ZerQ
Hej

Jag har satt några trumpeter och dom har rotat sig och skjutit upp en liten bit typ 1,5 - 2cm nu men fröskalet sitter kvar på skottet.

Nu har 2 av dom börjat så smått att hänga och se allmänt vissna ut, ska man försöka plocka bort skalet så bladen får fritt fram eller ska den självrensa sig?

Vill gärna ha upp dom så behöver hjälp snarast biggrin.gif
Eva i Skåne
Det är bäst om skalet kan gå av själv. Det är lätt att bryta små stjälkar när man försöker hjälpa.
Jag vet inte hur varken frö eller skal ser ut på just änglatrumpet, men om du duschar/vattnar lite lätt på fröskalet kan det mjukas upp och ev lossna lättare.
Det är frestande att försöka hjälpa, jag vet, men oftast bäst att låta bli.
ZerQ
oki, ska avvakta någon dag till då och se om det blir bättre. Annars ska jag prova på iaf en av dom.

Tack för svaret smile.gif
Peztis
Oftast brukar de fixa det själva men det kan ta ett tag. Du sa att de börjar se hängiga ut, hur länge sedan är det de började titta upp över jordytan? Kan du ha vattnat för mycket så att den lilla håller på att drunkna?
karinc
Man kan blöta lite hushållspapper som man virar om fröskalet. Det brukar hjälpa. Om man bara duschar direkt på torkar det ganska omgående, medan pappret ju håller kvar fukten lite bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon