Full version: Laga VHS-band?
Gossen Ruda
Tänkte fråga om någon har gjort detta och lyckats? Han som reparerade min bandtuggarmaskin avrådde men jag har lite svårt att hålla med honom. Lagningen förresten. Det var så att efter att den tuggat sönder ett band tog den inte emot något, den spottade ut bandet direkt. SIBA ville ha 625 bara i inlämningsavgift, sen tillkom lagningen. Jag hittade dock en källarreparatör som fixade det för 675 totalt. smile.gif Det var en etikett från något band som lossnat och trasslat in sig i mekaniken.
Peztis
Du menar alltså att de tar så mycket för att laga ett band? Inte för att laga videobandspelaren? Jisses!

För är det bandspelaren som gått sönder kan du få köpa en av mig! biggrin.gif
malcolm
Kan du få videon lagad för 675 kr så tycker jag absolut att det kan vara värt ett försök, videobandspelare går väl knappt att få tag i längre, i alla fall inte nyaEn av mina gamla videobandspelare gick sönder (Panasonic) och jag ringde till deras service och frågade om råd, det är den och den kondensatorn som brykar gå sönder på den modellen svarade de och jag bytte denna och bandspelaren fungerade i flera år efter det. Inte ville de ha något för besväret heller så snacka om service, dessutom hade jag kondensatorn hemma så jag behövde inte ens köpa någon, visserligen var den för liggande montagen men det gick bra ändå.

När det gäller videoband så skall man aldrig försöka laga dem med tejp eftersom det förstör tonhuvudet.
gnon49
Vet inte vad videoband är gjorda av men om det är samma material som banden till min rullbandspelare så blir dom extremt sköra med tiden. Mina band är c:a 50 år gamla och går sönder hur lätt som helst. Nu har jag lagt över det viktigaste på datorn tack o lov. Alla nära o käras röster är sparade bl.a flera timmar där farfar berättar om sitt liv från slutet av 1800-talet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Sambon köpte för några år sedan en ny videobandspelare för att han vill bara spela in på viedeoband, inte på DVD (gammal vana)

Alla dessa deckare han spelar in.....
Eva i Skåne
CITAT (gnon49 @ 20-04-2013, 18:57) *
Vet inte vad videoband är gjorda av men om det är samma material som banden till min rullbandspelare så blir dom extremt sköra med tiden. Mina band är c:a 50 år gamla och går sönder hur lätt som helst. Nu har jag lagt över det viktigaste på datorn tack o lov. Alla nära o käras röster är sparade bl.a flera timmar där farfar berättar om sitt liv från slutet av 1800-talet.


Så spännande Gnon! Tänk om man varit så klok...
Tapio
CITAT (malcolm @ 20-04-2013, 17:09) *
När det gäller videoband så skall man aldrig försöka laga dem med tejp eftersom det förstör tonhuvudet.


Halaj!

Jo, men man måste ju lägga tejpbiten på baksidan av bandet, inte på den sidan tonhuvudet läser av!
Det där gjorde man ju jämt med musikkassettband som hade trasslat.

//T
Gossen Ruda
Reparatören menade att tejpbiten skulle slå sönder tonhuvudet men det kan knappast ske om tejpen sitter på rätt sida av bandet. Det kan knappast finnas något utskjutande heller på tonhuvudet för då slits bandet för snabbt. Jag får kolla hur det ser ut inne i maskinen.
malcolm
CITAT (Tapio @ 20-04-2013, 20:20) *
Halaj!

Jo, men man måste ju lägga tejpbiten på baksidan av bandet, inte på den sidan tonhuvudet läser av!
Det där gjorde man ju jämt med musikkassettband som hade trasslat.

//T

Jag har lagt tejen på baksidan av bandet men tonhuvudet gick sönder i alla fall, vanliga kasettband är en helt annan sak eftersom de går betydligt långsammare.
Gossen Ruda
Noterade en skum sak. Min gamla TV hade två ingångar för scart men den nya har bara en så jag fick köpa en samlingsbox, tre ingångar och en utgång. Medans videon var urkopplad under och i väntan på lagning gick det bra. Så kopplade jag in videon och testade, fungerade bra. Några dagar senare spelade jag en DVD och slogs av hur dåligt ljudet var, jag fick öka till max för att få normalt ljud. Testade lite och kom på felet, när jag lossade videon blev ljudet normalt på DVD:n. Förmodligen finns det något i videon som suger kräm från ljudsignalen, den är vad jag förstår helt analog. Det kommer alltså att bli lite komplicerat att titta på videon i fortsättningen.
malcolm
Clas Ohlson har en videoväxel så du slipper hålla på med sladdarna, jag har något liknande men den ser inte riktigt ut så där fast den har också 4 ingångar.

http://www.clasohlson.com/se/view/content/...p;showTabs=true
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 22-04-2013, 11:00) *
Clas Ohlson har en videoväxel så du slipper hålla på med sladdarna, jag har något liknande men den ser inte riktigt ut så där fast den har också 4 ingångar.

http://www.clasohlson.com/se/view/content/...p;showTabs=true

Jo, men med RCA-ingångar bara.
malcolm
De har en annan också, avsedd för scart.

http://www.clasohlson.com/se/SCART-växel/38-1292
Pirum
Många tv-apparater har ju "rca"-kontakter för video fortfarande, min Samsung har knäppt nog också bara 1 scart så där har jag det gamla TV-spelet, sen har jag själva videon på "rca"-ingångarna. Synd att det är så dåligt med ingångar på moderna tv-apparater, min är något år för ny för att ha S-video-ingång vilket retar mig eftersom min video ju är en Super-VHS.

Jag har limmat ihop vhs-band. Tog super-8 lim jag hade liggande, har jag för mig smile.gif Har också limmat med cyanoakrylat. Men bara spelat 1 gång för att göra en kopia. Hade tunn plastfilm på baksidan, sådan som finns i början av bandet. Videotrumman roterar väldigt snabbt så minsta hårda kant kan skada läshuvudet.
Gossen Ruda
Nu har jag öppnat maskinen och tittat efter. Tonhuvudet är jämnt och slätt som en barnarumpa, det skall inte vara något problem att tejpa ihop bandet. Lite lustigt för när jag testade maskinen så spottade den ut bandet nästan direkt när jag skruvade av höljet. Satte jag ihop den fungerade den igen. Kan ha varit att jag lossat scart-kontakten. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon