Tetris
Jag har satt avocado och citron från kärnor. Har väl ingen direkt avsikt med dom, mest imponerad av att dom tar sig och växer.

[attachment=77863:tr_d.jpg]

Båda är ca 1 meter höga (bilden är någon månad gammal) och växer med någon centimeter i veckan. Men det blir inte träd av dom, det kommer bara ut blad från stammen. Vet inte ens om man kan kalla det stam, det är mer grov stjälk. Citronen bär knappt upp sig själv, avocadon gör det men har stöd ändå.

Dom står i varsin ca10l kruka. Nu på sommaren mot en södervägg, på vintern inomhus i ett normaltempererat rum. Bytte jord för någon månad sen. 50/50 planteringsjord/gödsel.

Finns det nåt jag kan göra anorlunda för att få dom att likna träd mer?

Tacksam för svar, synpunkter och åsikter! smile.gif
Bassam
Hej
I Sverige är de bra i krukor som dvärg träd, du vet att de behöver sval väder på vinter( +5 - +10), plus extra ljus med väldränerad jord, plus de ska stanna ute på vår sommar häst. med speciell näring under växtperioden.
Obs
De kan leva med mindre krävande men de växer inte bra.

H.Bassam
Ammoura
Klipp bara av grenar/blad som kommer långt ner så kommer du få en vedartad stam. Klipp inte i toppen förrän trädet nått den höjd du vill ha men du kan toppa grenar ibland för att få den tätare. Stötta citronen ordentligt så stammen blir rak. Hade min egensådda i ca 6 år (innan jag tyvärr misshandlade den lite för mycket med vätskebrist och den gav upp), den tappade sällan blad, stod alltid relativt varmt året om, ingen ohyra och den hann få en ganska så bred stam. Jag övervintrade som sagt inte min och under vinterhalvåret gick den ner i tillväxt (ingen extrabelysning) men till våren kom den igång igen. Duscha den gärna ibland.
Detta har varit en av dom tåligaste växterna jag ägt, när jag började "vanvårda" den pga för mycket studier och jobb så sköt den snabbt ut nya blad när den fick vatten trots att jag trodde den redan dött, tog lång tid innan den gav upp helt.
Lycka till och ta väl vara på den. Håll koll efter spinn under vinterhalvåret då det trivs väldigt bra på citrus, dock inte lika bra på frösådd.
T00ls
Tänk att du vill ha ett medelhavsklimat de vill dina växter också.
För att få dem att blomma och ge frukt behövs dock en svalare temp i 2-3 månader ca 10 grader.
citronträden brukar vara lite sega men stressa dem aldrig de kommer med åren byt till större krukor emellanåt
Lagom brukar vara att de inte välter för en lätt vindby om de står utomhus på sommaren.
ovanstående gäller för citroner kan tänka mig är liknande för avocado
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon