Full version: Går detta?
TorbjörnKarlsson
Jag hade tänkt att sätta häck i höst, en vintergrön liguster häck....
Men fråga är hur kommer den att må och ta sig om jag sätter den mot planket som är på bild 1.
Och mot skyddet på bild 2.

Tänker om den kommer må dåligt av att den inte får något ljus från den sidan....


Hoppas ni fattar vad jag menar....



[attachment=77424:1111222.jpg]

[attachment=77423:1122.jpg]
RibesRubusVitis
Plank plus häck blir väl tårta på tårta, tycker man. Sen har det ju kommit en ligustersjukdom som liknar buxbomssjukan, och den kan nog bara förvärras om luften inte får spela fritt. (Håller själv på att byta ut min gamla drabbade lövfällande liguster mot unga sticklingsplantor.)
Mot skyddet runt altanen borde gå bättre; där kommer du också åt att klippa på båda sidor, och klippning behövs för att häcken ska förgrenas och bli tät.
TorbjörnKarlsson
CITAT (RibesRubusVitis @ 11-07-2013, 22:34) *
Plank plus häck blir väl tårta på tårta, tycker man. Sen har det ju kommit en ligustersjukdom som liknar buxbomssjukan, och den kan nog bara förvärras om luften inte får spela fritt. (Håller själv på att byta ut min gamla drabbade lövfällande liguster mot unga sticklingsplantor.)
Mot skyddet runt altanen borde gå bättre; där kommer du också åt att klippa på båda sidor, och klippning behövs för att häcken ska förgrenas och bli tät.


Vet att det kanske kan tyckas som tårta på tårta... =)
Men kommer det att funka? skyddet vid altan kommer att tas bort när häcken har växt till sig lite..
Det andra planket vet jag kanske känns dumt, men tror det skulle bli snyggast att täcka hans plank med häck då jag då kommer ha häck överallt på tomten....
ninnisky
Varför inte plantera någon klätterväxt framför "hans" plank? Klematis kanske! Då får du lite avbrott i häcken och samtidigt lite färg....
TorbjörnKarlsson
CITAT (ninnisky @ 15-07-2013, 13:18) *
Varför inte plantera någon klätterväxt framför "hans" plank? Klematis kanske! Då får du lite avbrott i häcken och samtidigt lite färg....



Kanske är sant, men frågan är fortfarande om det skulle gå... eller om häcken inte kommer att må bra, och växa som den ska....
ninnisky
Tror att det går bra med häck intill plank på bild 1. Men däremot sämre på bild 2, dels för att häcken behöver ljus på båda sidor och dels att du måste komma åt att klippa den.

Mitt förslag var till bild 2. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon