Full version: Gammal ek
haiyanzs
Hej vi köpte ett torp vid en insjön för några år sedan, En gammal och fin ek fanns då ett par meter från vatten kant. För 4-5 år sedan höjde vi tomten då det var nästan våtmark på våren när sjön steg. Fyllningen var hårtpackade silt, ca 40-45cm. Efteråt grävde jag en ring runt eken, men jag förstod inte då att man ska skydda balken med stenar så den kan andas, fyllde jag med jord och planterade blommor :'(

Från förra året börjar vi se att trädet inte mår bra, och det blir mer och mer döda kvistar längre ut på kronan.
Idag försökte jag gräva bort jorden kring den, men såg då trädet hade producerat små rötter från balken! Vad ska jag göra nu då? Jag vågade inte peta hårt på den delen balken och vet inte om de är ruttnat eller inte.

Jag funderar nu också hur en 45cm tjock lager med silt har påverkat ekens rötsystem och vad ska vi göra nu? Har vi en chans att räddar vår fin eken?!

Tacksam för råd!
Bassam
Hej
Tyvärr. jag kan säga att svampen attackerade rötter på din träd, på grund av vatten stannad längre tid på rötter,
nu vad du ska göra:
1 Ta borta alla skadad grenar och bränna dem.
2 Blanda jorden med kol eller kalk.
3 Ta bort ogräs om finns.
4 Du kan köpa bekämpning svamp medel och spreja på den.
5 Om skadad mycket är det bättre att ta bort de, och plantera ny träd.

H.Bassam
Huggorm
Rötterna behöver syre för att fungera, och det har de inte fått under det där hårdpackade materialet. De har alltså börjat dö i stor mängd och därmed dör kronan också eftersom den inte kan behållas utan tillräcklig rotmassa. Det här är ju något som ytterst sällan händer i naturen så träden har ingen motståndskraft mot det. Gräver man bort allt material kanske trädet överlever, men döda delar är ju döda så den kommer ändå inte att bli sig lik igen. Det bästa kanske är att låta den stå, så kan insekterna kalasa medan dess långsamma döende fortgår. Något välmående träd kommer det i alla fall inte att bli igen. Att plantera något nytt träd blir inte heller lätt eftersom inget kan leva i hårdpackad silt. Ett parasoll kanske kan vara ett alternativ?
Gossen Ruda
CITAT (Bassam @ 29-07-2013, 18:38) *
Hej
Tyvärr. jag kan säga att svampen attackerade rötter på din träd, på grund av vatten stannad längre tid på rötter,
nu vad du ska göra:
1 Ta borta alla skadad grenar och bränna dem.
2 Blanda jorden med kol eller kalk.
3 Ta bort ogräs om finns.
4 Du kan köpa bekämpning svamp medel och spreja på den.
5 Om skadad mycket är det bättre att ta bort de, och plantera ny träd.

H.Bassam

Bassam, du har svampmani. Det är INTE frågan om svampangrepp här.
haiyanzs
Tack Huggorm och Bassa för svar! Jag tror att inte lämnat typ 40 cm ifrån stamen och fyllt med sten var du t gjort, och packat in rötterna under silt är också dum, men kan det verkligen tar 5 år innan skadan blir synliga? Eken är fortfarande fin och syns inte direkt döende, men vi kan se den mår inte så bra.

Eftersom jag planterade närmast stamen och den delen av stamen har efter några år hämnat under jorden så har nu små rötter kommit ut. Om jag nu gräver bort all planteringar och befriar stamen från jorden, dör väl dessa unga rötter och det kan väl inte heller så bra?! Om vi gräver bort allt silt under kronan når, är jag rädd att vi skadar alla "änd rötterna" som under åren har stickit ur från den gamla jordytan och försökte in i sliten ( men kvävs till döds där?). Vi har även lagt ett tunt lager sand och ca 3 cm matjord för ett par år sedan och sådde gräsmatta under. Första året var det mycket bra gräs men sedan dog det mesta och nu var det mest en "fyrklö er" mattan! Det verkar bara ogräs speciellt med pålrot, som växer på silten.

Tror inte vi kan göra annat än 'skalar' bort silten men är frågan var har ekens ytterst rötterna hämnat idag? Och gräver runt stamen, här återigen gör inget med de nya rötterna? Eller fortsätter med planteringen ( känns så fel nu...) och gör inget med silten och låter eken dör under några år ? :'(

Jag ska försöka lägga upp några bilder...
Huggorm
Det som händer när man lägger upp jord runt stammen är att barken ruttnar. Det är olika sorters bark på stam och rötter, och den på stammen tål inte konstant fukt. Sedan kan det kanske växa ut rötter ändå, men det är ändå inget bra för trädet om barken ruttnar

Så är det med ekar att det tar lång tid innan problemen visar sig. Det sades en gång om ekarna på Visingsö att de växer i tvåhundra år, står stilla i tvåhundra år och dör under tvåhundra år. Jag skulle tro att fem år är fullt normalt för den typen av skador på rötterna som det här trädet har utsatts för.
Gossen Ruda
Det är nog olika för olika träd. En bit bort från mitt hus stod det två popplar mellan en väg och en cykelbana. Stora popplar. Så behövde man ta bort den ena för man skulle fram med en gasledning. Såga ner den gick bra men att ta bort stubben... Det visade sig att man fyllt upp runt trädet så roten fanns mer än två meter under nuvarande markyta. Grävmaskinisten hade ett slit med att försöka få upp stubben, det gick inte att vidga hålet för mycket pga vägen och cykelbanan. Även där fanns det rötter en bit upp på stammen. När uppfyllnaden gjordes kommer jag inte ihåg, kanske 30-40 år sen. Så uppfyllnad mot stammen behöver inte betyda en för tidig död.
Anna-Karin Lundberg
Innan du blir allt för ledsen: Titta på ekarna runt omkring i området. Har de samma problem kanske? Jag har stora ekar på min naturtomt och några av dem håller på att dö eller har redan gjort det. Grenar dör en efter en, så småningom har hela trädet dött. Jag har bott här i tio år och inte gjort något med träden, vad som hänt innan min tid här vet jag inte - men det är naturtomt i skogsområde, så ingen har grävt eller fyllt upp något här.

Jag hade en arborist här för att ta ned några av de döda träden och han menade att ekarna hade vuxit tillsammans under lång tid, men nu hade några blivit större och därmed tagit för mycket utrymme för de andra. De dog för att de helt enkelt inte "fick plats". Jag vet inte om det är hela sanningen eftersom en riktigt stor ek stod ensam på tomten men ändå dog. Kanske är det någon sjukdom eller bara naturens gång.

Vad jag menar är att ditt träd kanske mår dåligt för att det är andra problem än att du fyllt upp runt trädet. Titta på andra ekar i närheten och se hur de ser ut.
Bassam
Hej

Mina problem att människor lyssna inte ofta, vi sa alltid om den är händer måste vi agera snabbt för att undvika sjukdom sprider sig till andra växter, man behöver ta bort skadad delar snabbt som möjlig och , men människorna vänta och vänta på slutet, flera träd död och vi kan inte göra någonting. på min väg till arbete såg en barr växter gula och torka , nästa väcka blir de två och sen mera. jag försökte förklara till dem, men folk
bryr inte sig.

Obs
Jag vet inte varför folket slarvig på växter, om sina barn blir sjuk ta dem till duktiga läkare och sjukhuset, men mina växter dog fram mina öga utan att vi gör någonting. om vi ser lite vem som jobbar med växter nu, människor som har inte jobb.

H.Bassam
Hans T
I första läget: Tag bort det du fyllde runt stammen och se till att det inte kan samla sig vatten där. Fotgrafera gärna "rötterna" du hittat på stammen, -kan det möjligen vara svampmycel? Rotmiljön som finns under fyllmassorna behöver inte nödvändigtvis vara katastrofalt förändrad om inte t.ex vattennivå eller markförhållande i övrigt ändrats (-maskiner mjuk/våt mark INTE bra!). Gräs under träd är nackdel, -konkurrerar med trädet. Klöverväxter däremot är bra för näringsbalansen (samlar kväve) -mindre konkurrens och rötterna är bra för att luckra upp fyllmassorna. Det finns träd som klarar av att skjuta rötter från stamdelar som hamnar mot jord men grundregeln är att aldrig förändra marknivån mot barken innan man säkert vet! Det kan ta mycket lång tid innan symptom på rotskador visar sig, till exempel syrebrist hos rötterna kan visa sig ett år med mycket regn, ett träd med stor förlust av finrötter torkar ut helt ett torrår flera år senare, ett träd med avgrävda rötter välter 5 år senare i en storm och så vidare.
Piccante
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 30-07-2013, 07:01) *
Innan du blir allt för ledsen: Titta på ekarna runt omkring i området. Har de samma problem kanske? Jag har stora ekar på min naturtomt och några av dem håller på att dö eller har redan gjort det. Grenar dör en efter en, så småningom har hela trädet dött. Jag har bott här i tio år och inte gjort något med träden, vad som hänt innan min tid här vet jag inte - men det är naturtomt i skogsområde, så ingen har grävt eller fyllt upp något här.

Jag hade en arborist här för att ta ned några av de döda träden och han menade att ekarna hade vuxit tillsammans under lång tid, men nu hade några blivit större och därmed tagit för mycket utrymme för de andra. De dog för att de helt enkelt inte "fick plats". Jag vet inte om det är hela sanningen eftersom en riktigt stor ek stod ensam på tomten men ändå dog. Kanske är det någon sjukdom eller bara naturens gång.

Vad jag menar är att ditt träd kanske mår dåligt för att det är andra problem än att du fyllt upp runt trädet. Titta på andra ekar i närheten och se hur de ser ut.

Finns tyvärr en eksjuka som angriper ekar och börjar med att skott och grenar dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon