michel021
Har otur med mina grönsaker. Jag har haft massa hanblommor på mina gurkplantor men när jag äntligen fick en honblomma så hade jag inga hanblommor. Nu har jag ca 6st hanblommor men inga honblommor. Varför kommer de inga honblommor?

Chili: Oturen där var att jag bara fick en blomma i taget fram tills nu. Nu har jag flera blommor på flera plantor. Jag tog en topps och drog runt på alla blommor. Jag såg ingen pollen på toppsen. KOmmer det att funka ändå? Finns det något annat verktyg som är bättre än topps? Min förra blomma dog fast jag drog med topps men de kanske var försent när jag gjorde det eftersom det tog några dagar innan blomma nr2 blomma.

Tomat: Om jag har förstått det rätt så behöver jag bara skaka plantorna ibland? Jag har aldrig pollinerat mina tomater och har ändå fått tomater varje år så jag antar att jag inte behöver göra nått?

Squash/zucchini: Första året jag odlar zucchini. Jag har många blommknoppar men inga blommor än. Finns det han/honblommor eller blir alla frukt? Behöver jag pollinera eller sköter den det själv? Dom står ute så anats att bin kommer hjälpa mig men vill ändå vara säker.

Jag har mest odlat bara för att jag tycker att det är roligt eller det gör jag fortfarande men är mer intresserad nu och vill lära mig. Hur lång tid tar det på ett ungefär för en körsbärstomat att gå från blomma till mogen tomat? Hur lång tid tar det i snitt för en chili från blomma till mogen chili?
Jag vet att det är olika för olika sorter och beroende på väder mm men jag vill bara veta på ett ungefär.

Nästa år ska jag organisera allt bättre. Nu är det kaos hos mig. Jag har fått kasta många plantor för jag odlat för mycket och det är väldigt jobbigt för man har ändå haft plantorna i några månader och sen så tänker jag att dom jag har sparat skulle ha utvecklats bättre/snabbare om dom inte fått delat plats/ljus med alla med plantor jag kastat
Piccante
Jag har aldrig pollinerat chili medvetet och de får alltid frukt ändå.
rosita
Det brukar vara så att på gurka och melon som har både han och honblommor, kommer hanblommorna först och i större antal. När plantan är redo kommer honblommorna. På squash är det samma sak och du ser på honblommorna att de har ett litet fruktämne bakom blomman (som på gurka). Pollineringen sköter insekterna om.

Chili behöver du inte heller pollinera. Tomatplantorna kan man bara skaka till emellanåt.

Hur lång tid det tar från blomma till chilifrukt är svårt att säga, det beror mycket på klimatet. Jag odlar chili, jag sår fröna i januari inomhus, sätter ut dem i växthuset i april och de börjar blomma i april-maj, men mogen chili skördar jag inte förrän i augusti-oktober.
Eva 33c
När det gäller chili och paprika så är den självpollinerande och det behövs bara en enda blomma för att få frukt. Men det kan behövas en insekt eller nåt liknande som "rör om lite" så pollenet hamnar rätt. Mina plantor får ofta frukter onödigt tidigt när de står inne. Det är väl några blomflugor eller så som kryper in i dem. Nackdelen med fruktsättning när plantan är liten är att den inte förmår både utveckla frukten och växa i storlek samtidigt. Så jag har som ambition att plocka bort dem, även om det känns tufft ibland.
Tomater finns det både såna som behöver "besök i blomman" och sen de som faktiskt har pollinerat sig själv innan blomman slagit ut. Modernare sorter (och då räknas 50-talet som modern tid har jag läst) är ofta av denna senare typ. Där behöver man alltså inte ens ruska.
michel021
Mini chiliplantor står inne och då brukar dom inte pollinera sig själv. Förra året hade jag en jalapeno som tappa alla sina blommor inomhus. Ja har iaf rört om lika och skakat tomaterna så hoppas det går bra. Tråkigt att squashen oxå har han/hon blommor för just nu är det bara knoppar och ingen frukt bakom som på honblommor.
Hoppas att det kommer några honblommor snart på dom och på gurkplantorna.
Kan det bero på att dom har för lite jord? Squashen har ungefär 30liter jord för 2st plantor. Räcker det? Gurkan står i en stor hink men det är 3st plantor i. Ska jag ta bort 2st så att det bara är en planta kvar?
Piccante
Om chilin tappar sina blommor är det ofta för torrt för dom eller så har de angrepp av ohyra. bladlöss suger ofta på blomskaften.
kerstinbern
Han och honblommor kommer vid olika tidpunkt för att plantan vill undvika självpollinering. Har man fler plantor ökar chansen för pollinering.
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter trångt med 2 squashplantor ihop, när man planterar dem ute rekommenderas ett avstånd mellan plantorna på ca 1m och det är för att de blir STORA. Skulle säga att odla i hink är det nog20 liter som kan behövas till 1st planta. I liten bytta kan det ev funka hyfsat men man lär nog få färre frukter + man måste vara mer noggrann med gödsling och vattning squash är ju en hungrig gröda. Att det bara kommer hanblommor i början på squash är det normala det är rätt ovanligt det kommer honblommor i början. Honblommorna kommer när det blir ännu varmare och soligare väder + när plantorna fått växa till sig det krävs ju en viss storlek på växten för att den ska kunna försörja frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon