Full version: Hård handtag
Fjortispower
Vet ni vad man kan göra för att "fixa" handtaget till en balkongdörr som har fastnat (går inte att dra ner)? Vore bra om man kunde få bukt med den så man slipper frysa i natt.
Aqvakul
Jag skulle prova med olja (OK med matolja) och försöka lirka fram och tillbaka...
Bengalow
Dörrar torkar och krymper under vinterhalvåret, och sväller under sommarhalvåret. Dom rör sig och kanske inte passar i det dörrurtag som det är avsett för. Om det är en espagnolett som sitter i dörren (flera låskolvar längs en stålskena i framkanten på dörren), så tillråds du att spruta in olja vid varje låskolv, så som Aquakul föreslår. Stäng och öppna i öppet läge flera gånger. Om det går lättare och lättare, så är det problemet löst. Ibland skaver låskolvarna mot stålet i espagnoletten, och då får man fila lite på kolvarna. Det är enkelt fixat, bara man tar reda på var det tar emot.
Ett annat problem kan vara, att dörren hängt sig snett. Då bör du dra år skruvarna i gångjärnen. Börja med det!
RibesRubusVitis
Om det är ett vanligt gammaldags dörrlås, är det troligen inte själva handtaget som fastnat utan någon detalj inne i låset som håller mot eller rostat fast. Då bör det gå att plocka av handtaget och sedan skruva ut låset så att det kan oljas. Är det en typ med sprintar som låser i dörrkarmen upptill eller nertill, kanske man måste smörja där i stället.
Aqvakul
Hur har det gått?
malcolm
Prova att lyfta dörren lite i handtaget så kanske den går igen, i värsta fall får du binda igen den med ett snöre så länge.
Fjortispower
Glömde detta inlägg efter att jag skrev det så jag somnade i vardagsrummet i natt (balkongen ligger i mitt rum).

Att skruva och meja med dörrhandtaget är inte riktigt min grej, vet inte ens var skruvmejslarna är hemma. Får väl testa att smörja in med olja och se om det hjälper. Annars får jag ta och vänta på att någon händig karl eller något dyker upp.
Bengalow
Om handtaget inte kan tryckas ner, så är det en av espagnolettkolvarna som låser sig. Du får ta fatt i en "händig karl eller något" med fil, och justera den kolven, om du nu inte kan själv. Problemet är emellertid enkelt...och lösningen lika enkel.
Det KAN också vara att espagnoletten har gått sönder inne i dörren. Då blir det att byta ut den. Vilket är en enkel match för en snickare. Problemet är bara vilken sort det är. Två besök - först komnstatera vad som brustit, sedan beställa en ny, och sedan montering.
Gossen Ruda
Prata med fastighetsskötaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon