Fru Bär
[attachment=76747:image.jpg]Jag upptäckte igår massor av mjuka bubblor/vårtor eller vad man vill kalla det, på bår trollhassel.
Vad kan det vara? Kolla bilden (om uppladdningen nu funkar) Efter att jag klippt av en gren blir bubblorna lite torkade så känns som en sjuka istället för någon insekt.
Har någon en susning? Ska jag ta bort busken? Drabbas något annat jag planterar där utav det efter att jag tagit bort den?

Hoppas någon vet.
Tack
CillaM
Att buskar drabbas då o då av sköldlöss, vilket det är, är helt normalt. Ta du en handske på dig och dra bort dom längs grenarna. Busken har inte ont av dessa små kryp, det är först när växter står i krukor, och då gärna inomhus som de kan fara illa. Och så har du en ormhassel Corylus, inte trollhassel som har namnet Hamamelis
Fru Bär
Åh tusen tack för dit svar! Och tack för rättningen, tur man vet vad man har wink.gif
Då blir det helgens projekt! Ska jag se till att plocka bort det som ramlar på marken också, eller det skadar inget?

CillaM
Alltså, det är vilket som. Du kan låta det vara helt o hållet, busken klarar sig utmärkt! Det du bör hålla koll på är om busken skjuter långa raka skott. Dessa ska du klippa bort när du ser dom, nere vid basen av busken. Risken finns annars att de långa raka skotten tar över o din ormhassel är ett minne blott. Detta för att ormhasseln är ympad in på en vanlig hassel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon