Rapunzel
Hej

Jag har en uppstammad Syrenhortensia planterad i en Lindesbergskruka som jag försökt övervintra på min balkong i vinter. Jag bor i södra Dalarna.

Nu undrar jag om det är någon som har någon aning om när jag borde börja vattna den efter vintervlan och när ska jag beskära den och hur ? ( Om den fortfarande lever ...)

Vore tacksam för alla tips och råd som går att få med mitt "trädprojekt" thanks.gif
Bassam
Hej
Det är bästa sätt att beskära växter under JAS period, men när du ska vattna, det beror på vädret och regn, du kan känna själv att den behöver vatten eller inte.
H.Bassam
Rapunzel
Nu blir min fantastiska okunskap avslöjad. blush.gif Jag är bara en enkel amatörbalkongodlare. Och aldrig beskurit något träd förut. Så när är JAS period undrar jag ju då ?? Och om man börjar vattna tidigt för att man tycker det verkar torrt och det sen blir frost igen. Hur blir det då??? Jag är lite "grön" på det här som ni förstår...
Eva i Skåne
JAS är månaderna Juli-Augusti-September.
Har din syrenhortensia växt så du tycker den har fått en ful form? Det är inte en buske du måste beskära, men vill du putsa till den så vänta i alla fall.
Vänta med att vattna också är mitt förslag. Så länge jorden i krukan är frusen ställer vatten bara till problem. Sen kan du börja vattna lite. Även om det skulle frysa till på nätterna blir det knappast så långvarigt att jordklumpen fryser ihopa igen.

Jag är inte expert på detta så kanske du får klokare råd, men så här skulle jag göra.
Lycka till!
Rapunzel
Tack Eva, då vet jag lite mer.

Jag försökte lägga upp en bild där den syns lite där i mitten. Grenarna har ju blivit liten för långa i mitt tycke för balkongen. Och den blev ju större än den är på bilden . Bilden är sen den precis börjat blomma. Den var kraftigt beskuren från handelsträdgården. Lite "bollformad"

[attachment=75324:Balkong.jpg]
Kryddan03