Andreas1974
Är galläpplen vanliga? Jag tittade under bladen på flera ekar som jag gick förbi på en promenad igår, utan att hitta några.

Finns här någon som testat att göra sitt eget bläck från naturens skafferi, som kan tipsa, kanske om alternativ? (Galläpple från ek är annars en av ingredienserna.)

M.v.h. Andreas
Gossen Ruda
Det varierar över åren, ibland mycket ibland mycket lite. Ett alternativ är kanske att köpa bläck i en affär?
Andreas1974
Ja, det är ju ett alternativ till att göra eget (alternativt) bläck. Jo, jag har väl bläck... det var mer utmaningen att försöka göra det så som det gjordes på medeltiden som lockade. Jag har dock svårt att få ihop delarna till ett sådant projekt (som ändå verkar någorlunda överkomligt).
Huggorm
Jag tycker man ser dem oftast på eksly eller kratt, alltså buskformiga småekar som har det lite tufft bland gräs och sten och betande djur. Men vem vet vad som döljer sig i kronan på stora träd...
Andreas1974
Jag plockade hallon igår kväll och råkade i skogen på ett par små ekar (rådjursnedbetade och buskaktiga), och ser man på! Detta måste väl vara galläpplen!
[attachment=78055:IMG_6121...oom_gall.jpg]
Jag läste någonstans (här: http://runeberg.org/vetlivet/1920/0059.html) att de är "körsbärsstora", men det är ju inte dessa precis... tillväxer de månne fortfarande någon tid?

[Korrigering: länken ska nu vara klickbar, jag hade fått in en parentes för mycket i den.]
Huggorm
Körsbären kanske var mindre på den tiden. Det där är normalstora galler.
Andreas1974
Liksom Asterix och Obelix (ett par andra galler) finns de nog i olika storlek, beroende på hur långt de hunnit i utvecklingen och vilken art som åstadkommer dem. Det är vad jag tror.
Jag ska ta en titt på de små ekarna senare i sommar/höst och se hur galläpplena utvecklat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon