rödluvan
Vill plantera fruktträd; äppel, päron, plommon, körsbär. Problemet är att det är en bergstomt vid Mälarens strand och den lilla jord som täcker bergsskrevorna är utarmad. Där växer idag stora tallar och sly.
Råd vid plantering beskriver hur djupt man ska gräva, vi måste fylla på istället. Hur mycket jord behöver varje träd långsiktigt? Dränering i botten? Hur ska vi resonera? Försvinner jorden med tiden mellan skrevorna – behövs nåt underarbete i form av väv? Det här är ett stort projekt om ca 1- 2 år och vi vill göra rätt från början. Tacksam för tips på både jorden, trädval och dyl. Gärna om ni har egna erfarenheter av liknande projekt.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vi är minst två här på Forumet med nästan EXAKT Dina förutsättningar.

I ett av förra årets Natur å Trädgård fanns en URBRA artikel skriven av en fruktträdsodlare om jordvolymer som krävs för fruktträd. Nu var det odla i valalr å lådor och upphöjda bäddar på befintlig jord men allting gick å tillämpa på bergsodling, jag ringde å terrade den stackaren för å vara säker ;-D
Sure man kan plantera allt i tio centimeter jord om man vattnar flitigt men det är det här med bördighet och om trädet orkar bära frukten också. Bättre å lägga jobbet på anläggning.

Väv behövs ------- vi har byggt odlingslådor i trä på berget räkna med minst 1-2 kubikmeter jord till fruktträd utom havtorn, surkörsbär - de överlever på mindre. Äpplen, körsbär är känsligare.


Sedan måste sorterna väljas med omsorg. Inga äpplen ympade på A2 här inte ( standard i handeln) - de träden har sen bördighet och skall oftast bli mega mega stora. Välj träd på svagväxande ympunderlag med tidiagre bördighet rotsystemet blir itne sås tort på dem.

Tänk på att investera i bevattningsspjut - massor med stallgödsel ( gratis bara å hämta med släpkärra ifrån ett stall) - och 1- 2 år :-) ähum ...... det är faktiskt längre och mer :-) minst fem år :-) men börja nätt och knäck inte ryggen.


Vi har fem havtorn, ett surkörsbär, två plommon, tre äppelträd ( iofs planterade förra året), ett förraåretplanterat biggarå som avr mesta jobbet med då biggaråer ju är mer känsliga än surkörsbär.


Om allting är berg måste Ni kanske investera i ett bevattningssystem, speciellt om Ni kanske är där bara på helgerna? Eller är det åretruntboende?



Hälsar Ingrid
rödluvan
Tack för dina tips.
Alltså 1-2 år avser projektstart! Vi är bara i planeringsfasen närmaste året :-) sen är det ett livslångt projekt att förverkliga planerna, men vi vill börja rätt och försöka undvika nybörjarfel genom att samla in massor med information först.

Det är året runt boende men bevattningsanläggning blir det säkert, det är strandtomt så vattnet är nära.
Cilla
Ingrid och Hannele - ni som experimenterat med träd på berg:

För tidiga bördigheten är ju svagväxande grundstammar på äpple bättre än A2 och fröstammar, men för just det lilla jordutrymmet kan man ju fundera. Jag har själv planterat fröstammar där det varit dåliga jordförhållanden (om än inte bergsskrevor) för att de är härdigare och ska klara torka och kyla bättre. Rotsystemet och luftkronorna på träd blir u mindre ju sämre jordförhållanden de har. På mina experiment verkar det som om fröstammarna inte kräver mer utan anpassar sig och samtidigt har den inneboende tåligheten mot torka och kyla.

Hur många år har ni haft svagväxande grundstamsäpplen i era bergsskrevor? Har ni testat vad som händer med träd som står på andra grundstammar också?
Ingrid på Västkusten
Todeloo Cilla,

Jag är bara inne på andra året tyvärr - men jag ahr läst mycket om just odling i lit ejord och dragit slutsatser därav valet av träd och grundstammar. Kul experiment som det dröjer några år för att kunna se resultatet utav.
Surkörwsbäret är på egen rot. Ser oförskämt friskt och kraftigt ut i år.......

Jag tror massor på anpassning men jag tror också anpassning kan ta sin lilla tid och man måste ge vissa grundförutsättningar.

Time will tell!!!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon