Kattol
Jag förgrodde ärtor och bönor för en dryg vecka sedan och det mesta har kommit upp precis som det ska. Torvkrukorna med borlottibönor täcktes däremot med ett vitt ludd och sedan kom den här svampen upp. När jag rotade i jorden idag luktade det ruttet och bönorna hade börjat bli geggiga. Inte en tillstymmelse till grodd någonstans. Jag använde samma jord till borlottibönorna som till allt det andra. Vad har gått snett här?

[attachment=76275:svamp_p_...ottib_na.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Gissar för blött, torvkrukor är inge vidare antingen blir det för torrt eller för blött.

Borlottibönor brukar dock inte behöva nån förkultivering de brukar gå utmärkt plantera direkt i marken när jordtemperaturen blivit så pass att man kan sitta på marken med bar stjärt utan att det känns för kallt = ofta i slutet av maj. Vill man kan man lägga bönorna på fuktig bomull med plastfolie på några dagar innan så man ser att det kommer ut en grodd (obs ställ inte förgroningen av bönor i ett gassande fönster då kan de koka sönder under plasten)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon