Full version: Ligustern lägger sig
annelizon1
Jag har en liguster som jag klippte ner ordentligt för ca 10 år sedan, ned till 15 cm. Sen dess har jag släppt upp den 15-20 cm per år och nu är den ca 175 cm hög och dryga metern bred. Mitt problem är att den börjat lägga sig. Den lutar nu mer och mer, vilket gör den svår att klippa. Hur ska jag göra för att stärka den? Mer näring?
jimvidar
Det går bra att staga upp häcken med stolpar och järntråd. Slå ned stolpar i centrum på häcken och förbind stolparna med varandra med hjälp av järntråden. Det kan vara trixigt men är värt besväret. Lite kraftigare dimension av armeringsjärn är lätt att slå ned i häcken och är dessutom diskret. Det kan vara antingen för mycket näring eller för lite näring som ger svaga grenar, det kan också vara för lite ljus. Ett annat problem kan vara att häcken är för platt upptill, bäst är om du kan ha den A-formad, smalt upptill och brett nedtill.
annelizon1
Huvudet på spiken Jimvidar, den är platt upptill...men jag gillar verkligen den formen, det svider verkligen om jag måste A-klippa den. Jag ska grunna på detta svåra beslut....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon