hattstugan


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16454631.ab

För mig är inte det här någon direkt nyhet då exmaken berättat hur det utvecklats sig i Åkeribranchen de senaste åren!

Men likväl är det skrämmande! Vad blir nästa område?
Motti
Åkeribranchen har börjat bli lite som båtbranchen !man hyr in billig arbetskrafft från utlandet Och hur ska en svensk tradarchaffis kunna konkurera med dom ?!
Jubbe063
Ja det är ruskigt, men rätt logiskt. Ingen är ju beredd att betala för varornas verkliga kostnader i landet, så då måste ju kostnaderna kapas i alla led för att konsumenterna ska få de hett eftertraktade låga priserna på maten, kläderns, leksakerna, skorna, byggmatriel, vägbeläggning etc.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 21-03-2013, 08:34) *
Ja det är ruskigt, men rätt logiskt. Ingen är ju beredd att betala för varornas verkliga kostnader i landet, så då måste ju kostnaderna kapas i alla led för att konsumenterna ska få de hett eftertraktade låga priserna på maten, kläderns, leksakerna, skorna, byggmatriel, vägbeläggning etc.


Det som borde kapas är ett helt koppel av mellanhänder som snor åt sig en stor del av kakan. Många skulle nog dessutom vara beredda att betala lite mer om de bara visste att pengarna hamnar där de borde.
pejori
Tja dom kommer hit, för att få bättre lön.
Vi åker till Norge av samma orsak. dunno.gif

Tror alla företagare vill anställa den billigaste dom kan hitta.
Samma med "offerter" Den som utför jobbet till lägsta pris får jobbet vid en upphandling.

Tack EU för valfriheten att jobba i annat EU-land.
Det gäller åt båda hållen och nu har vi 1000-tals arbetslösa chaufförer. thumbdown.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 21-03-2013, 11:33) *
Tja dom kommer hit, för att få bättre lön.
Vi åker till Norge av samma orsak. dunno.gif

Tror alla företagare vill anställa den billigaste dom kan hitta.
Samma med "offerter" Den som utför jobbet till lägsta pris får jobbet vid en upphandling.

Tack EU för valfriheten att jobba i annat EU-land.
Det gäller åt båda hållen och nu har vi 1000-tals arbetslösa chaufförer. thumbdown.gif

Svenskar som jobbar i Norge är inte samma sak som de utländska lastbilschaufförerna. Jag har jobbat i Norge av och till i elva år och jag har samma betalt som norrmän som är på samma firma och ungefär lika bra betalt som de på firman vi är uthyrda till. På min firma finns även polacker, engelsmän, irländare, en italienare, en grek och förmodligen någon till som jag glömt och alla har samma lön. utländska lastbilschufförer däremot får löner på 10-1200 euro, ibland ännu mindre. De är inte alls i närheten av inhemska chaufförer.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 21-03-2013, 14:48) *
Svenskar som jobbar i Norge är inte samma sak som de utländska lastbilschaufförerna. Jag har jobbat i Norge av och till i elva år och jag har samma betalt som norrmän som är på samma firma och ungefär lika bra betalt som de på firman vi är uthyrda till. På min firma finns även polacker, engelsmän, irländare, en italienare, en grek och förmodligen någon till som jag glömt och alla har samma lön. utländska lastbilschufförer däremot får löner på 10-1200 euro, ibland ännu mindre. De är inte alls i närheten av inhemska chaufförer.

Anledningen till att många jobbar i Norge är först och främst att det finns jobb där.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2013, 14:51) *
Anledningen till att många jobbar i Norge är först och främst att det finns jobb där.

Jo fast det är väll av samma anledning som makedonier och turkar tar lastbilskörningar till Sverige
Klint
Men de (svenskarna som jobbar i Norge) konkurerar inte med sämre löner.
Chaufförna i Sverige har ju vidriga förhållanden,och usla löner,det finns nog många svenskar som skulle vilja ha de jobben om allt var avtalsenligt.Vad jag förstår är det inte så med norskar i Norge.
Huggorm
Precis, så det är helt enkelt inte jämförbart
pejori
CITAT (Huggorm @ 21-03-2013, 14:48) *
Svenskar som jobbar i Norge är inte samma sak som de utländska lastbilschaufförerna. Jag har jobbat i Norge av och till i elva år och jag har samma betalt som norrmän som är på samma firma och ungefär lika bra betalt som de på firman vi är uthyrda till. På min firma finns även polacker, engelsmän, irländare, en italienare, en grek och förmodligen någon till som jag glömt och alla har samma lön. utländska lastbilschufförer däremot får löner på 10-1200 euro, ibland ännu mindre. De är inte alls i närheten av inhemska chaufförer.


HM, blev lite dubbelt där ser jag. När jag sa att "Vi åker till Norge för dom betalar bättre än Sverige. Av samma anledning jobbar dom utlänska chauförerna här. Då dom har bättre betalt än hemma." Avsåg jag endast fenomenet "jobba utomlands", inte lönesättningen i sig. Sedan inte sagt att dom inte ska ha avtalsenliga löner, vilket dom naturligtvis ska ha om dom kör för en svensk åkare. Tycker det är bedrövligt med dom slavlöner som utbetalas till dessa chaufförer, för att pressa priserna på körningarna gentemot dom åkare, som betalar avtalsenlig lön.
hattstugan

Jo så är det! Och sen förstår inte regeringen varför arbetslösheten inte minskar???????

Förstår på sätt och vis det här med prispressningen! Men ett krav kan man tycka är att de som kommer hit och kör ska kunna göra sig förstådda på nåt av språken svenska/engelska!

Hur många som träffar de här förarna kan polska osv?
Huggorm
CITAT (hattstugan @ 21-03-2013, 17:28) *
Jo så är det! Och sen förstår inte regeringen varför arbetslösheten inte minskar???????

Förstår på sätt och vis det här med prispressningen! Men ett krav kan man tycka är att de som kommer hit och kör ska kunna göra sig förstådda på nåt av språken svenska/engelska!

Hur många som träffar de här förarna kan polska osv?

Blandade fraser på engelska, tyska och franska samt teckenspråk brukar fungera, men enkelt är det inte alltid biggrin.gif
Jubbe063
CITAT (pejori @ 21-03-2013, 17:15) *
HM, blev lite dubbelt där ser jag. När jag sa att "Vi åker till Norge för dom betalar bättre än Sverige. Av samma anledning jobbar dom utlänska chauförerna här. Då dom har bättre betalt än hemma." Avsåg jag endast fenomenet "jobba utomlands", inte lönesättningen i sig. Sedan inte sagt att dom inte ska ha avtalsenliga löner, vilket dom naturligtvis ska ha om dom kör för en svensk åkare. Tycker det är bedrövligt med dom slavlöner som utbetalas till dessa chaufförer, för att pressa priserna på körningarna gentemot dom åkare, som betalar avtalsenlig lön.


Håller med en del. Tror inte vi kan göra så mycket för att förhindra att utländska förare och åkerier verkar i landet (fri rörlighet etc) Däremot skulle det vara bra om reglerna skärps och att staten har bättre kontroll över hur transporterna körs. Tyskland har ju ett bättre kontrollsystem vad gällande körtider, maxlaster, förarnas kompetens och åkeriernas skötsel.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2013, 11:27) *
Det som borde kapas är ett helt koppel av mellanhänder som snor åt sig en stor del av kakan. Många skulle nog dessutom vara beredda att betala lite mer om de bara visste att pengarna hamnar där de borde.


Visst kan man ju önska att folk skulle vara det. Men det är nog mer realistiskt att se att folk bara vill ha billigast möjliga. Så har det varit så länge jag kan minnas. Finns det ett billigt och ett dyrare alternativ väljer de flesta det billigare.
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 22-03-2013, 15:24) *
Håller med en del. Tror inte vi kan göra så mycket för att förhindra att utländska förare och åkerier verkar i landet (fri rörlighet etc) Däremot skulle det vara bra om reglerna skärps och att staten har bättre kontroll över hur transporterna körs. Tyskland har ju ett bättre kontrollsystem vad gällande körtider, maxlaster, förarnas kompetens och åkeriernas skötsel.


Precis. tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tittar på sen eftermiddag gärna på ett visst tyskt TV program och allt mellen himmel och jord som händer där.

Ofta kollar dom då lastbilar, många får inte köra vidare

Men redan för ca 30 år sedan började krisen bland svenska åkerier. Hade en mycket god bekannt som hade åkeri. Dom körde inte under samma förutsättningarna som utländska åkerier.

Att även dom också anställer nu utländskt arbetskraft och betalar sämre är en följd av det hela.

Att man även hos färdstjänsten bara har utländska förare, är inte heller bra. Får dom lika mycket betald som svenska förare?


pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-03-2013, 18:08) *
Jag tittar på sen eftermiddag gärna på ett visst tyskt TV program och allt mellen himmel och jord som händer där.

Ofta kollar dom då lastbilar, många får inte köra vidare

Men redan för ca 30 år sedan började krisen bland svenska åkerier. Hade en mycket god bekannt som hade åkeri. Dom körde inte under samma förutsättningarna som utländska åkerier.

Att även dom också anställer nu utländskt arbetskraft och betalar sämre är en följd av det hela.

Att man även hos färdstjänsten bara har utländska förare, är inte heller bra. Får dom lika mycket betald som svenska förare?

Nu är det ännu tuffare för åkarna.
Hoppas verkligen att taxi/färdtjänst har samma lön som "infödda" har.
hattstugan
Tja för de utlandsfödda Taxiförarna gäller samma regler som för svenska!
hattstugan
Här funkar det någorlunda med Taxibolaget som kör Färdtjänst! Sjukresor har tydligen den som är ledig oavsett bolag!
pejori
Här funkar det någorlunda med Taxibolaget som kör Färdtjänst! Sjukresor har tydligen den som är ledig oavsett bolag![/quote]

Samma här.
Ett större bolag, som sköter färdtjänsten.

CITAT (hattstugan @ 22-03-2013, 22:06) *
Tja för de utlandsfödda Taxiförarna gäller samma regler som för svenska!


Dom la väl ner det SFI i besparingssyfte?
Synd, då många av dom, är både kunniga och högutbildade.

(Klart dom är griniga, när ingen tillvaratar deras kompetens)
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här fungerar i alla fall färdtjänsten dåligt.
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2013, 15:25) *
Här fungerar i alla fall färdtjänsten dåligt.


Det gör den här med, till och från.

Det är väl nackdelen, att ett bolag är ensamt "herre på täppan" dunno.gif
gnon49
Vem som sitter bakom ratten har ju ingen betydelse, om han är från Sveg eller Bagdad, hugget som stucket. Hur företaget sköts är nog viktigare i sammanhanget.
Nöjda anställda är jo oftast bra anställda. Vill man anlita någon svart bara för att man kanske är snål så tar man alltid en risk. Dessutom begår man nog en brottslig handling, kanske beroende på belopp. Svarttaxi är väl inget att rekommendera precis.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gnon49 @ 23-03-2013, 15:54) *
Vem som sitter bakom ratten har ju ingen betydelse, om han är från Sveg eller Bagdad, hugget som stucket. Hur företaget sköts är nog viktigare i sammanhanget.
Nöjda anställda är jo oftast bra anställda. Vill man anlita någon svart bara för att man kanske är snål så tar man alltid en risk. Dessutom begår man nog en brottslig handling, kanske beroende på belopp. Svarttaxi är väl inget att rekommendera precis.


Men oavsett varifrån man kommer, så kan man vara vänligt. Och framförallt när man kör färdtjänst hjälpsam.

Ibland blir man nästan rädd att kliva in i bilen.

pejori
CITAT (gnon49 @ 23-03-2013, 15:54) *
Vem som sitter bakom ratten har ju ingen betydelse, om han är från Sveg eller Bagdad, hugget som stucket. Hur företaget sköts är nog viktigare i sammanhanget.
Nöjda anställda är jo oftast bra anställda. Vill man anlita någon svart bara för att man kanske är snål så tar man alltid en risk. Dessutom begår man nog en brottslig handling, kanske beroende på belopp. Svarttaxi är väl inget att rekommendera precis.


Helt rätt. tummenupp.gif
Sedan kan det ju ligga något i "som du bemöter andra, blir du bemött"
Har aldrig haft problem med taxi, värre med "busschaufförer dock, då dom ibland tror dom kör "montecarlorallyt"
(är lite känslig för, häftiga inbromsningar och gasningar) giggle.gif
*Stintan*
Här finns bara trevliga hjälpsamma taxichaufförer, dom kånkar snällt och utan att jag ber om det mina matkassar upp för trappan när jag handlat t.ex.
pejori
Taxi fungerar bra här med. tummenupp.gif
Tack och lov, är jag inte beroende av färdtjänst, då "vårat" bolag inte alltid är ok, som Elisabeth säger och inte alltid kan klockan. crying.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2013, 17:08) *
Här finns bara trevliga hjälpsamma taxichaufförer, dom kånkar snällt och utan att jag ber om det mina matkassar upp för trappan när jag handlat t.ex.


Här går dom inte ens ur bilen och hjälper folk i i bilen, bara ibland.

Men bussar kan jag inte en åka med längre för jag hinner inte att sätta mig innan dom gasar på och kör. Och sen fullgas till nästa hållplats och där blir det tvärbromsa
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2013, 17:44) *
Här går dom inte ens ur bilen och hjälper folk i i bilen, bara ibland.

Men bussar kan jag inte en åka med längre för jag hinner inte att sätta mig innan dom gasar på och kör. Och sen fullgas till nästa hållplats och där blir det tvärbromsa


Det är min stora plåga här med. crying.gif
Med en kass rygg, är det en plåga, att åka kommunalt.
Jag kollar vem som kör "min buss" och går hellre till torget (5 km nedåt) än åker med "dåren"
Hem är värre, då det är uppåt och då får jag ta den buss som gäller, eller vänta till nästa buss. (har hänt)
Ugglemormor
Vänligt bemötande får man och det tackar man för.... Jag har annars enbart goda erfarenheter av dem som kör numera, men använder sällan detta för det är lättare ta sin bil eller vi samåker o han handlar.....

Ja, tänk på det att ska det bli så här när man blir äldre? Alla de av er som använder dessa bilar, hoppas man att det över lag ska gå bra till med resorna och man får den hjälpen man behöver....... tummenupp.gif
Anki på Öland
Jaha, vi har övergått att diskutera färdtjänst nu.... Vi har bara svenska chaufförer här, somliga otrevligare och mera ohyfsade än andra, en körde som en blådåre, hade aldrig säkerhetsbälten i bilen, pratade i mobiltelefon hela tiden när han körde och till slut körde ihjäl en äldre dam på ett övergångsställe. Han kör inte längre men blond, blåögd och helsvensk var han.....
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2013, 20:01) *
Jaha, vi har övergått att diskutera färdtjänst nu.... Vi har bara svenska chaufförer här, somliga otrevligare och mera ohyfsade än andra, en körde som en blådåre, hade aldrig säkerhetsbälten i bilen, pratade i mobiltelefon hela tiden när han körde och till slut körde ihjäl en äldre dam på ett övergångsställe. Han kör inte längre men blond, blåögd och helsvensk var han.....


tummenupp.gif
Det är inte färgen som dödar, det är föraren av fordonet. giggle.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2013, 20:01) *
Jaha, vi har övergått att diskutera färdtjänst nu.... Vi har bara svenska chaufförer här, somliga otrevligare och mera ohyfsade än andra, en körde som en blådåre, hade aldrig säkerhetsbälten i bilen, pratade i mobiltelefon hela tiden när han körde och till slut körde ihjäl en äldre dam på ett övergångsställe. Han kör inte längre men blond, blåögd och helsvensk var han.....

Tack för det inlägget, Anki! Det behövs som motvikt mot vissa tidigare inlägg i den här tråden.
*Stintan*
CITAT (Ingela i Segersberg @ 23-03-2013, 20:40) *
Tack för det inlägget, Anki! Det behövs som motvikt mot vissa tidigare inlägg i den här tråden.


tummenupp.gif
Ugglemormor
...... tummenupp.gif ....... kompiskram.gif
Forumvärd
Hej forumvänner

På grund av klara övertramp mot trivselreglerna har inlägg i den här tråden rensats bort. Detta har i vissa fall medfört att inlägg där citat från sådana inlägg förekommer också har tagits bort samt att något inlägg har redigerats.

Läs gärna igenom våra trivselregler i Redaktionens hörna.

Väl mött i forumet!

Heléne, forumvärd
Jubbe063
Det hjälper ju inte att som en del förespråkar, låta marknaden reglera sig själv via frivilliga avtal. Måste tillnreglering som är lika för alla. Verkar som fler och fler i beslutande ställning kommer till den insikten. Sen kommer det nog att ta tid eftersom EU måste vara med och godkänna saker och ting.
Aqvakul
Konstaterar och förvånas över att en tråd som skapats av en av våra moderatorer spårat ur så förskräckligt att forumvärden måste ingripa... crazy.gif
Jubbe063
CITAT (Aqvakul @ 25-03-2013, 12:38) *
Konstaterar och förvånas över att en tråd som skapats av en av våra moderatorer spårat ur så förskräckligt att forumvärden måste ingripa... crazy.gif


ja nu är det ju så det blev, bara att vända blad och gå vidare som knugen skulle sagt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon