Flaky
Hej!

Jag har en liten fråga angående mina paprika- och chiliplantor. För några veckor sedan planterade jag om dem i större krukor för andra gången så nu har de krukor på ca. en liter skulle jag tro. De växer fint och har fått lite blommor och de största plantorna är väl typ 30-40 cm höga (jag göder dem en gång i veckan med ekologisk gödning). Nu till min fråga - jag ser att hos vissa plantor sticker det upp några rötter ur jorden, alltså längst upp i krukan. Betyder det att de redan behöver nya krukor? Hur stora ska de i så fall vara? Jag har förstått att för att få ordentligt med frukt så behöver de i slutändan en kruka på runt 10 liter, men det kanske är för tidigt att plantera dem i så stora krukor redan?

//Anna
Mr.Tomat
har du möjlighet att lägga upp bild på plantan? smile.gif
RitRat
Det är inte för tidigt att plantera i slutgiltiga krukor nu. Ser du rötter över- och undertill, är det definitivt dags för omplantering. Jag brukar bara ha "tre steg" med omskolningar av både paprikor/chili och tomater. För jobbigt med fler steg, tycker jag. Det får räcka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon