emmsing75
Var noga och märkte upp vilka frön jag sådde var men vid omskolningen förra helgen så tappade jag greppet om vilka som var broccoli och vilka som var squash plantor och nu tycker jag de ser likadana ut (hade egna + grannars barn runt benen när jag planterade om vilket gjorde att jag tappade fokus lite...).

Har tidigare bara haft squash så jag vet inte hur broccoli är tänkt att se ut som fullvuxna plantor, är det nån som har något bra tips på hur man skiljer dessa åt? Några plantor skjuter som "klätterskott" och jag minns inte att squash brukar göra det så jag tänker att dessa kanske är broccoli. Å andra sidan skjuter ju gurkor klätterskott och squash är ju snarlik gurka så det kanske rent av är squashplantorna som gör det... Känner mig väldigt förvirrad och osäker som ni märker... confused.gif
emmma
Hej!
Om en sort har klätterskott så är det nog squashen. Ett säkert kort: squash har blad som är sträva och lite håriga. Broccolins blad har inga hår och är troligen mer mörkgröna och mindre i storlek. Lycka till!
Piccante
Klätterskott finns bara hos gurkväxter och inte hos kålväxter så det är en tydlig skillnad.
Peztis
Känner du dig fortfarande osäker så ta ett kort på vardera och lägg upp här så hjälper vi dig gärna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon