Full version: Spalje
Isis
Hej jag ska försöka göra mej förstådd nu.
Har sen 1år tillbaka blivit villa ägare och har en spalje på min altan och jag skulle väldigt gärna vilja sätta en flerårig växt som ska klättra i denna spalje, vad kan jag välja?

Nån rådde mej till en Klematis men e lite osäker på den.

Jag vill väldigt gärna "täcka" den (spaljen) så jag har mindre insyn.
Har 2 st klätterroser nedanför men som inte har tagit sej riktigt.

Ska tillägga att det först är ett slags tätt staket innan spaljen kommer.

Tack på förhand. smile.gif
MRLINDELL
Vill man ha något grönt som är mindre nertill och mera upptill, t ex vid en veranda med staket, med t ex spalje på övre halvan är Humle en enkel och trofast variant.

Vill man ha något mera typ välja färger, blommor, dofter så är nog tusan förslaget om Clematis inte alls fel. Det har skrivits en del om 'Summer Snow' här i forumet, har den själv och den skall bli stor 4-5 meter med stora vita blommor. man kan sätta den tillsammans med en Clematis med annan färg t ex 'Cardinal Rouge' som en tokstolle i Uppsala gjort (nämner inga namn tongue.gif och det blir väldigt fint.

Man skall heller inte glömma bort Klockrankan, som är väldigt vacker, har ingen själv men den är så fin. Den klarar dock inte vintern.
uno
bor du i zon 1-2 kan bokhara var något. Växer snabbt, kan tuktas vid behov, är tät.
Siri
Ett förslag är kaprifol. Växer ju inte så fort som humle tex men underbart vacker och doftar gott,,, wub.gif
Mi70
Jag håller med, kaprifol! OCh min erfarenhet är att kaprifolen växer ganska snabbt, jag har misshandlat mina plantor och flyttat dem säkert 4 gånger innan jag förra våren satte dem där de nu växer, mot en husvägg i söderläge. Det är bohusländsk vildkaprifol och kanske därför ganska tålig, men den var i slutet av sommaren 4 m hög........! laugh.gif
Ewa L
Om du vill slippa insyn på vår/sommar, men få in ljus på höst/vinter skulle jag definitivt förespråka Humle + ex.vis Klockranka.
Pesco
Jag är i samma situation och tänka flytta dit en caprifol som tidigare lidit av närheten till ett girigt äppelträd. Vill caprifolen ha någon särskild jord?
Siri
Nej, kaprifolen har små krav på jordmån och klarar både sol och halvskugga. rolleyes.gif
Christoffer
Silver morning glory ska tydligen vara flerårig och växa som Blomman för dagen. Minns dock inte vad den heter vetenskapligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon