Rapunzel
Hej

Jag har en uppstammad Syrenhortensia planterad i en Lindesbergskruka som jag försökt övervintra på min balkong i vinter. Jag bor i södra Dalarna.

Nu undrar jag om det är någon som har någon aning om när jag borde börja vattna den efter vintervlan och när ska jag beskära den och hur ? ( Om den fortfarande lever ...)

Vore tacksam för alla tips och råd som går att få med mitt "trädprojekt" thanks.gif
Bassam
Hej
Det är bästa sätt att beskära växter under JAS period, men när du ska vattna, det beror på vädret och regn, du kan känna själv att den behöver vatten eller inte.
H.Bassam
Rapunzel
Nu blir min fantastiska okunskap avslöjad. blush.gif Jag är bara en enkel amatörbalkongodlare. Och aldrig beskurit något träd förut. Så när är JAS period undrar jag ju då ?? Och om man börjar vattna tidigt för att man tycker det verkar torrt och det sen blir frost igen. Hur blir det då??? Jag är lite "grön" på det här som ni förstår...
Eva i Skåne
JAS är månaderna Juli-Augusti-September.
Har din syrenhortensia växt så du tycker den har fått en ful form? Det är inte en buske du måste beskära, men vill du putsa till den så vänta i alla fall.
Vänta med att vattna också är mitt förslag. Så länge jorden i krukan är frusen ställer vatten bara till problem. Sen kan du börja vattna lite. Även om det skulle frysa till på nätterna blir det knappast så långvarigt att jordklumpen fryser ihopa igen.

Jag är inte expert på detta så kanske du får klokare råd, men så här skulle jag göra.
Lycka till!
Rapunzel
Tack Eva, då vet jag lite mer.

Jag försökte lägga upp en bild där den syns lite där i mitten. Grenarna har ju blivit liten för långa i mitt tycke för balkongen. Och den blev ju större än den är på bilden . Bilden är sen den precis börjat blomma. Den var kraftigt beskuren från handelsträdgården. Lite "bollformad"

[attachment=75324:Balkong.jpg]
Kryddan03
Syrenhortensia blommar på årsskotten (d v s de nya som kommer i år) så vill du ha bra blom på den beskär du den före bladsprick senvinter/tidig vår. Om den växer som buske brukar man beskära den ganska hårt så att bara ett par, tre "ögon" blir kvar på fjolårsskotten. Då du har en uppstammad skulle jag nog inte klippa ner den lika hårt, men ändå ganska rejält så att den får den form du vill ha på den. En vill ju inte ha kvar en massa fjolårsskott som inte ger blommor. Eftersom du skriver att den var ansad till bollform - och efter vad jag ser på bilden - är det inte en "spädbarnsbuske" (om du förstår vad jag menar wink.gif). Unga buskar beskär man inte lika hårt, men din borde vara såpass gammal att den bör tåla en del.
Under säsongen kan du sedan klippa de yttersta topparna om du vill behålla formen. Men, ta det då lite försiktigt eftersom den behöver lite "lugn och ro" för att blomma senare i sommar.
JAS- beskärning är inte att rekommendera för de flesta hortensior eftersom det är då de oftast blommar. (M a o är inte alltid JAS det magiska "ordet" man kan ta till i alla sammanhang. wink.gif)

Här kan du läsa en ganska bra och kortfattad text om beskärning av buskar: http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsba..._beskarning.pdf

Vad gäller vattningen så håller jag med övriga. Vänta till tjälen släpper i krukan. Innan dess fyller vattning ingen funktion. Efter tjällossning brukar det inte bli några långvariga frostperioder så ny tjäle tror jag inte du behöver oroa dig för - ens i kruka om den är någorlunda stor.
Rapunzel
Tusen tack för informationen och länken. Den var bra. Nu vet jag lite mer . smile.gif
Kryddan03
CITAT (Rapunzel @ 06-03-2013, 21:16) *
Tusen tack för informationen och länken. Den var bra. Nu vet jag lite mer . smile.gif

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon