mig så jag slipper den här skiten igen .
mamamaggan
Låter väl bra , och smart , att ta bort eländet.

Hoppas det blir bra.
Motti
Kan tala om att jag hellre fött barn en gång till eller två än att behöva ha gått igenom detta helvete som jag haft nu,har till och med tappat minnet om vad som hände i helgen och i måndags så jäkla väck var jag ,hade inte grannens dotter kommit in i måndags hade jag legat avsvimmad på verandan också sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon