Full version: Jordärtskockor
Pyckelniga
Jag gjorde det lilla misstaget att odla jordärtskockor. Det är ju så gott. Jag läste att de skulle sprida sig som ogräs och vara omöjliga att bli av med. Men jag tänkte, äsch, hur farligt kan det vara? Nu vet jag att jordärtskockor är det värsta ogräs man någonsin kan få tag på. De sprider sig kopiöst och jag börjar få panik. Nu gör jag allt för att utrota dem, men det dyker upp nya hela tiden. Igår grävde jag upp en stor knöl som satt riktigt djupt, där det är massiv lera. Jag vet att jag råkade skava knölen med spaden och att varje litet "skav" ger upphov till en ny planta.

Är det någon som har ett bra råd hur jag ska bli av med dem? Jag vill gärna odla andra saker i mitt grönsaksland och jag vill inte ha dem växande i halva trädgården! Jag har tom. börjat fundera på roundup - fastän jag inte alls vill använda sånt egentligen.

Pyckelniga
Garden bliss
Nu blir jag nervös! Har nämligen en liknande erfarenhet. Jag grävde upp och skördade mina jordärtskockor för första gången i våras när tjälen gick ur. Efter någon månad hade det kommit upp nya stänglar och jag tog upp allt jag hittade. Den här gången hittade jag knölar en halv meter från där jag hade satt de första knölarna året innan, ca 20 in under grässvålen på gräsmattan ... Tog ett par veckor så var det ett tiotal stänglar uppe igen som jag ännu inte har orkat gräva upp. Hm ...

Menar du förresten att det inte ens behövs en knölbit för att det ska bli en ny planta? Bara lite skal från en knöl? Det låter ju inte klokt.
masa
Jag har odlat jordärtskockor i åtionden med en del avbrott. Det har varit ganska problemfritt. Mina erfarenheter är följande: Odla jorärtskockor på en separat plats där inget annat ska odlas på några år. Om dom sprider sig från den avsedda platsen, gräv upp eller klipp av kontinuerligt. När dom växer på samma plats år efter år, börjar jorden så småningom att tröttna och skörden blir mindre och mindre och enligt min erfarenhet är det till slut ganska enkelt att avsluta odlingen.

Däremot var det ganska svårt att bli av med en sparrisodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon