Full version: Köksfirmebesök
Ingrid på Västkusten
Todleoo,

Ja det var ju tisdag igår så det var dags för nya försök. Jag har inte ännu varit på Mimmis fina tips - den spar jag till sist, jag har varit inne i Göteborg å 'bökat' .
Efter fadäsen förra veckan med köksfirma nära Järntorget var det dax för firma vid Södra Vägen - Engelbrektsgatan igår. Närmare bestämt, första anhalt HTH!
Rasslar in - kikar runt - vid andra varvet fångar en ung man i min ålder ( hehe han var kanske lite yngre) min blick och frågar om han kan hjälpa till.
Visst svarade jag :-) jag vill ha ett nytt kök! Åsså halar jag fram min skiss över köket i skala och måttsatt (inte alla mått är utsatta då). Vad är det här frågar han? Mitt kök svarar jag - det nuvarande.
Jag menar - vad är det här undrar han å pekar - ingång - dörröppning, jag har två säger jag å pekar.
Men det fattas en massa mått säger han - här vad är måttet upp till fönstret? Jaså det har jag inte med svarar jag men det kan vi hoppa över då det är under bänkskivehöjd (tyvärr).
Ett gammalt kök åsså suckar han, vilken lucka hade Ni tänkt Er?
BAM! Där kom frågan jag inte ville ha - jag förklarar att jag inte är ute efter en lucka i nuläget utan en lösning.
Jag får snabbt ett svar - gamla kök är hopplösa, dem kan man inte göra något åt, oftast hamnar allting på samma plats som innan, man bara byter ut - t o m bara byter luckor.
Jamen säger jag mitt kök ÄR inte bra nu jag har inga skåp å inga arbetsytor. Åsså förklarade jag hur jag hade tänkt själv, men si det var ju inge bra alls. Han vände upp och ner på allt och skissade snabbt upp högskåp och väldens minsta arbetsbänk- för annars hängde inte köket ihop. (Måste ett kök hänga ihop när det är litet med nära till allt?)
Suck - åsså måste jag bestämma lucka så han kunde ge mig ett pris annars kunde HTH inte göra annat än å spendera all arbetstid på att göra lösningar å aldrig sälja något. Å vad skulle jag göra av kylåfrysen? Sätta i en av dörröppningarna svarade jag - jamen hade jag tänk på att den då skule sticka ut 60 cm i köket?
Jamen man sätter den ju ens med väggen svarade jag vid det laget surt. Och så skall den sticka ut på baksidan i nästa rum konrade han snabbt då. Javisst sade jag där kommer den att byggas in.
Tror de att vi är hur pantade som helst i huvet? Att den kan sticka ut hejvilt överallt i huset???
Jag fick min skiss i handen med några kommentarer och snabba skisser och raglade ut - nästan nere i skoskaften igen :-( och med orden ringandes i huvet - det är på ett helt annat sätt när man bygger helt nya kök, gamla kök är hopplösa.


Raglade ett tag och kom in på ett ställe som heter Invita - men de var mkt trevliga - och tog mig på allvar så vi får se vart det leder, det ser ju faktiskt lovande ut - enkelt och rent är deras stil. I eftermiddag skall jag till Kungsäter - och jag orkar inte bli surt bemött längre så jag har svidat mig i kavaj - få se om det hjälper!!!
Bättre hälften å jag säger vi orkar tillKungssäter åsså Mimmis tips sedan får vi se om vi ens går till flera - det verkar som de större firmorna endast är intresserade av att sälja modulkök.....till nya hus då.


Hälsar Ingrid matt men beslutsam!
Blomstersmurfen
Är nästan färdig med mitt underbara nya kök istället för det som var i original från 50-talet. Angåend köksfönstrets höjd (som förstås var för lågt) gjorde jag likadant som mina föräldrar gjorde på landstället; Satte in bänk i normalhöjd och gjorde en låda bakom som är tätad med sanitetssilikon ordentligt mot bänkskivan. I den ska jag sedan ha mina krukor med kryddor eller blommor av mindre storlek. Mina föräldrar valde att ha eterneller där, de tar ju ännu mindre plats förstås. Aldrig att jag skulle välja att ha mindre bänkyta bara för en sådan petitess!!! Lycka till med ditt kök!
MimE
Jag håller tummarna för dig, Ingrid!

Hos HTH fick vi samma "trevliga" mad.gif bemötande som du fick (hur omöjliga gamla kök var - jag hade lyckats förtränga det).

Det som gör en bra köksbutik är att de är lyhörda och, framför allt, lyckas göra superbra kök fast utgångspunkten inte var den bästa.

Keep us posted! rolleyes.gif

/Mimmi
Ingrid på Västkusten
Tackar - nervositeten stiiiiger nu på em här :-D

Återkommer med fler berättelser ur verkliga livet förhoppningsvis trevligare sådana. Det är ju tydligt, de stooora firmorna vill itne ha med en att göra.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Hej,

Prova att åka till IKEA exempelvis en förmiddag då det är lite lugnt på folk, dom brukar ta sig bra med tid att hjälpa till och rita upp en vettig kökslösning och sedan tar man deras förslag (i och för sig med IKEAs produkter) med sig till fler ställen om man gillar upplägget planmässigt och sedan kan man sätta nästa köksbutik på att anpassa sina kök till den planskissen.
pejori
CITAT (Trädgårdsmannen @ 07-04-2004, 13:52)
Hej,

Prova att åka till IKEA exempelvis en förmiddag då det är lite lugnt på folk, dom brukar ta sig bra med tid att hjälpa till och rita upp en vettig kökslösning och sedan tar man deras förslag (i och för sig med IKEAs produkter) med sig till fler ställen om man gillar upplägget planmässigt och sedan kan man sätta nästa köksbutik på att anpassa sina kök till den planskissen.

har samma erfarenhet av IKEA laugh.gif laugh.gif
Ramlade in där med ett förslag på hur jag ville ha det unsure.gif
endast väggmått och var dörrarna och fönstret satt, utmätt
fick ett jättefint bemötande och dom gjorde maximalt med de ytor som fanns. varje centimeter utnyttjades.
behöver jag säga att jag köpte IKEA: köket wub.gif wub.gif
det blev lika fint som dom "dyra och fina" affärernas kök wub.gif wub.gif laugh.gif
160kvm stort hus
Jag ska oxå köpa ikea kök!!
Vi var där i värsta rusningen, men fick ett sånt otroligt bra bemötande!!!
( kungens kurva ) och han påminde oss om saker vi glömt, tipsade oss om olika grejor och allt möjligt.
Dom är verkligen värda GULD där!!!
Dessutom har dom en så bra kundpolicy, är det nått fel så erstätter dom med en gång utan dumma frågor eller snobberifasoner.

Och dessutom är ju proserna bra mycket lägre fast dom testar sina saker som.. f-n.

Tex, en kökslåda belastas med 20 kilo ( kravet är 8 kilo ) och dras ut och in 20000 gånger. Och håller hur bra som helst.

Köp ett ikea kök, du kommer inte att ångra dig!

Mvh G
MimE
Vi har IKEA kök på landet och de fungerar bra.

Problemet är när man exempelvis behöver ett 70cm brett skåp och IKEA bara har 60cm och 80cm. Eller när ett 50cm djupt underskåp skulle passa mycket bättre än ett med standard djup (60 cm).
Oftast så nöjer man sig med t.ex. ett 60 skåp i stället för ett 70 och får 10 cm "döutrymme" någonstans.

IKEA har (oftast wink.gif ) trevlig och välutbildad personal men deras lösningar är väldigt standardmässiga (inte negativt menat).

Sedan hör saker som färdigskruvade stommar, förborrade hål för handtag/knoppar, "konstiga" mått m.m. till det positiva hos andra köksfirmor.

/Mimmi
Blomstersmurfen
Mitt kök köpte jag också på IKEA. De hade skåp i alla mått, 30, 40, 50, 60, 80... Ska man ha 70cm, kan man ju ta ett 40 och ett 30-skåp. Och 50-underskåp har de numera! Och det mest fantastiska av allt: Ett stort kök, massor av paket, och inte en enda skruv fattades! Antalet var exakt, varken mer eller mindre! Jag är mycket nöjd med IKEA, både köket och personalens bemötande.
Åsa E
Om man ändå tycker att IKEA inte har rätt mått och allt man behöver, så kan jag rekommendera Inredningsgruppen på Göteborgsvägen 52 i Mölndal. Eller - det var i alla fall bra för fyra år sedan!
Trevligt bemötande, de lyssnade på ens egna idéer, det gick att specialbeställa allt i vilket mått som helst verkade det som.

Fast det är helt klart dyrare än IKEA, men som sagt om IKEAs mått inte passar. Vi ville ha överskåp ända upp till taket för att slippa "dammhyllan", och då var IKEAs skåp för låga eller för höga.

Lycka till!
Ingrid på Västkusten
Tackar Åsa!

Vi var faktiskt där i går eftermiddags ent å kikade hastigt - det är bara det att jag försöker svälja uppgiften ( OBS detta är inte för mitt kök) att ett svenskt standardkök med åtta moduler ( är det sexton skåp??!!??) i massiv ek kostar cirkus 250 000! Nu har vi ett mkt mkt mindre kök.....men man vart liksom lite skrämd ändå...

Jaja, de kanske försökte skrämma oss lite vid första besöket månne.......vi skall förtsätta med dem trots detta - boka tid för en djupare konsultation då....så får vi se vad det lider, fast vi har inte råd med några kvarts mille för ett kök LOL - vem ha det i den övriga renoveringarnas plånboksdränerande värld. Köket är nog husets dyraste rum även om det sägs att badrummet är det också och den har jag itne ens börjat tänka på!
Fast det är handfat å mugg till det då....


Hälsar Ingrid
MimE
Blomstersmurfen:
IKEA har inte 50 cm DJUPA underskåp - standarddjup är 60 cm.
Dessutom blir inte ett 70 brett skåp samma som 30+40 förutom totalmåttet. Uppläggningsfat får du inte in i delade skåp som exempel. wink.gif

Åsa E:
Inredningsgruppen är vår leverantör också. Och vi blev mycket nöjda. smile.gif

Ingrid:
Låt dig inte skrämmas!!!
250' låter mycket. Är du säker på att de inte la till 4-5 stycken "amerikanska" kyl/frys också? laugh.gif
Själva valde vi ett Lidhultkök med massiva björkluckor och det var inte ens i närheten av 250'.

/Mimmi
Ingrid på Västkusten
Skam den som ger sig - jag gör det inte :-))

Återkommer med vidare berättelser ur verkliga livet ( kan dröja vi är bortresta en kortis)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon