kolmask
Jag kom precis hem med ett Loboträd. Jag var på plantskolan och beskrev att jag ville ha ett gott äpple som kunde lagras en tid, och Lobo var deras starkaste rekommendation. Nu när jag kommit hem och surfat runt ett tag ser jag att många är missnöjda med Lobo pga av sjukdomar. Gäller det för hela landet, eller kan det vara olika drabbat i olika delar av landet? Jag bor i zon 4.
kolmask
Talande tystnad... unsure.gif Nu pratade jag iaf med stället där jag köpte trädet och de hade goda erfarenheter av trädet i vår region, så jag hoppas på det bästa.
johanna_zon3
Vad jag förstår så är Lobo skorvbenägen men om och hur den drabbas beror väl lite på vilken växtplats den får.

Länk till Kärnhuset ang. skorv. äpple

Jag skulle inte våga satsa på Lobo hos mig då jag har fuktiga höstar här i Stockholms skärgård.
Eva 33c
Tyvärr har jag inga goda erfarenheter av Lobo. Mitt är nog 20 år gammalt och får skorv varje år.
mamamaggan
Vi har Lobo på ett familjeträd och det har aldrig fått skorv. Fina goda äpplen under c:a 20 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon