Cilla
När kylan lägger sig lite och det blir varmare än -10 under några dagar är det bra tid att plocka ympris från fruktträden.

När det är mycket kallt kan årsskotten vara torra och svåra att hålla vid liv. Men årstiden är bra, det är nu träden är sovande, precis som de ska vara.

När man tar ympris tar man årsskott. Man ser vad som växt under förra säsongen genom att följa grenen från spetsen inåt trädet. Det bildas en liten bulle från där grenen började växa i våras.

Man brukar rekommendera att inte ta årsskott längst inne i kronan och inte längst ned. De som växer högst upp och längst ut i kronan har mer livskraft.

När man lagrar är det bra att riset är ca 30-50 cm långt. Kort ris torkar lättare. När man sedan ympar i vår behöver man inte mer än 2-4 knoppar för varje ymp. Man behöver alltså inte ta många årsskott från trädet - ett årsskott på 30 cm räcker till flera ympar.

Lagringen sker fuktigt och i temperaturer om ca 5 grader. Insvept i tyg och under en jordhög (eller nedgrävt) vid husets baksida går bra, liksom insvept i tyg som man vattnar då och då i kylskåp går också bra.

Jag har kontaktat Ebe Plant som säljer ympris, men ännu inte fått information om priser mm. Har påmint dem och hoppas nu på besked. Om jag inte får det är jag intresserad av PLOMMONYMPAR!

Har någon här ett friskt plommonträd, vilken sort som helst men helst en man känner till, och vill ha ympar av något annat fruktträd som jag har så byter jag gärna.

Cilla
Göran
Ännu bättre kanske det hade varit att ta dom före den värsta kylan.

Plommonympar har jag gott om vid sommarstugan tyvärr kommer jag inte åka dit på ett bra tag ännu, inte förrän snön börjar försvinna och då kanske det är försent att ta ympris? Det är i och för sig bara dom vanligaste plommonsorterna som du säkert kan få tag på närmare håll. Jag har Viktoria (sena röda) och Reine Claude d'Oullins (gula), båda väldigt goda sorter men en nackdel är att de bör kartgallras. Träden är unga och friska med många kraftiga skott.

Förra våren köpte jag en ympkvist (äpple) från funbo plantskola http://www.funboplantskola.se/ utanför Uppsala och den var av bra kvalitet och lång, gick knappt in den i kylskåpet fast jag delade den på mitten. Dom hade då både äppel, päron och plommonsorter och priset var 20 kronor kvisten.

Jag tänker också försöka ympa plommon på vildplommonstammar i vår med förhoppningen att det ska gå bättre än förra året då jag var alldeles för sent ute. Jag köper nog någon kvist men kommer även prova ta från dom träd jag har.
Katarina H
Jag har ett plommonträd, Czar, som ju är ett vanligt plommon, och visst kan jag avvara kvistar. Själv tycker jag dock inte att dessa plommon är så spännande så jag tar också gärna emot kvistar (helst i norrort Stockholm). Annars så köpte jag bra äppelympris på trädgårdsmässan i Sollentuna förra året i två olika stånd (nästan alla tog sig) och det ska visst finnas till försäljning på Bergianska (i Stockholm) också. På trädgårdsmässan fanns det massor av äppelsorter och ovanliga sådana och jag skulle bli förvånad om de inte hade plommonris också. Men vad roligt att redan nu börja planera för ympning! Det är så kul!
Cilla
Hej Katarina,
För plommonympning kan mässorna vara lite sena, jag vill helst börja i första delen av mars för denna ympning.

Hoppas fortfarande på att få kontakt med Ebe plant igen. De har många olika plommonsorter!
Cilla
Hej ympintresserade. Av Ebe plant kan man beställa många olika sorters ympris. Så här svarar de på min förfrågan om ympar och grundstammar:

--------------
From: Reinisch [mailto:reinisch@algonet.se]
Sent: den 19 januari 2003 16:49
To: Cilla Lundstrom
Subject: Re: Ympris stenfrukt?

Hej! En ympkvist kostar 75 kr inkl moms men exkl frakt. Från en ympkvist kan man få ut minst 5 ympar med 3 ögon.
Vi har A2, B9 och M26 grunstammar nu och i slutet av mars kommer päron och äpple fröstammar. Grundstammarna är virusfria. Vi levererar ympkvistar i mars.
------------

Deras hemsida är http://www.algonet.se/~reinisch/ebeindex.htm.
Göran
Tack för info Cilla!, Ebe plant verkar ha väldigt många sorter så är det något speciellt man är ute efter är det säkert bästa stället att beställa från.
Hur är det med äppelgenbankarna, förmedlar/säljer de ympar? Hittade denna sida http://www.karnhuset.com/genbank.htm som Görel Kristina Näslund sammanställt.
Ungefär vad kostar en (B9) grundstam?, och brukar man kunna handla sådana på trädgårdsmässan?
Cilla
Julita genbank säljer både ympris, grundstammar och beställda träd. Man kan få sorterna på i stort sett vilken grundstam man vill.

Jag har köpt grundstammar av Erlandssons ekofrukt på Sollentunamässan, då hade han inte B9 med sig men väl en annan svagväxande som kostade 25 spänn. Har inte hans telnr där jag nu sitter, men slå upp honom och fråga vad han tar med sig i år. Han finns i Halstahammar.

Du kan också kontakta Håkan Svensson på Julita museer/genbank, han kommer till Älvsjömässan. Fråga om han kan ta med lite präktiga grundstammar och vad han vill ha för dem.

Ebe Plant kanske också kommer på mässan, vem vet. Värt att fråga. De har många sorter som du skriver, men däribland finns alla de vanliga också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon