Full version: Rhododendron-fråga
FruTrädgårdstomte
Hej alllihopa, hoppas ni kan hjälpa mig. smile.gif

Det fanns 4 stycken rhododendron här när vi flyttade in och vi upptäckte då att de är planterade i en gjuten cementdamm. De står alltså i kruka kan man säga. Vi vill ta fram dammen så rhoddisarna måste flytta. Enl. Rhododendronsällskapet är tiden för det nu, efter blomning.
Så långt inga problem.
Men flera av buskarna har enstaka slokande blad med fläckar på. De flesta bladen är dock friska. Och nu är jag orolig att de har fått rotröta. (Ingen mening att lägga ner massa jobb på att flytta dem då isf)
Det ska sägas att de står mitt i full sol hela dagen och de fick en hel del solskador i våras.

Så minfråga är alltså; tror ni att detta är kvarvarande solskador eller är det nån sjukdom?

[attachment=77113:rhodde_detalj.jpg]

Lite suddig men...

[attachment=77114:rhodde_blad.jpg]

Hela buskaget (mest en buske som syns):

[attachment=77115:rhoddis.jpg]


Tacksam för all hjälp! smile.gif

oliv
Jag har ibland fläckar på vissa blad på mina rhododendron, men gissar på någon slags svamp. Tycker dina buskar ser fina ut. Rhododendron har väl ytliga rötter, jag tror inte på någon rotröta.
Tvärtom kan jag tänka mig att dammen kanske har fungerat som någon slags blötbädd? De vill ju ha fuktigt. smile.gif
FruTrädgårdstomte
Tack för svar Oliv smile.gif Det låter ju lovande. Vi har svamp på i princip allt här *suck* så det vore inte så konstigt.
Jag får ta bort det angripna och spreja med sån anti-svamp sprej och hoppas att det hjälper.
Anders zon 1
Det är nog ingen fara. Tycker buskarna ser fina ut. Kan vara svamp men jag tror inte att det är meningsfullt att spruta med något svampmedel. Verkar ju bara vara angrepp på de gamla bladen som busken ändå kommer att tappa i år. Kan kanske delvis bero på för dålig dränering så om ni flyttar buskarna till ett mer väldränerat ställe kanske problemen försvinner. Rhododendron vill visserligen ha fuktigt men stillastående blöta är det få sorter/arter som klarar i längden.
FruTrädgårdstomte
Tack för svar smile.gif

Låter ännu bättre, jag gillar inte att behöva spruta så går det ändå är det ju bra. Och väldränerat är det överallt här; 20 cm fet matjord på ren sand och grus. Har köpt sån rhoddisjord att ersätta det med i nya gropen.



Följdfråga: hur vid måste rhoddisbädden vara? Dvs, i hur stor radie från busken måste jag byta ut jorden? På ett ungefär?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon