Foxley
Bor i zon 3 och har nu nästan hela växthuset fullt av dahlia (i hinkar) som väntar på att få komma ned i rabatten. Vågar jag plantera ut dom eller bör jag vänta ytterligare någon/några veckor? Risken för frost känns i dagsläget som mikroskopisk, men så är allt detta nytt för mig och jag har ju ingen vidare erfarenhet för hur vädret kan slå om och ta livet av allt man kämpat så hårt med under vintern.

Hur har ni gjort? Har ni redan era utplanterade eller väntar ni? Hur länge väntar ni i så fall?

Alla dahlior vi har i växthuset nu, har stått där i över en veckas tid, dygnet runt, och innan dess hade vi de ute på gården dagtid men inomhus under nätterna.

De tar väldigt mycket plats och jag är lite orolig för att de behöver mer utrymme än hinkarna de står i.
Bengalow
Ytfrost är ju inget farligt. Att rotknölarna fryser är allvarligt. Jag tror inte att frosten kommer att knäppa dina knölar. Jorden är tillräckligt varm för att skydda dom.
hattstugan

Har också zon 3 och här har alla Dahlior åkt ut på sina platser i rabatter och krukor!

Vet att jag planterat ut Dahlia omkring den 15 maj nåt år och de blev superfina!

Så ut med dom!
Eva i Skåne
Jag planterade mina i jorden för två veckor sedan. Har min stuga i zon 2-3.
Om det kommer nattfrost som tar så illa att nya skott fryser så hinner det komma upp fler. Dessutom kan du täcka med fiberduk eller ett gammalt lakan eller liknande nån natt om det skulle bli frostvarning.
Oftast tar ju inte frosten så hårt hos oss vid denna tiden på året. Jag räknar med att övriga växter kring mina dahlior ska skydda lite...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag direktplanterade mina dahlior ute för ca 10dagar sedan idag stod jag och undrade vad det var för kraftiga växter som kom upp på mina lotter först tills jag insåg det var ju där jag planterade dahliaknölarna och att det var dahlian som skjutit upp i snabb fart så jo nog är det nog tillräckligt varmt för dahlia här i zon 2
Foxley
Det var ju bra nyheter. Då åker de ut imorron. smile.gif
Irene_L
Jag har också planterat ut mina dahlior. Det var nog för 2 veckor sen. Om dom varnar för nattfrost så höljer jag krukorna med fiberduk. De dahlior som jag planterat ut i rabatterna vänder jag en större plastkruka över.
Jag bor i zon 3.
Foxley
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-05-2013, 19:41) *
Jag direktplanterade mina dahlior ute för ca 10dagar sedan idag stod jag och undrade vad det var för kraftiga växter som kom upp på mina lotter först tills jag insåg det var ju där jag planterade dahliaknölarna och att det var dahlian som skjutit upp i snabb fart så jo nog är det nog tillräckligt varmt för dahlia här i zon 2


Jag reagerade också på hur snabbt de växte när de kom i jord. De exploderade nästan. smile.gif

CITAT (Irene_L @ 26-05-2013, 19:44) *
Jag har också planterat ut mina dahlior. Det var nog för 2 veckor sen. Om dom varnar för nattfrost så höljer jag krukorna med fiberduk. De dahlior som jag planterat ut i rabatterna vänder jag en större plastkruka över.
Jag bor i zon 3.

Oj då. De som vi har i hinkar är över metern höga nu.
Irene_L
CITAT (Foxley @ 26-05-2013, 19:47) *
Oj då. De som vi har i hinkar är över metern höga nu.


Oj...så höga är inte mina ännu!
Fjortispower
Ute sedan mitten av maj i zon 2-3. Växer så det knakar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon