CharlotteF
Jag gjorde en beställning på ett aprikosträd, det var i uselt skick när jag fick det. Jag tror att det har kräfta (?), men kanske även andra sjukdomar? De flesta av grenarna är av, många ända in till stammen. Svarta toppar. Kåda. Svarta fläckar. Och bladen fulla med hål. Jag ska få ett ersättningsträd hemskickat i veckan, hoppas det ser fint ut! Jag frågade vad jag skulle göra med detta defekta träd och fick tipset att peta ner det i något hörn i trädgården. Men vi har ont om hörn för ett träd som är helt hopplöst, så frågan är nu - är det någon idé? Har trädet några sjukdomar som kan förstöra i trädgården? Vad gör jag med de trasiga grenarna? Kräfta har vi redan i vår trädgård.


Huggorm
Leta upp någon plats i skogen där det kan stå, så har du både kvar det och har blivit av med riskerna
CharlotteF
CITAT (Huggorm @ 22-06-2013, 13:52) *
Leta upp någon plats i skogen där det kan stå, så har du både kvar det och har blivit av med riskerna


Jag har tyvärr ingen skog där jag kan sätta det. :-( Bor i ett villaområde..
Huggorm
Smyg ut det i någon annans skog wink.gif

Aprikosträd kräver en del omsorg och ömhet för att växa bra i Sverige och risken är väll att man inte orkar ta hand om ett sådant där exemplar även om man hittar något hörn av trädgården att sätta det i. Ibland är det bättre att bara släppa taget och gå vidare.
CharlotteF
Det har du rätt i, tack! Tänkte mer att det vore kul att se om det klarar sig på friland här, som ett experiment inför framtiden. För tanken med trädet var att ha det i uterummet där det kommer stå skyddat, där ska jag ställa det nya (förhoppningsvis fina) trädet när det kommer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon