Full version: Reklam i TV
Bengalow
Jag sitter inne på mitt rum, vid min PC, medan frugan tittar på någon amerikansk deckare(?). Varje kvart avbryts sändningen, kan jag höra, av några reklamsnuttar. Antingen är det "Pågens" som "bakar med kärlek", där dom hissar ned några vitklädda människor i snöre från taket, eller också är det "Vitae Pro", med "100% naturliga källor", eller också något trams man skall ha i håret "därför att du är värd det!".

Tror ni på reklam? Har ni någonsin handlat något, som dom visar på TV-reklamen? När nagelbandskrämen kostar 1500,- kr/deciliter, är det då värt det? Och "Barnens Hus"? Välkomna in - köp, köp, köp....och betala i höst! Går ni någonsin på sådana grejor? Jag reagerar negativt, d.v.s. jag vägrar att köpa det, om jag ser det på TV...

Vad tycker ni?
Huggorm
Jag handlar i princip aldrig något från reklamen heller. Men jag har märkt att när man skall köpa något helt nytt som jag aldrig köpt tidigare, så tenderar jag att köpa den sort som verkar mest välbekant och det är då ofta den jag sett på reklam.

Generellt görs det dock ganska lite reklam för produkter som intresserar mig. Jag är nog ingen bra målgrupp.
Motti
Tv reklam biter inte på mig ett dugg ! man blir så trött på allt fåneri ! nu har ju Coop härmat Icas reklam och tror de ska sälja lösnumer på det ! ja man bli ganska avdomnad av all reklam .Och för att inte tala om den fåniga Sören som gör reklam för något telefonibolag thumbdown.gif Eller det fåniga fåret ! Ja gösses vad mycket dålig reklam det finns på TV .
gnon49
Eftersom jag sällan eller aldrig ser eller hör på reklamen är jag nog en hopplös "kund". Sedan är ju reklamkanalerna i allmänhet så erbarmligt dåliga i sitt utbud att jag endast ser enstaka program. Mest blir det SVT båda kanaler + kunskapskanalen. Töntreklamen klarar jag mig utan sleeping.gif
Monarda
Jag spelar alltid in filmer och serier och snabbar över reklamen, skulle bli vansinnig annars med alla avbrott. Retar upp mig på obegriplig reklam och på dom kostnader som läggs på varan. Men faktiskt så händer det någon enstaka gång att reklam kan vara kul, just nu gillar jag gubben som byggt en anläggning för sina favoritkanaler och borrat hål i vardagsrumsgolvet. giggle.gif
*Stintan*
Vet inte ens vad reklamen handlar om sleep.gif
Motti
Ja eller gubben som rockar runt i köket tror det är IKEA:s reklam ?
Bengalow
ICA-Stig och de andra har börjat bli lite töntigt...kanske brist på uppslag efter alla år. Dock har det varit kul, men enda gången jag går på ICA är för att hämta rek-post eller paket...

De andra svettiga snabbpratarna, som man knappt hinner med att fatta vad dom snackar om, t.ex. MediaMarkt är ju minst lika bra som ett reklamblad..."-Endast 13990.- för en 42" platt-TV!" Tack för kaffet...
Den löjligaste tycker jag ändå är tanten som äter Vitae Pro varje dag, för att vara smidig och stark, så hon kan gå låånga promenader...hon läser från ett manus, utan känsla för vad hon säger. Det är direkt dåligt. Hur kan man avlöna en reklamman, som släpper igenom sådant kattskit?

Och på tal om COOP. Inte undra på att det går dåligt - den där svarta streckgubben dom körde med för ca ½ år sedan...Ja, jösses. Jobbar människan som hittade på det, måntro kvar där ännu? Jag hade sparkat honom efter första avsnittet. PR-byråer är Blaha, blaha. Där sitter man i brainstorming-möten och kommer på sånt skit, och säkert applåderar man och dunkar varandra i ryggen. Jäkla slöseri med företagspengar - och så får kunderna betala förstås..."-Because you're worth it!"
Motti
Bästa reklamen då ? ja jag kan inte tycka annat än att Agrias är lite gullig och kul ,visserligen kan ju inte hundar och katter prata men dom är bra söta att titta på ju smile.gif och samtidigt talar den reklamen om hur viktigt det är ha ha djurförsäkring !
malarmaster
jag reagerar som du bengalow.jag har köpbojkott mot tv-reklamsvaror.
jag resonerar som så att har företaget råd med tv-reklam så är deras vinstmarginal för hög,dvs varan är för dyr.
men jag förstår också att det gäller att nå kunden och reklam är jättesvårt.vad är effektivast?
tv-reklam når ju många och givetvis påverkar den många.
men de som gör reklam i tv är oftast stora bolag med resurser bakom sig.men för att fortsätta vara stor gäller det att sälja.
ICA:s filmer är ju ibland roliga men ICA är ju knappast billiga,tv-reklam kostar.
ytterst sällan jag handlar på ICA. lågpriskedjorna är mer min melodi,det är stor skillnad på volymen på en ICA-kasse och en lågpriskasse för 200 trots samma varor.
och som hästköttskandalen o flera andra visat kommer varorna i stort från samma ställe. Ulf
malcolm
Ibland kan jag faktiskt bli irriterad när jag ser på SVT och det inte är några reklampauser så man kan gå på toa, fixa en macka eller något att dricka fast med dagens teknik kan man ju pausa programmet men då blir det fel när/om man byter kanal för de pausar inte under tiden. Annars avskyr jag speciellt VitaePro-reklamen och Lendo mfl. firmor som vill at man skall låna pengar. De sägar att räntan är från 3-4 % men i verkligheten hamnar den på 18-20 %. Tandkrämsreklamen är också något som retar mig, den ena är bättre än den andra och har otroliga effekt på plack och annat.
Bengalow
Tandkräm, ja..."Nya krämen!", "förbättrade krämen","nya sensationella krämen", med förbättrade egenskaper. Vafför gör dom inte en bra kräm från början. Jag tror i min enfald, att det är samma skit i burken, men nya etiketter.
Och så skall vi inte tala om "Listerine's" brandmän - huvva !
Jubbe063
Självklart påverkas man av reklamen. inte alltid direkt men indirekt. I valet mellan en produkt msn aldrig sett eller hört något om och en man känner till via reklam väljer de flesta medvetet eller omedvetet den från reklamen.

Inget företag skulle göra reklam om de inte tjänade något på det ;-) Enkel matematik för ett företag ;-)
Bengalow
Det kommer som "avdrag" i bokföringen - inte som förtjänst, men såklart att det finns pengar att tjäna på PR. Det påstår i alla fall dom som driver detta som yrke. Dock, den överdrivna reklamkostnaden, som företagen lägger ut, hamnar på varorna, och man får betala dyrt för det. Titta på skönhetskrämerna! Det är ju i klass med saffranspriset! Varför? Lite fåfänga kanhända? Någonstans skall ju pengarna tas till de hutlösa "sponsoravtal", som t.ex. idrottsmännen får. Somliga tjänar mångdubbelt mer på detta än på sin idrottsförmåga, t.ex. Beckhams.

På min brevlåda har jag texten "Endast adresserad post", så jag slipper åtminstone ett kilo papper/vecka. Det känns så skönt att se postbilen åka rakt förbi...

Huruvida man blir påverkad av den slags reklam som nu visas i TV är jag osäker på. Går man fram till tandkrämshyllan på vilket varuhus som helst, så blir man bara snurrig av utbudet. Det finns minst 50 olika "sorter" att välja mellan, varav Colgate säkert har 20. "-Vitare tänder på 4 dagar!" Blaha, blaha. Jag gissar att det är nästan samma i varenda tub. KIA, Subaro, Lexus, BMW...nej tack! Jag har gjort mitt val, och de snuttarna, som man ser som reklam i TV, får mig bara att gå därifrån - utan någon som helst köplust. Snarare tvärtom...

Att företagsledare använder reklam i utskick, får att göra sina varor, eller sin butik känd i regionen, är väl kanske inte så märkligt. Men den överdrivna marknadsföring som stora bolag kör med, tror jag inte på. Jag kommer inte att köpa ett par gympadojor för att Nike har gjort reklam "-Just nu - 400,- rabatt! Endast 699 spänn!". Går man på det, så är man vrickad! Någon kanske har ett behov just då, men 99% har det inte...Reklam i TV finns bara för att det "skall så vara". Någon företagsekonomisk fördel tror jag inte på.
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 31-05-2013, 13:10) *
Det kommer som "avdrag" i bokföringen - inte som förtjänst, [...] Dock, den överdrivna reklamkostnaden, som företagen lägger ut, hamnar på varorna, och man får betala dyrt för det. [...] Någonstans skall ju pengarna tas till de hutlösa "sponsoravtal", som t.ex. idrottsmännen får. Somliga tjänar mångdubbelt mer på detta än på sin idrottsförmåga, t.ex. Beckhams. [...] Någon företagsekonomisk fördel tror jag inte på.


Nja, på avdrag lever inget företag. 100 kr i förtjänst och 200 kr i avdrag fungerar ju inte om man inte vill gå i konkurs förståss :-)

Men visst har du rätt att de "överdrivna reklamkostnaderna" hamnar på varorna som konsumenten får betala dyrt för. Men då är frågan varför väljer då konsumenterna de dyrare varorna som har mycket reklam än de billigare som inte syns i reklamen? Jo av den enkla anledningen att konsumenten anser det vara värt pengarna för att konsumenten tror att just den varan är så mycket bättre än de andra .-)

Och visst är det konsumenter som även betalar för idrottsmännens sponsoravtal. Skulle konsumenter inte köpa de produkter eller anlita de företag som syns i sponsringen skulle inte idrottsmännen och idrottskvinnorna inte få några nya sponsoravtal eftersom sponsorerna skulle sluta sponsra.

Så nog är det företagsekonomiskt fördelaktigt att sponsra, idka välgörenhet och köpa reklamplats i media. För så länge konsumenterna är beredda att betala det högre priset som följer med reklam så kommer företagen att köpa reklam.

Moraliskt rätt eller fel det tål att diskuteras, men människans mentala förmåga är inte mer avancerad än att man lätt kan lura folk att köpa "konserverad gröt" :-) Och är reklammakarna riktigt duktiga så kan de nog även sälja in sand till Saharas befolkning med :-)
mamamaggan
Reklamen kostar , helt klart. Vem betalar ? Du och jag!


Men ändå " luras " vi att betala för " reklamfinansierade " TV-kanaler?!


Vi blir " lurade " av reklamen , och de som annonserar genom den , hur vi än bär oss åt verkar det som.


Visst ser jag reklam på TV , ibland kan det inte undvikas , och visst blir jag påverkad . Det blir vi alla även om man inte tror det.

Fast dålig/löjlig reklam går inte hem , där skyr man produkten med alla medel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon