jaj-51
Går det att minska röklukten i en inpyrd lägenhet?
Personen som bodde där rökte som en borstbindare även nattetid i sängen.

Totalrenovering kommer på sikt men går det att rädda ett trätak? Kanske för mycket röka har passerat upp i trävirket? Inte så kul att behöva byta det också.
hattstugan

Tror inte att det finns så mycket du kan göra åt det!

Skura med nåt fettlösande kanske kan hjälpa men jag vet inte!
Bengalow
Nikotin, och framför allt tjära sitter som en ytlig beläggning. Det skall vara en fettlöslig blandning man gör rent med, men det kan ta flera omgångar. Om man inte gjort rent tillräckligt, och målar över, så lägger sig den nya målarfärgen på en hinna, och släpper lätt. Riktig rengöring och slipning är det enda som gäller. När det luktar som i en gammal askkopp, så är det vidrigt!
Säger jag, som själv röker, men bara utomhus...
Huggorm
Ozon används för att ta bort dålig lukt, man får anlita en saneringsfirma som kommer dit med sin utrustning.

Bengalow
Ja, det använder ju mäklarfirmor för att sälja lägenheter och hus, men doften kommer tillbaks. Det är bara en tillfällig lösning ....
Anma
CITAT (Bengalow @ 20-05-2013, 22:05) *
Ja, det använder ju mäklarfirmor för att sälja lägenheter och hus, men doften kommer tillbaks. Det är bara en tillfällig lösning ....

Jaså? Hos grannen som torrkokade en gryta och närpå brände upp sin lägenhet kom lukten aldrig tillbaka. Men det kanske är skillnad på cigarettrök.
hattstugan

Vid Brandrökskada kan man måla med något som heter Spärrfärg!

Vet inte om det finns för andra än Saneringsfirmor!
Huggorm
CITAT (hattstugan @ 21-05-2013, 18:21) *
Vid Brandrökskada kan man måla med något som heter Spärrfärg!

Vet inte om det finns för andra än Saneringsfirmor!

Kvistlack kanske fungerar istället rolleyes.gif
jaj-51
Träffade en "egenföretagare" som jobbar för fastighetsägare med målning tapetsering av lägenheter.

Han skrattade de brukar ta 30.000 - 70.000Kr för att sanera en lägenhet beroende på hur stor den är.

Dubbeltvättning av alla tvättbara ytor, tak och väggar målas men sapärrgrund som stoppar både lukt och nikotinens gulfärgning av nya tapeter och takfärg.


Spärrgrund finns att köpa i vanliga färg affärer och är mycket dyr.

Ibland blir det nya golv och lister också .... en blandning av slitage och brännskador från tappade cigaretter.
malcolm
Jag tvättade väggarna i mitt hobbyrum med målartvätt (målad puts), fick iof. sig bort det gula men lukten satt kvar ända tills jag målade om.
Motti
Sätt ut skålar med Sprit Ättika det tar de flesta dåliga lukter ! men inte missfärgningar på väggar och tak .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon