Full version: Dipladenia
Maggan H
Min Dipladenia växer så det knakar och jag tänkte klippa lite sticklingar av den. Har någon gjort det, är den 'lätt'? Hur många bladpar, det är ju långa klena toppar? Ska jag toppa den i samband med plantering?
MrLeaf
Undrar samma, vi har en Dipladenia som snart har tagit över hela vardagsrumsfönstret. Den har slingrat lianer runt gardinstången och även förankrat sig i lampkrokar och dylikt. Den börjar minst sagt bli svårhanterlig så vi tänkte klippa ner den lite. Vi gillar växten som tusan dock, växer snabbt och har fina blommor. Så tänkte ta ett par sticklingar när man ändå är framme med saxen.

Maggan H
Ja, det är bara att prova om ingen har erfarenhet! Med tanke på växtkraften antar jag att den rotar sig lätt i jord med plastpåse på, det kommer jag att prova i af.

Om du kollar, MeLeaf, i bladvecken, kan du se en liten klump med små fina hår? Undrar om jag har fått ohyra fast jag inget kan se, tänkte kanske det är nåt som ska vara där?
MrLeaf
CITAT (Maggan H @ 05-03-2013, 19:09) *
Ja, det är bara att prova om ingen har erfarenhet! Med tanke på växtkraften antar jag att den rotar sig lätt i jord med plastpåse på, det kommer jag att prova i af.

Om du kollar, MeLeaf, i bladvecken, kan du se en liten klump med små fina hår? Undrar om jag har fått ohyra fast jag inget kan se, tänkte kanske det är nåt som ska vara där?


Jag kikade lite på bladverket innan idag, men kunde inte se något sådant.
Hur gammal är din planta?
Vår är ungefär 1 år tror jag, kanske lite mer.

Mvh
Fjortispower
Jag hade en planta förut som härstammade från en stickling som jag själv hade knipsat av en gång, så visst går det.
Maggan H
CITAT (MrLeaf @ 06-03-2013, 18:55) *
Jag kikade lite på bladverket innan idag, men kunde inte se något sådant.
Hur gammal är din planta?
Vår är ungefär 1 år tror jag, kanske lite mer.

Mvh

Min är ungefär lika gammal. Får nog behandla den men vete katten vad det kan vara, ska ta ett foto och visa vad jag menar.

Maggan H
Nu har jag fotat men det är svårt att få med, lite kan man dock ana. Har preparerat med gifttabletter för jag tycker mer o mer att det kan vara ohyra fast jag inte kan se några djur, dock tomma 'skal'.... devil.gif

[attachment=75333:P1010020.JPG]
Fjortispower
Det är dipladenian själv som producerar det där som ser ut som klister! tongue.gif
Maggan H
CITAT (Fjortispower @ 07-03-2013, 21:48) *
Det är dipladenian själv som producerar det där som ser ut som klister! tongue.gif

Är det?? Det försvinner när man duschar den men kommer sen snabbt tillbaka. Ja, då är den i vilket fall förberedd nu då på 'riktiga' angrepp! crazy.gif

Tack för svaret!
Fjortispower
CITAT (Maggan H @ 08-03-2013, 07:59) *
Är det?? Det försvinner när man duschar den men kommer sen snabbt tillbaka. Ja, då är den i vilket fall förberedd nu då på 'riktiga' angrepp! crazy.gif

Tack för svaret!

Absolut, det tillhör plantan själv. Jag blev själv förundrar över vad det var som såg ut som torkad klister, men efter några dipladenior lärde jag mig att det tillhör växten. Exakt varför och vad det är vet jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon