Full version: En tornado föds
Gossen Ruda
Hittade denna på YouTube om den senaste förödande tornadon. http://www.youtube.com/watch?v=XMF22_MEMJU
Myosotis
Häftigt. Hemskt naturligtvis, men det är så imponerande att se. Om bara amerikanarna kunde lära sig att skriva korrekta datum så man begriper något wacko.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker det är hemskt. Men va<d jag inte förstår va<rför man bygger upp staden på samma ställe igen när där so ofta är en tornado????

Kan ma<n flytta Kiruna< så kan man väl flytte den också.... eler tänker jag fel?
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-05-2013, 14:45) *
Jag tycker det är hemskt. Men va<d jag inte förstår va<rför man bygger upp staden på samma ställe igen när där so ofta är en tornado????

Kan ma<n flytta Kiruna< så kan man väl flytte den också.... eler tänker jag fel?


Man får flytta långt. Tornado Alley täcker hela Mellanvästern, ca 100 x 200 mil.
gnon49
Är väl nästan bara här i höga nord som vi är relativt förskonade från naturens vrede. Dom flesta regioner får ju smaka på moder naturs vrede med jämna mellanrum. Att vi sedan bygger megastäder där risken är som störst gör ju inte saken bättre. Gudrun var väl en västanfläkt i jämförelse med mellanvästerns tornados.
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-05-2013, 14:45) *
Jag tycker det är hemskt. Men va<d jag inte förstår va<rför man bygger upp staden på samma ställe igen när där so ofta är en tornado????

Kan ma<n flytta Kiruna< så kan man väl flytte den också.... eler tänker jag fel?

Funderar på det också.
Även när det är vulkanutbrott och dom åter bygger upp sina byar på sluttningarna till en aktiv vulkan.
Gossen Ruda
Vart skall man flytta? Det är hela mellanvästern som kan drabbas av tornados.
Huggorm
Mellanvästern består ju till stor del av jordbruk så om folk flyttar blir det inga mer cornflakes. Det vore bättre om de byggde tornadosäkra hus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon