sforslund
Funderar över vad detta kan tänkas vara för träd/buske. Någon syrén? Den är väldigt populär bland insekter, och särskilt små guldvingar verkar trivas här.
Ska försöka få in några bilder.

[attachment=77615:_SOF2701.jpg]

[attachment=77616:_SOF2703.jpg]

[attachment=77617:_SOF2704.jpg]
gunsta
Hej och hjärtligt välkommen till odlas forum - en undran, i vilken zon växer trädet/busken?
sforslund
Enligt zonkartan här på sidan så bör det vara 6 eller 7. Lima för att vara exakt, mellan Malung och Sälen. Kom på att ni kanske behöver se en helbild? Det kan jag ordna i morgon i så fall.
Huggorm
Det borde vara något slags syren, särskilt i såpass hög zon. Hade det varit i södra Skåne kunde det ha varit något riktigt exotiskt som man aldrig hört talas om men i Dalarna bör det vara något välkänt. Det finns en del olika sorters syrener, ädelsyrener och så vidare.
CillaM
Vitblommande ungersk syrén tycker jag det ser ut som
Eva 33c
Det kan vara en ligustersyren , Syringa reticulata. Den ser ut så där och min har ganska nyligen blommat över här i zon 5.
CillaM
Det vore ju nåt att införskaffa då!
sforslund
Ja, ligustersyrén ser ju ut att stämma, tack :-)
Här är en helbild:
[attachment=77625:bild.JPG]
gunsta
Intressant tråd - man fick nya funderingar och nya 'ha-begär' smile.gif. Ligustersyrén får man börja leta efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon