silos
När jag tänker på mina föräldrar och deras liv så inser jag att jag lever ett mycket bra liv!
När mina föräldar bildade en familj var det krig och de hade det fattigt,men det fanns alltid mat på bordet.
Min pappa satt i fängelse stor del av kriget eftersom han vägrade kriga mot ryssrna så mamma tog ensam hand om oss.

Mamma berättade hur hon hade fått låna häst och vagn och så hade hon åkt iväg med min äldsta bror och hämtat mjöl,potatis och annat från en bondefamilj där hon tidigare hade varit piga.

Dagens människor behöver bara gå till affären och plocka själv från hyllorna och ändå klagar många för att det är sååå jobbigt!

Men det gör inte jag,det är ju härligt att kunna själv gå och handla maten och annat!

Förritidn fick många människor slita hårt varenda dag....tänk bara på statare:
http://www.popularhistoria.se/artiklar/statarnas-harda-liv/

Så varför gnäller människorna idag så mycket,det undrar jag!? Jag menar vi lever ju ett ganska bra liv idag!
Natur liv
CITAT (silos @ 07-04-2013, 10:06) *
Så varför gnäller människorna idag så mycket,det undrar jag!? Jag menar vi lever ju ett ganska bra liv idag!


Det är inte främst materiell standard som avgör om vi trivs. För att uppnå en viss standard måste de flesta vara på jobbet hela dagarna. Ett jobb som kanhända är enahanda och tråkigt.

Kanske har vi inte tid för varandra? Jag är i alla fall säker på att vi behöver människor runt om oss för att må bra, människor som orkar och har tid att lyssna. Människor som bryr sig om. Det kanske är en bristvara idag, mänskligt engagemang.
Huggorm
Jag tror att mycket av dagens vantrivsel beror på materialismen, den ständiga kampen om att kunna köpa fler och häftigare prylar och komma högre på samhällsstegen. Det hade varit mycket bättre om den allmänna attityden var mera avspänd och tillät folk att njuta av stunden och vara nöjda.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 07-04-2013, 10:45) *
Jag tror att mycket av dagens vantrivsel beror på materialismen, den ständiga kampen om att kunna köpa fler och häftigare prylar och komma högre på samhällsstegen. Det hade varit mycket bättre om den allmänna attityden var mera avspänd och tillät folk att njuta av stunden och vara nöjda.


tummenupp.gif Vår tidsandas eviga ekorrhjul. Jag beundrar verkligen dej som har modet att gå din egen väg, önskar bara att du lobbade för din inställning på ett lite ödmjukare sätt. Utan att få det att framstå som så enkelt och som om alla bara hade sej själv att ta hänsyn till.
hattstugan

Jo du Huggorm där slog du huvudet på spik!!

Människan blir aldrig nöjd! Själv tycker jag att det inte alls behövs alla konstiga prylar som försöks pracka på en!

Bryr mig inte skvatt om att jag inte har fin bil, senaste datorn, senaste mobilen, värsta designkläder!

Allt är bara prylar! Döda ting!

I mångt och mycket var livet hårdare förr men samtidigt hade man tid för varandra och framför allt man brydde sig om!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (hattstugan @ 07-04-2013, 11:23) *
Jo du Huggorm där slog du huvudet på spik!!

Människan blir aldrig nöjd! Själv tycker jag att det inte alls behövs alla konstiga prylar som försöks pracka på en!

Bryr mig inte skvatt om att jag inte har fin bil, senaste datorn, senaste mobilen, värsta designkläder!

Allt är bara prylar! Döda ting!

I mångt och mycket var livet hårdare förr men samtidigt hade man tid för varandra och framför allt man brydde sig om!!


hattstugan ja folk måste ha allt men gnäller sedan att pengarna inte räcker.

Titta in i barnrummen hur mycket som finns men ändå kan dom inte leka längre. Inte heller är det roligt längre att köpa presenter för det finns redan för mycket av allt.

När jag var barn så hade vi inte heller det så fet men jag anser att jag hade en bra barndom. Lång väg till skolan hade vi också , inte blev man körd.

Inte heller mina barn hade problem med sysselsättning (vad skall jag göra nu......)

Elisabeth
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-04-2013, 12:02) *
hattstugan ja folk måste ha allt men gnäller sedan att pengarna inte räcker.

Titta in i barnrummen hur mycket som finns men ändå kan dom inte leka längre. Inte heller är det roligt längre att köpa presenter för det finns redan för mycket av allt.

När jag var barn så hade vi inte heller det så fet men jag anser att jag hade en bra barndom. Lång väg till skolan hade vi också , inte blev man körd.

Inte heller mina barn hade problem med sysselsättning (vad skall jag göra nu......)

Elisabeth


Mina barnbarn har också mycket leksaker i sina rum,men oj oj oj så mycket som de leker me sina leksaker och de har ENORM fantasi,men så har de också föräldrar,morföräldrar,farföräldrar och andra släktingar som leker med dem.

Som present kan man kanske göra något speciellt med barn?!

Idag kan vi vara endast tacksamma för att baren kan få skolskjuts eftersom vägarna är fulla av bilar och så finns det elaka vuxna så dagens barn behöver allt beskydd som vi kan ge dem!

Det är de vuxnas fel att barn inte själva kan hitta på sysselsättning!
gnon49
Vem tror ni känner mest glädje över att handla något till hemmet eller sig själv! Den som kan köpa på studs eller den som har sparat under en tid?
addo
CITAT (silos @ 08-04-2013, 09:57) *
Idag kan vi vara endast tacksamma för att baren kan få skolskjuts eftersom vägarna är fulla av bilar och så finns det elaka vuxna så dagens barn behöver allt beskydd som vi kan ge dem!


Bilar har det kryllat av i årtionden, likaså elaka vuxna. Den enda skillnaden nu mot förr är att folk tror att det är farligt att släppa ut sina barn utan uppsikt medan man förr inte trodde det.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gnon49 @ 08-04-2013, 10:30) *
Vem tror ni känner mest glädje över att handla något till hemmet eller sig själv! Den som kan köpa på studs eller den som har sparat under en tid?


Helt klart den som har sparat ihop det
*Stintan*
Tror aldrig jag träffat på en unge som inte kan leka men ibland måste man ju ge dem verktygen. Varför ska man alltid jämföra sin egen barndom med hur barnen har det idag. "Vi hade minsann inte..och vi fick minsann..." som om det vore bättre.

Jag tillhör dem som klagar över att behöva handla (vad det än är). Finns inte en affär på gångavstånd. Känns som ett maratonlopp att ta sig från entrén till utgången på ICA eller vilken affär man nu väljer. Min rygg och mina ben protesterar.

När jag var barn och bodde på landet kom den gröna konsumbilen med vita prickar varje torsdag, nån annan dag kom fiskbilen, köttbilen och drickabilen. När vi bodde i stan fanns butiker vägg i vägg precis överallt. Idag är alla hänvisade till köpcentra långt ute i periferin nånstans och det är samma butikskedjor i alla köpcentra, hur kul är det? Nu hoppas jag att man även här i stan ska kunna handla mat på nätet och få den hemkörd.
*Stintan*
CITAT (addo @ 08-04-2013, 10:33) *
Bilar har det kryllat av i årtionden, likaså elaka vuxna. Den enda skillnaden nu mot förr är att folk tror att det är farligt att släppa ut sina barn utan uppsikt medan man förr inte trodde det.


Det kryllade inte av bilar och barnen var inte lika utsatta på 40- och 50-talet. Hur många barn känner du till som blivit dödade i trafiken på väg till eller från skolan? Jag vet ingen från min egen barndom men tre av mina egna barns skolkamrater blev påkörda och dog. Alla under 10 år.
pejori
Tycker inte man kan jämföra då och nu, då förutsättningarna är så annorlunda.
Vet inte om folk gnäller mer nu, än då.
Jag gnäller över handlandet och det tänker jag fortsätta med.

Besvärligt att ta sig till och från butiken med tunga varor.
silos
CITAT (addo @ 08-04-2013, 10:33) *
Bilar har det kryllat av i årtionden, likaså elaka vuxna. Den enda skillnaden nu mot förr är att folk tror att det är farligt att släppa ut sina barn utan uppsikt medan man förr inte trodde det.


När jag var barn så var det något märkvärdigt då en bil körde förbi på våran väg där vi lekte!
Visst fanns det elaka vuxna,men absolut inte så många som i dessa dagar!



CITAT (pejori @ 08-04-2013, 11:49) *
Tycker inte man kan jämföra då och nu, då förutsättningarna är så annorlunda.
Vet inte om folk gnäller mer nu, än då.
Jag gnäller över handlandet och det tänker jag fortsätta med.

Besvärligt att ta sig till och från butiken med tunga varor.


Få du mera ork av att gnälla över handlandet? confused.gif

CITAT (*Stintan* @ 08-04-2013, 11:37) *
Det kryllade inte av bilar och barnen var inte lika utsatta på 40- och 50-talet. Hur många barn känner du till som blivit dödade i trafiken på väg till eller från skolan? Jag vet ingen från min egen barndom men tre av mina egna barns skolkamrater blev påkörda och dog. Alla under 10 år.


Sant!

CITAT (gnon49 @ 08-04-2013, 10:30) *
Vem tror ni känner mest glädje över att handla något till hemmet eller sig själv! Den som kan köpa på studs eller den som har sparat under en tid?


Dem som sparat!

CITAT (Huggorm @ 07-04-2013, 10:45) *
Jag tror att mycket av dagens vantrivsel beror på materialismen, den ständiga kampen om att kunna köpa fler och häftigare prylar och komma högre på samhällsstegen. Det hade varit mycket bättre om den allmänna attityden var mera avspänd och tillät folk att njuta av stunden och vara nöjda.


Det tror jag med!

CITAT (Natur liv @ 07-04-2013, 10:20) *
Det är inte främst materiell standard som avgör om vi trivs. För att uppnå en viss standard måste de flesta vara på jobbet hela dagarna. Ett jobb som kanhända är enahanda och tråkigt.

Kanske har vi inte tid för varandra? Jag är i alla fall säker på att vi behöver människor runt om oss för att må bra, människor som orkar och har tid att lyssna. Människor som bryr sig om. Det kanske är en bristvara idag, mänskligt engagemang.


Så är det!
addo
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2013, 11:37) *
Det kryllade inte av bilar och barnen var inte lika utsatta på 40- och 50-talet. Hur många barn känner du till som blivit dödade i trafiken på väg till eller från skolan? Jag vet ingen från min egen barndom men tre av mina egna barns skolkamrater blev påkörda och dog. Alla under 10 år.


Jag vet ingen som blivit påkörd eller trafikskadad i min eller mina småsyskons generation, förutom mig själv whistling.gif .
Däremot har både Morfar, pappa och min farbror blivit påkörda som barn. Så där tror jag inte det är någon skillnad. Det är klart det finns fler bilar och barn nu, men barnen är vana vid bilar och bilarna har bättre bromsar än förr.
addo
CITAT (silos @ 08-04-2013, 12:01) *
Visst fanns det elaka vuxna,men absolut inte så många som i dessa dagar!


Vad baserar du det på? Jag tror helt enkelt du får reda på vad som händer i större utsträckning nu för tiden då det rapporteras i media på ett annat sätt nu än förr.

När jag pratar med mina föräldrar och morföräldrar så verkar dom kunnat fått en örfil av vilken vuxen som helst när de busade, vilken vuxen skulle i dag ge en okänd unge en örfil?

Sen verkar det som det var mycket vanligare att barn slogs med varandra förr än nu, "krig" som min pappa kallade det när man skulle kasta sten i huvudet på alla barn från grannhuset eller mängden slagsmål både farfar och morfar var inblandade i som barn. Jag känner verkligen inte igen allt våld som äldre män pratar om från min uppväxt, och då växte jag ändå upp i ett så kallat problemområde med massor av arbetslöshet och brottslighet.
pejori
CITAT (silos @ 08-04-2013, 12:01) *
När jag var barn så var det något märkvärdigt då en bil körde förbi på våran väg där vi lekte!
Visst fanns det elaka vuxna,men absolut inte så många som i dessa dagar!



Få du mera ork av att gnälla över handlandet? confused.gif


Var i mitt inlägg skrev jag att "jag inte orkade" ????

Jag skrev att "Det är besvärligt" inte riktigt samma sak...

Läs inte in något jag inte har skrivit i mina inlägg. nono.gif
silos
CITAT (pejori @ 08-04-2013, 12:25) *
Var i mitt inlägg skrev jag att "jag inte orkade" ????

Jag skrev att "Det är besvärligt" inte riktigt samma sak...

Läs inte in något jag inte har skrivit i mina inlägg. nono.gif


Där ser man hur knasigt det kan bli...jag tolkade genast att du inte orkade:(

CITAT (addo @ 08-04-2013, 12:22) *
Vad baserar du det på? Jag tror helt enkelt du får reda på vad som händer i större utsträckning nu för tiden då det rapporteras i media på ett annat sätt nu än förr.

När jag pratar med mina föräldrar och morföräldrar så verkar dom kunnat fått en örfil av vilken vuxen som helst när de busade, vilken vuxen skulle i dag ge en okänd unge en örfil?

Sen verkar det som det var mycket vanligare att barn slogs med varandra förr än nu, "krig" som min pappa kallade det när man skulle kasta sten i huvudet på alla barn från grannhuset eller mängden slagsmål både farfar och morfar var inblandade i som barn. Jag känner verkligen inte igen allt våld som äldre män pratar om från min uppväxt, och då växte jag ändå upp i ett så kallat problemområde med massor av arbetslöshet och brottslighet.


Det ligger nåt i det som du skriver här!Plötsligt minns jag alla riktigt elaka granntanter och farbröder och deras barn!Tänk att man kan glömma sådant?Och alla elaka lärare som fanns i min skola!Dem hade jag också glömt!OJ OJ OJ!
pejori
CITAT (silos @ 08-04-2013, 12:32) *
Där ser man hur knasigt det kan bli...jag tolkade genast att du inte orkade:(



Det ligger nåt i det som du skriver här!Plötsligt minns jag alla riktigt elaka granntanter och farbröder och deras barn!Tänk att man kan glömma sådant?Och alla elaka lärare som fanns i min skola!Dem hade jag också glömt!OJ OJ OJ!

Glömskan är nog bra, men man får inte glömma att allt inte bara var "bullerbyn" förr heller.

Även skolfröken slogs. sad.gif
silos
CITAT (pejori @ 08-04-2013, 12:36) *
Glömskan är nog bra, men man får inte glömma att allt inte bara var "bullerbyn" förr heller.

Även skolfröken slogs. sad.gif


Ja,visst gjorde de det! sad.gif
addo
CITAT (silos @ 08-04-2013, 12:32) *
Där ser man hur knasigt det kan bli...jag tolkade genast att du inte orkade:(
Det ligger nåt i det som du skriver här!Plötsligt minns jag alla riktigt elaka granntanter och farbröder och deras barn!Tänk att man kan glömma sådant?Och alla elaka lärare som fanns i min skola!Dem hade jag också glömt!OJ OJ OJ!


Hoppas du inte blev ledsen av minnena! smiley_small_hug.gif
silos
CITAT (addo @ 08-04-2013, 13:07) *
Hoppas du inte blev ledsen av minnena! smiley_small_hug.gif


Nej,jag blev inte ledsen! smiley_small_hug.gif
Motti
Man hör ju ofta att allt var bättre för confused.gif men det var det ju inte alls !men jag tror många tänker på att för fanns ingen stress därför kanske det var bättre på så sätt .Men för fick människan träla och gå igenom mycket skit för att bara överleva med sin familj ,då handlade det om mat på bordet .I dag handlar det om statusprylar om man kan överleva utan dom rolleyes.gif Platt TV finaste bilen i kvarteret största huset sista mobiltelefonen sommarstuga husvagn Prada skor osv osv .Lite skillnad hur vi ser på livet i dag !
Huggorm
Det var nog stress förr i tiden också, men mer i perioder då. En massa stress på hösten när allt skulle skördas men betydligt lugnare under vintern. Nu för tiden är det ju en hög och jämn stressnivå hela året, utom på sommaren när man skall ha semester och vila ut. Men då försöker folk hinna med allt de inte han med under resten av året och stressar ännu mer än normalt slap.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 08-04-2013, 23:34) *
Man hör ju ofta att allt var bättre för confused.gif men det var det ju inte alls !men jag tror många tänker på att för fanns ingen stress därför kanske det var bättre på så sätt .Men för fick människan träla och gå igenom mycket skit för att bara överleva med sin familj ,då handlade det om mat på bordet .I dag handlar det om statusprylar om man kan överleva utan dom rolleyes.gif Platt TV finaste bilen i kvarteret största huset sista mobiltelefonen sommarstuga husvagn Prada skor osv osv .Lite skillnad hur vi ser på livet i dag !


Det är nog väldigt olika hur vi ser på livet idag. Finns ju massor av människor som inte bryr sig ett smack om statusprylar och inte jagar det senaste. Och vet du va Motti även idag handlar det om mat på bordet för många människor.
Motti
Jo då visst finns det folk som kämpar !men för var det nog fler som inte hade mat på bordet än i dag !i dag har man ändå chansen att prioritera vad som är viktigt i alla fall för de flesta ! finns dom som prioriterar dåligt också .Finns ingen i dagens Sverige som behöver svälta i alla fall !
Huggorm
Behöver man svälta i dagens Sverige så beror det som sagt på felprioriteringar. Fast det är ju föga tröst för barnet som blir utan mat för att mamma handlat sprit för pengarna istället...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:21) *
Behöver man svälta i dagens Sverige så beror det som sagt på felprioriteringar. Fast det är ju föga tröst för barnet som blir utan mat för att mamma handlat sprit för pengarna istället...


Jag sa inte ett ord om svält!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 09-04-2013, 08:25) *
Jag sa inte ett ord om svält!

Vad menade du med att sakna mat på bordet då? Att tvingas äta räkor istället för hummer?
silos
Det är iallafall bättre att vara pensionär idag!Annat var det då fattigstugan gällde för fattiga gamla.
Ugglemormor
Jo men visst fanns det odrägligheter under ens uppväxttid, främst i skolan.
Man blev mobbad av sina gammaldaxs kläder eller att man var duktig i skolämnen och fick beröm ..för då var den saken klar att man skulle få stryck under nästkommande rast...

Det var ont om leksaker och endast sonen i familjen fick något, inte vi töser och det kallar jag rasism!
Vi barn fick hitta på egna lekar och skogen var full med tilltänkt material att göra något av, så då använde man sig av sin händighet och fantasin....
Värre var det då maten tog slut ..... när pappa inte hade just då mer arbeten på gång.

Jag har lärt min dotter genom att använda sin fantasi och tillsammans kunde vi göra "egna leksaker", även att hon fick i lagom dos av det nya som kom fram och det verkar inte ha gått någon nöd på henne av det.
Jag föredrog denna modellen när jag inte behövde arbeta fulltid, även att man hade råd att ge henne vad som helst hon ville ha.....

Maken började sin ekonomiska karriär under tidiga barndommen gm att sälja och köpa saker han ville ha, och det var rätt enkla saker att börja med...... därifrån kommer den sidan fram hos honom och att inte ha några skulder heller, det lärde svärfar honom med och han i sin tur hade ett eget mindre bolag under sin verksamma tid i livet...

Att det gnälls så mycket har nog med o göra att man inte hinner med sina barn på samma sätt som förr, eller att folk skiljer sig numera hur lätt som helst....... Mina funderingar om detta......
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:28) *
Vad menade du med att sakna mat på bordet då? Att tvingas äta räkor istället för hummer?


Det jag sa var "även idag handlar det om mat på bordet för många människor". Med det menade jag att för många finns inget utrymmen för annat än att maten på bordet ska räcka månaden ut. Jag reagerar mot generaliseringarna som folk slänger ur sig. Alla jagar inte statusprylar och det oavsett dom har råd eller ej.
pejori
CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:21) *
Behöver man svälta i dagens Sverige så beror det som sagt på felprioriteringar. Fast det är ju föga tröst för barnet som blir utan mat för att mamma handlat sprit för pengarna istället...



Nu generaliserar du väl ändå lite för mycket va?

Vet inte hur dina erfarenheter är, men att "mamma köper sprit för matpengarna" är nog inte den vanligaste orsaken till, att det saknas mat på bordet.
Maten idag är dyrare än förr. (uträknat på hur inkomster/priserna ökat)
Det sociala skyddsnätet rasar.
Hjälpen från stat och komun minskar, då någon idiot kom på, att du ska knappt överleva om du är dum nog, att bli av med jobb, gubbe eller hälsan.
Utförsäkring, arbetslöshet, ensamstående är nog mer vanligt än missbruk.
Inte så jäkla lätt att "prioritera" med något som inte finns.
Sitter man med två-tre barn, som ska ha med matsäck och extra kläder till skolan/utflyckten/skolresan, eller vad det nu är och inga pengar finns?
Visst, du kanske kan koka soppa på en spik, eller betala dina räkningar med muttrar och skruv, men de flesta av oss, gör det med pengar.

"förr" hade man både släkten och familjen att luta sig mot, det har man inte idag på samma sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon