Full version: Tomater
angelit
Hur stora krukor / hinkar har ni till era tomatplantor? Funderar på vad jag kommer att behöva till mina "Tigrella", de står nu i 1 1/2 liters mjölk-kartonger men de lär ju inte räcka länge till?
RibesRubusVitis
Jag använder murarhinkar på 12 eller 20 liter som fylls med "ko på påse". Runt kanten borrar jag fyra stora hål 3-4 cm från botten så det blir en reservoar för vatten längst ner men utan risk att dränka plantorna. Odlar mest körsbärstomater som Gardener's Delight och Ildi.
malarmaster
kör genomgående med 10-12 liters hinkar,spräckta i botten för dränering.bättre är kanske föregående svar med borrade hål i sidan för en liten vattenreservoar.
jag har mina i drivhus/tomathus och kör numera med droppbevattningsslang.
ulf
angelit
thanks.gif Tack snälla ni, då ska jag dra på hinkjakt!
Jennyn
20-liters planteringshinkar med underbevattning är mitt tips. jag köpte mina på willab garden och den har hängt med i många år.
http://www.willabgarden.se/produkt/tillbeh...evattning-.aspx
niggle
Jag använder sedan flera år svarta 25 l krukor i plast. Funkar jättebra.
Jag sätter ner plantorna riktigt djupt, så att den nedsänkta stammen slår ut nya rotskott.

Eftersom jag har 6-8 tomatkrukor varje år, blir det ett evigt vattnande. Jag funderar på ett droppsystem, liknande det som var i trädgårdsprogrammet i onsdags.
Jordgubbe
Jag har använt 10 liters hinkar i många år men nu bytt upp mig till 20 liter svarta murarhinkar, så det ska bli spännande.

10 liter fungerar men jag tror att 20 liter är mer optimalt för både rotutveckling och fruktsättning. Sedan är murarnahinkarna svarta (vilket värmer jorden) och vill man köra samplantering så finns det gott om yta med tomaten i centrum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon