Sidor: 1, 2
Motti
Hoppas den som gjort det känner sig mycket nöjd med sig själv !märkligt för jag är ju ingen viktig person och kan därför inte förstå vilken slags tillfredställelse det kan ge personen i fråga !Den här personen har tagit ifrån mig möjligheten att ha kontakt med mina nära vänner och systrar personen har också tagit ifrån mig alla mina fina foton .Hur kan man bli så jäkla elak ?kan i vilket fall inte vara någon frisk person.
*Stintan*
Hur vet du att din facebooksida blivit hackad?
Eva i Skåne
Men jag såg ju innan idag att din omslagsbild var uppdaterad. Jag trodde det innebar att problemet var löst. sad.gif
Motti
Därför att jag fick ett medelande från Facebookteamet att min facebook sida har blivit hackad ! It kunnig granne kommer hit i morgon och ska hjälpa mig .Fick IP numret av facebok .Annars tar jag hit min mans brorson som är IT ingenjör .Tycker det är så lågt att hacka andras liv på facebook .Kan i alla fall inte vara någon frisk människa .
Eva i Skåne
Usch så tråkigt Motti trostar.gif
Motti
Tråkigt är det minsta man kan säga !någon har get sig fan på att jäklas med mig men de jäklas med fel person.Har IP numret på den som hackat fick det av Facebookteamet .Jo vi trodde att det skulle vara ett smidigt problem men det visade sig att personen i fråga har gjort det omöjligt för mig att logga in.Såg att man nu mer till och med kan googla på mitt namn på Googel .Så den personen som hackat mig har verkligen ansträngt sig på alla vis .Har mina aningar ninja.gif
*Stintan*
Vilken otur du har då. Alla kan googla på sitt namn och det har inget med hackare att göra. Google håller reda på folk. Finns ju dessutom ganska många som heter samma som du som man kan hitta på google.
Bengalow
Det är nog ASN som varit framme! Du har väl inte skrivit något om al-Quaida eller så på din hemsida?
Motti
Absolut inte inte mitt intresse !skulle vara om någon har skickat något till mig i så fall .Men enligt Facebook teamet så har min sida blivit hackad .
gunsta
Tråkigt Motti - men lämnar facebook ut IP-numret på den som hackat din sida 'bara så där' - låter märkligt i mina öron. Men om du har IP-numret så är det väl ingen svår sak - ring polisen och fråga vad du ska göra.
Motti
Jag fick ett IP numer men jag ska gå in i morgon och läsa lite närmare och jag ska få hjälp i morgon av en granne ,kan vara mitt IP numer också men i all jäkla röra så blir man förbannad så jag ska tagga ner och kolla lite närmare i morgon.Men varför skulle jag få mitt eget IP ?
skånepåg
Inte ovanligt att få såna mail och varför skulle de ens bry sig för att skicka ett sånt mail, här kan du kolla ip men att maskera ip gör vilken barnunge som helst wink.gif http://ip-lookup.net/
Motti
Ja du verkar ju ha koll på sådant ? personligen så litar jag på dom mailen jag fått från Facebook !måste ju finnas någon jäkla anledning till att jag inte kommer in på min egen facebook eller hur ?
gunsta
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 22:37) *
Jag fick ett IP numer men jag ska gå in i morgon och läsa lite närmare och jag ska få hjälp i morgon av en granne ,kan vara mitt IP numer också men i all jäkla röra så blir man förbannad så jag ska tagga ner och kolla lite närmare i morgon.Men varför skulle jag få mitt eget IP ?


Det är klokt Motti - sov på saken och drick kaffe i morgon bitti innan du läser igenom meddelandet du fick från facebook.
skånepåg
Det är inte precis den enda kontakten de skulle göra utan grundlig beskrivning till varför du inte kommer åt ditt konto eller blivit borttagen, du kan ju alltid skicka mail till deras hjälpcenter och fråga lite http://www.facebook.com/help/faq/#/help/login.php
gnon49
När jag var med i facebook så fick jag ett mail om att mitt konto behövde uppdateras. Givetvis var det falsk alarm men sådant händer ju dagligdags på sociala medier. Konto hackas nog relativt lätt misstänker jag. Man får nog vara bered på att allt man skriver eller lägger upp är allmän egendom ganska snart. Om inte annat så kollar en del myndigheter upp just sociala medier. För en arbetsgivare som skall anställa är det rena guldgruvan.
*Stintan*
CITAT (skånepåg @ 01-08-2013, 22:58) *
Det är inte precis den enda kontakten de skulle göra utan grundlig beskrivning till varför du inte kommer åt ditt konto eller blivit borttagen, du kan ju alltid skicka mail till deras hjälpcenter och fråga lite http://www.facebook.com/help/faq/#/help/login.php


Lite svårt att komma åt när man inte kan logga in på facebook.
skånepåg
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2013, 23:07) *
Lite svårt att komma åt när man inte kan logga in på facebook.

Därför hjälpsidan finns till för att få hjälp när man inte kommer åt sitt konto wink.gif
*Stintan*
CITAT (skånepåg @ 01-08-2013, 23:11) *
Därför hjälpsidan finns till för att få hjälp när man inte kommer åt sitt konto wink.gif


Men i din länk står det att sidan inte kan hittas.
skånepåg
Allt finns på deras hemsida, kan vara för jag var inloggad så denna länken ska funka https://www.facebook.com/help/contact/?id=173545232710000
Motti
Verkar som en del vet mer om mig än jag själv ! Men nu helt plötsligt så fungerar min facebook med foton och allt whistling.gif märkligt .
*Stintan*
Då har kanske facebook åtgärdat felet. Va bra. Man får ha tålamod med facebook eftersom det händer ganska ofta att något strular, som vi sa redan från början.
*Stintan*
Konstigt bara att du kunde lägga in foto och byta omslagsbild igen igår eftermiddag blink.gif
gunsta
CITAT (Motti @ 02-08-2013, 00:23) *
Verkar som en del vet mer om mig än jag själv ! Men nu helt plötsligt så fungerar min facebook med foton och allt whistling.gif märkligt .



Jag instämmer Motti - mycket märkligt. confused.gif


PS: Är du helt säker på att din sida verkligen var hackad ?????
Motti
Och nu kommer jag inte in på Facebook igen !gud vad trött jag bli på detta :(Finns inte en tjyvis att jag kan logga in på Facebook angry.gif Som jag ser det så är det någon som jäklas med mig .Hoppas den personen söker hjälp .
*Stintan*
Du får kontakta Facebook och be dom fixa det.

Har du automatisk inloggning eller fyller du i dina inloggningsuppgifter varje gång?
Motti
Tror jag behåller det för mig själv tills vidare .
Blomstertanten
Det första du ska göra när/om du kommer in på Facebook igen är att byta ditt lösenord! (Om du inte redan gjort det)
Motti
Har byt lösenord men det strular hela tiden och jag får logga in stup i kvarten plus att jag hela tiden blir inloggad på min dotters Facebook sida och får logga in på min sida från hennes ! Tråkigt att det finns människor som inte har bättre liv än att de måste sabba för andra .Fick IP numret från Facebok från den som har hackat och har skickat det till Moderatorerna här så det återstår att se vad dom kan göra nu .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 12-08-2013, 23:30) *
Har byt lösenord men det strular hela tiden och jag får logga in stup i kvarten plus att jag hela tiden blir inloggad på min dotters Facebook sida och får logga in på min sida från hennes ! Tråkigt att det finns människor som inte har bättre liv än att de måste sabba för andra .Fick IP numret från Facebok från den som har hackat och har skickat det till Moderatorerna här så det återstår att se vad dom kan göra nu .


Moderatorerna här? Vad har dom med facebook att göra? Motti logga in kan man bara göra på facebooks inloggningssida inte från någon annan persons facebookssida.
Kryddan03
Låter mer som PICNIC, möjligen POBCAK eller PEBKAC.
Motti
I det medelandet jag fick från Facebok så var hackaren från Odla ! och jag fick hackerens IP numer som jag lämnat över till en av <moderatorerna här .
Piccante
Om du kommer in på din dotters Facebooksida va misstag så misstänker jag att du har lösenordet sparat i den webläsare? Även om man byter lösenord så ligger de tidigare sparade kvar i minnet och om lösenordet är förifyllt på Facebook startsida så kan fel lösenord ligga där.
Jag hade det problemet med en mailadress att datorn alltid ville logga in med fel lösen tills jag raderade det gamla.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 13-08-2013, 01:33) *
I det medelandet jag fick från Facebok så var hackaren från Odla ! och jag fick hackerens IP numer som jag lämnat över till en av <moderatorerna här .



Hur vet de på Facebook det ? Lämnar de ut IP -nr hur som helst ?
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 13-08-2013, 01:33) *
I det medelandet jag fick från Facebok så var hackaren från Odla ! och jag fick hackerens IP numer som jag lämnat över till en av <moderatorerna här .

VET du vad du svamlar om????? Skulle någon av Odlas admin hacka din Facebook? Om någon användare här skulle hackat din Facebook finns det ingen koppling till Odla. Lägg av med dina fantasier. mad.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 13-08-2013, 01:33) *
I det medelandet jag fick från Facebok så var hackaren från Odla ! och jag fick hackerens IP numer som jag lämnat över till en av <moderatorerna här .


Nu verkar fantasin skena blink.gif . Det framgick ju inte i meddelandet om IP-numret var ditt eget eller någon annans sa du. Att facebook skulle lämna ut någon annans IP-nummer i ett mail till dig låter helt otroligt. Och hur i hela fridens dar skulle facebook kunna se att IP-numret kom från Odla. Dom kan ju knappast heller veta att du är medlem här.
Fjortispower
Kunde inte inte låta bli...

Men det här är nog det konstigaste jag har läst på odla. Det låter bara så... slap.gif Men håll med om att det väcker stor nyfikenhet också...
Anma
Motti, menar du på allvar att Facebook skickat dig ett mail med ett IP:nr och sagt att denna IP:nummer kommer från Odla?
Menar du att fcebookteamet har tillgång till alla IP:nr som figurerar här på Odla?


Hör du själv hur dumt det låter?
Piccante
IP-nr kan man ju ta reda på själv om man tex har besökarstatistik på en blogg eller hemsida. Men det ger sällan detaljerad information, mer än nätbolag och närmaste "hub" som de anslutit genom. För detaljer måste polisen begära ut det från nätleverantören.

Sen kan man väl bara koppla odla.nu till en Facebookprofil om "kaparen" har varit på odla och klickat på en länk där till Facebook. Var den användare surfar annars är ju omöjligt att veta.
Anma
CITAT (Piccante @ 13-08-2013, 22:52) *
/.../

Sen kan man väl bara koppla odla.nu till en Facebookprofil om "kaparen" har varit på odla och klickat på en länk där till Facebook. Var den användare surfar annars är ju omöjligt att veta.

Men att facebook skulle tala om detta i ett mail till en användare? Seriöst...
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 14-08-2013, 11:49) *
Men att facebook skulle tala om detta i ett mail till en användare? Seriöst...

Nu använder jag inte FB så jag VET inte men av allmänna omdömet att döma så är det svårt att ens komma i kontakt med FB admin.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 14-08-2013, 12:15) *
Nu använder jag inte FB så jag VET inte men av allmänna omdömet att döma så är det svårt att ens komma i kontakt med FB admin.


Precis och att de skulle skicka ett mail med dylika uppgifter till en användare tror jag inte ett smack på.
gnon49
Är väl bara att byta lösenord; som man ju skall göra då och då, för att problemet skall försvinna. Åtminstone tillfälligt. Facebook är ju inte höjden av säkerhet precis så att hacka konton är nog relativt lätt.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 14-08-2013, 12:51) *
Precis och att de skulle skicka ett mail med dylika uppgifter till en användare tror jag inte ett smack på.

Så det skulle kunna vara nån som ställer till det och kanske egentligen är en medlem här på Odla?
Piccante
CITAT (Anma @ 14-08-2013, 11:49) *
Men att facebook skulle tala om detta i ett mail till en användare? Seriöst...

Förmodligen inte.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 14-08-2013, 12:58) *
Så det skulle kunna vara nån som ställer till det och kanske egentligen är en medlem här på Odla?


Det låter väldigt långsökt och jag tror som sagt inte på detta. På Facebooks hjälpsidor finns information om hur man säkrar sin sida om den blivit hackad. https://www.facebook.com/help/131719720300233

Dessutom brukar man själv få anmäla när något strular på kontot så det är inte så att Fb berättar det i mail. Är det något omfattande fel som berör många så skriver dom öppet om det på Fb så att alla kan läsa det. Att nån admin på Fb skulle sitta och kolla ett IP-nummers eventuella kopplingar/medlemskap till andra sidor på nätet faller på sin egen orimlighet. Det händer också att falska mail i Facebooks namn skickas till folk vilket man ska ha i åtanke.

Sen finns det ju dom som är väldigt dåliga på att se över sin egen säkerhet och sekretess på Fb och därför lätt kan drabbas av strul med kontot.
Hasse_h
Alltså... nu vet inte jag omständigheterna i detta fallet, men det är ju så att varje gång en inloggning sker på facebook från en ny dator, telefon, annan webläsare osv, så kommer ett mail inom några minuter som ser ut t.ex. så här:


Hej NNNN,

Vi har upptäckt en inloggning på ditt konto från en ny enhet som kallas "Firefox på Windows" den den 27 juli 2013 kl. 13:38. Enheten har lagts till i ditt konto.
Operativsystem: Windows 7
Webbläsare: Firefox
Plats: XXXXXX, O, SE (IP=nnn.nnn.nnn.nnn)

Obs! Platsangivelsen baseras på internetleverantörens information.

Om det var du som loggade in ber vi dig att bortse från det här meddelandet.
Om det inte var du, ber vi dig att säkra ditt konto eftersom någon annan kan ha skaffat sig åtkomst till det.

Vänliga hälsningar,
Facebooks säkerhetsteam


Inget att oroa sig för om man vet med sig att man nyligen loggat in på något annat sätt än man brukar.
Ramred
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2013, 15:17) *
Alltså... nu vet inte jag omständigheterna i detta fallet, men det är ju så att varje gång en inloggning sker på facebook från en ny dator, telefon, annan webläsare osv, så kommer ett mail inom några minuter som ser ut t.ex. så här:
Hej NNNN,

Vi har upptäckt en inloggning på ditt konto från en ny enhet som kallas "Firefox på Windows" den den 27 juli 2013 kl. 13:38. Enheten har lagts till i ditt konto.
Operativsystem: Windows 7
Webbläsare: Firefox
Plats: XXXXXX, O, SE (IP=nnn.nnn.nnn.nnn)

Obs! Platsangivelsen baseras på internetleverantörens information.

Om det var du som loggade in ber vi dig att bortse från det här meddelandet.
Om det inte var du, ber vi dig att säkra ditt konto eftersom någon annan kan ha skaffat sig åtkomst till det.

Vänliga hälsningar,
Facebooks säkerhetsteam


Inget att oroa sig för om man vet med sig att man nyligen loggat in på något annat sätt än man brukar.


Alla får inte sådana meddelande när man loggar in från annan enhet. Det beror på vad man har satt för säkerhetsinställningar på sitt FB-konto.
Hasse_h
CITAT (Ramred @ 14-08-2013, 15:35) *
Alla får inte sådana meddelande när man loggar in från annan enhet. Det beror på vad man har satt för säkerhetsinställningar på sitt FB-konto.

Just det, så är det. Men det kan ju vara lämpligt att ha den inställningen aktiverad.

Annars har jag svårt att tro att Facebook aktivt sitter och letar efter ev. hackade konton. Hur skulle de på egen hand kunna lista ut att nån obehörig fått tag i nån enskild användares lösenord. Jag menar, hur många inloggningar sker per dag...
Ramred
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2013, 15:42) *
Just det, så är det. Men det kan ju vara lämpligt att ha den inställningen aktiverad.

Annars har jag svårt att tro att Facebook aktivt sitter och letar efter ev. hackade konton. Hur skulle de på egen hand kunna lista ut att nån obehörig fått tag i nån enskild användares lösenord. Jag menar, hur många inloggningar sker per dag...


Många inloggningar blir det. Vi är ca 4 miljoner aktiva FB-användare bara i Sverige. (Läste jag nånstans för ett tag sen). Tror heller inte att FB letar aktivt, utan det är ju först när någon själv har misstanke om att kontot blivit hackat som man får kontakta dom istället.

Man kan också lägga in så att det krävs en säkerhetskod, förutom lösenordet, för att kunna logga in från ny enhet. Hur det funkar rent praktiskt vet jag inte, har inte provat själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon