Full version: Avenbok som träd?
Whiskuchi
Jag har nog bara sett den som häck, hur är den som träd? Snabbväxande? Skräpar mycket?

edit: eller någon med andra förslag? Zon 3, soligt läge, sandjord men vi har ganska högt grundvatten, jag vill ha något som blir ca 8-10 meter, snabbväxande vore inte dumt.
Huggorm
Den är tyvärr ganska långsamtväxande. Häftiga träd annars, ofta knotiga och med mycket karaktär. Tål vind och skugga och de ganska små löven skräpar inte ner speciellt mycket. Det är synd att man ser dem som träd så sällan, men det finns några här och var. Tyvärr ofta någon specialform som "franz fontain" eller hur det stavas men personligen tycker jag den naturliga sorten är snyggare. Extra bra att de är så billiga, jag köpte själv ett tiopack häckplantor som jag planterade ut här och var i min skog.
Whiskuchi
Jag köpte en avenbok, en ganska välvuxen planta eftersom jag bara skulle ha en. Än så länge ser den inte så mycket ut för världen ändå men jag hyser goda förhoppningar om att det kommer bli fint när den vuxit upp biggrin.gif
Huggorm
Härligt, kul med någon som vågar gå utanför det vanliga med äppelträd, rödbladiga lönnar och bollpilar. Var hård mot den bara och stamma upp så det inte blir en stor buske
Whiskuchi
CITAT (Huggorm @ 24-07-2013, 16:21) *
Härligt, kul med någon som vågar gå utanför det vanliga med äppelträd, rödbladiga lönnar och bollpilar. Var hård mot den bara och stamma upp så det inte blir en stor buske

Jag har insett att jag nog samlar på träd, på två år har jag satt en manchurisk valnöt, ett äppelträd, en ullungrönn, en blodhängbjörk, en persika, en katsura (iofs väldigt buskig men visst kan den stammas upp?) och nu då en avenbok.

När kan jag stamma upp den? Bör jag ge mig på den redan första året eller vänta till den rotat sig ordentligt?
Huggorm
Jag hade nog väntat ett tag, den behöver löven för att få kraft för att bilda rötter

Fin samling smile.gif
Gossen Ruda
Jag planterade ut 2 st i naturen som blivit över när jag bättrade på häcken. Tyvärr hade de växt ihop så de står sammanslingrade. 3 meter höga ungefär nu.
Piccante
Avenbok är snygga som träd (växer ett någon km från dig Whiskuchi). Tyvärr verkar de flesta plantskolor sälja avenbok som häckplanta och de är ofta toppade och grenade istället för tat vara uppstammade så man får ganska knepigt utgångsläge med många plantor innan de börjar likna träd.
Whiskuchi
Som sagt, än ser den inte så mycket ut för världen.
Lilla snigel
Jag har flera avenbokträd. Jag kan absolut inte hålla med om att de skulle vara långsamväxande. Herregud, de växer nåt enormt. Jag överdriver inte när jag säger att de nog växer en och en halv meter på höjden varje år. Och massor på bredden också. Jag måste beskära den på bredden för att den inte ska ta över hela min intilliggande altan och på höjden för att den inte ska sno min kvällssol. Jag håller inte heller med om att den inte skulle skräpa. Den skräpar massor. Jättetrist.
kerstinbern
Det finns inte många vedartade växter som växer 1.5 m per år i Sverige, och avenbok är definitivt inte en av dem.
Huggorm
Det är väll beskärningen som gör det, kapar man bort en massa bladmassa varje år så kanske de kan växa 1,5m i sina försök att kompensera. Men i normal tillväxt ligger man nog betydligt lägre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon