asali
Jag har ett gammalt äppelträd som är väldigt risigt och som jag nu gett mig på och börjat beskära själv, jag har inte gjort de förr men eftersom de ändå är i ganska dåligt skick så är de inte hela världen om jag misslyckas känner jag.
Nu till frågan, de är massor med vattenskott på trädet (jag tror iallafall de är de:), småkvistar som växer ut överallt), kan man klippa av mycke/allt sånt el ska man vara försiktigt även där?
Jag läser lite överallt att man inte ska beskära så mycke åt gången, men hur mycke är egentligen "mycke", hur många procent av trädet ungefär kan man ta bort?
Och "ta lite åt gången", betyder de lite varje dag el lite nån gång per år?
Bassam
Hej

vatten skott kan inte bära frukt men vi kan göra fint grönskar av dem.

Obs

Det är inte farligt att ta bort dem, men för säkerhet kan du bota tredje del av dem varje gång.

H.Bassam
Roggan
Svårt att säga utan bild på trädet, men jag skulle rekommendera att beskära vattenskotten under JAS (juli, augusti, september) så minskar risken för en massa nya vattenskott. Skulle nog inte ta mer än en tredjedel av skotten varje år och sen beskära under ett par års tid tills "balans" uppstår. Klipper du nu stimuleras tillväxten och du får nya vattenskott.

Såg att det fanns en bra artikel på första sidan om beskärning av äppel- och päronträd. Kolla även runt lite på nätet.

Jag har insett att det finns lika många sätt att beskära som det finns beskärare. Inte alltid så lätt... Lycka till iaf!
Peztis
Ska man göra det "rätt" så är beskärning av äldre träd bäst i JAS och jag håller med om det som Roggan skriver.

Men sedan är det ju som så att man vill göra något NU! Det kliar i fingrar och man vill ha något att göra i trädgården när solen skiner men marken är frusen så det går inte att göra så mycket, egentligen. Än att sitta på en fårfäll och ansiktet vänt mot solen...

Så därför hade jag nog i alla fall satt igång och klippa trädet en del nu, en dag när solen skiner och det är torrt i luften. Hade riktat in mig på vattenskotten och tagit bort en hel del av dem.

Om det är större grenar osv så spara detta till JAS.
kerstinbern
Om det kliar så frukansvärt i fingarna så kanske det är bättre att klippa i fingarna i stället.
Fjortispower
CITAT (kerstinbern @ 28-02-2013, 15:40) *
Om det kliar så frukansvärt i fingarna så kanske det är bättre att klippa i fingarna i stället.

ohmy.gif rotfl.gif
asali
Tack för svaren! Jag lyssnar bara på de örat som hör "klipp";), nej men eftersom trädet ändå var gammalt och inte verkade riktigt okej så testar jag att klippa en del, blir de bara tok så kapar vi ner de.
De blev inte så jättemycke frukt på de förra året och de som blev fick en hel del svarta "utlag", n¨t fel är de men eftersom vi inte riktigt har tid att sätta nytt i år så testar jag att klippa ner.
kerstinbern
Ju mera du klipper, desto fler vattenskott blir det, speciellt om det klipps nu
Jan af Lisö
CITAT (kerstinbern @ 01-03-2013, 08:19) *
Ju mera du klipper, desto fler vattenskott blir det, speciellt om det klipps nu


Japp, så enkelt är det !!!!
Peztis
Visst är det så men å andra sidan så ger tydligen trädet lite frukt och klipper man lite nu så ökar ju chansen att man glesar ut det lite och den frukt som kommer blir lite bättre om solen kan få komma åt.

Klipper man sig i fingrarna nu lär man knappast klippa i trädet under JAS heller... Fingrarna är inte att leka med!
CillaM
Varför inte lägga upp bild så vi kan få se hur trädet ser ut?! Men jag är också av åsikten att beskära under JAS-månaderna. O jag har gamla träd som såg redigt skruttiga ut när jag flyttade in för snart 17 år sedan. Träden finns kvar, även om de har kräfta så ger de frukt. Och enbart efter att jag behandlat dom med den respekt som de förtjänar.
Cilla
CITAT (Bassam @ 27-02-2013, 23:40) *
vatten skott kan inte bära frukt men vi kan göra fint grönskar av dem.


Bassam, detta är sakligt käpprätt fel. Vattenskott blir också fertila, dvs blombärande och bär frukt. Men medan ett ostressat träds grenar (långskott) blir fertila vid 3-4 års ålder, tar det några år till för ett vattenskott.

I övrigt är beskärning något som har ett syfte. Vill man stimulera ett äppelträd att växa så beskär man nu på vårvintern. Vill man glesa ur beskär man på sensommaren.

Nästan alla lekmannabeskärningar av fruktträd som görs nu resulterar i att trädägaren på högsommaren ser sitt träd skjuta mängder av nya skott. Många beskärningar av äppelträd som sker nu ger dessutom föråldrande effekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon