Full version: Nyttigare saftkok?
Gossen Ruda
Kanske skulle detta in under Hälsa men jag tar det här. Jag har börjat experimentera med att använda dextropur, dvs glukos, istället för strösocker i min saft. Detta för att komma bort från fruktosanvändningen, fruktos är inte så nyttigt. Förra koket hade jag en tredjedel av sockret som dextropur, idag hälften. Testing testing, än så länge funkar det. Den största nackdelen är priset, dextropur är ca 4 gånger dyrare än strösocker. Inga jättesummor dock. Nån annan som har funderat i dessa tankebanor? Den som undrar lite kan kolla på Wiki och sackaros, glukos resp fruktos. Jag orkar inte länka. smile.gif
*Stintan*
Nej det är enklare och nyttigare att dricka vanligt kranvatten. biggrin.gif
Gossen Ruda
Utspädd saft innehåller en massa kranvatten men är definitivt godare.
*Stintan*
Synd att det finns citronsyra i dextropur.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2013, 10:46) *
Synd att det finns citronsyra i dextropur.

Inte i de jag köpte. Där finns bara kristallvatten utöver glukosen. Det är väl vatten bundet i glukosen.
*Stintan*
Konstigt för på tillverkarens hemsida står det:

http://www.mediabanken.se/Site/Start.aspx

Innehåll: Dextrose, maltodextrin, syra (citronsyra), klumpförebyggande medel (magnesium av fettsyrer, arom).

Men du kanske har någon annan sort än den? Kan dock inte hitta någon mer variant men finns det är det ju intressant.
Intressant också att 100g innehåller 91g kolhydrater. Vad består de resterande 9 grammen av om det inte är tillsatser?
Gossen Ruda
Jag läser på paketen och där står inget sådant. Citronsyra är väl inte giftigt fö? Distributören är Valora Trade Sweden AB men jag hittar ingen innehållsförteckning där.
Anki på Öland
På min kartong står det Innehåll: druvsocker. Ingenting mera.
Gossen Ruda
På något sätt låter stintans innehållsförteckning bekant, tror det stod så tidigare.
Peztis
Men citronsyran är väl bra, det är ju lite konserverande.

Kan man (eller du - här används vanligt socker! biggrin.gif) använda sig av stevia, tro?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 15:24) *
Jag läser på paketen och där står inget sådant. Citronsyra är väl inte giftigt fö? Distributören är Valora Trade Sweden AB men jag hittar ingen innehållsförteckning där.


Innehållsförteckningen hittade i alla fall jag på deras sida.

*Stintan*
Det är sällan citronsyra som tillsätts livsmedel kommer från citroner. Istället framställs det biotekniskt genom att Svartmögel av typen Aspergillus Niger används för att framställa citronsyran (E330). Detta sker genom att t.ex. melass eller glukos jäses med hjälp av dessa mögelsvampar. Även bensen används vid tillverkningen. Denna citrosyra kan vara cancerframkallande samt ge upphov till allergi.
Gossen Ruda
Menar du att cirtonsyran man kan köpa eller som används av olika mattillverkare skulle vara oren?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 18:38) *
Menar du att cirtonsyran man kan köpa eller som används av olika mattillverkare skulle vara oren?


Japp den är inte gjord av citroner.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2013, 19:13) *
Japp den är inte gjord av citroner.

Nu var det inte det jag frågade om.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 20:25) *
Nu var det inte det jag frågade om.


Nej men man kan ju undra hur ren den är då den bevisligen framkallar allergier som inte citronsyra gjord på citroner gör.
*Stintan*
Livsmedelsverket har haft fel förr.
pejori
Varför krångla till livet?
Socker är socker, vad man än fösöker kalla det för.
Druvsocker är väl inte på något vis "nyttigare" än vanligt socker, det har bara snabbare upptag i blodet.
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 01-08-2013, 00:48) *
Varför krångla till livet?
Socker är socker, vad man än fösöker kalla det för.
Druvsocker är väl inte på något vis "nyttigare" än vanligt socker, det har bara snabbare upptag i blodet.

Jo, det finns flera olika sockerarter med olika egenskaper. Läs på Wiki. Just fruktos är den minst nyttiga sockararten, jag har läst artiklar som pekar ut den som en av orsakerna till fetmaepedimien över världen. Som vanligt är jag lite skeptisk till den uppgiften men helt klart är att fruktosen bör undvikas. Läs även inlägget om körsbär här på forumet under Ogräs och skadedjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon