KickisTrädgård
Jag har nyss blivit ägare till en äldre trädgård med ett äppelträd. Jag är jätteglad för att äntligen fått ett äldre äppelträd. Men tyvärr ser det ut som en låg, stor, vid och trasslig boll. Den tar för mycket plats så jag skulle i första hand vilja få upp det lite på höjden så man kan stå under det. Jag skulle också vilja minska omfånget. Har studerat det massor av gånger och funderat men jag blir inte klok på hur jag ska göra. Om någon kunde ge mig tips vore jag jättetacksam.


bild1.JPG


bild3.JPG


bild4.JPG


bild5.JPG


Jag undrar om änden av grenarna ska se ut så här? Som ett fågelbo liksom?


bild6.JPG

Jan af Lisö
Det här trädet verkar ju vara utsatt för en (eller många) motorsågsmassaker !!!

Du får ge dig tålamod till Cilla är tillbaka, men kolla gärna i fall trädet är drabbat av fruktträdskräfta eller ej.
KickisTrädgård
Hej Jan och tack för ditt svar.
Hahaha, ja det ser illa ut va? Det ante mig. Jag väntar och ser om Cilla eller ngn annan med kunskap har lite råd. Tack för tipset om att kolla upp kräfta så länge. smile.gif

KRT
Att änden på grenen ser ut så är för att det blivit hårt beskuret, nästan hamlat. Så ser mina äppelträd också ut på vissa ställen.

Exakt hur du ska göra för att få upp höjden får Cilla ge råd om, men jag har liknande träd som jag fick tips om i våras (av Cilla). Det första du ska göra är att inte göra något alls! Om du ska ta större grenar behöver trädet ha bladmassa kvar, så låt det växa fritt. Det andra rådet var att ta lite då och lite då, och ge trädet en chans att kompensera förlusten av grenarna genom nya skott. Att forma om ett träd tar flera år, men det går!
cinapuff
Jag hänger på den här tråden! Är också nybliven trädgårdsägare med ett misshandlat äldre äppelträd av okänd sort på..
Mitt träd påminner rätt mycket om Kickis (?), stympat med massvis av spretiga vattenskott i "skatbon" som i sin tur verkar komma av att man tagit bort tidigare vattenskott. Jag är rätt nöjd med höjden och formen på mitt träd, men undrar om man kan göra nåt allt för att få bukt med vattenskotten? Har förstått så mycket som att de inte kommer ge nån frukt utan bara bladmassa...
KickisTrädgård
Tack för era tips! Fantastiskt bra att få råd av andra. Jag var på väg att ta fram sågen förut men nu tror jag att jag avvaktar ett tag. Vill inte riskera att göra större skada än nytta.

Jag undersökte också stammen lite närmare och tyvärr verkar det vara angripet av kräfta både på huvudstammen och andra grova grenar. Det kom dock ganska mycket äpplen under senhösten och det var mycket bladmassa. Bifogar foton på det jag tror är kräfta.

Huvudstam

image.jpg

Andra grova grenar

image.jpg


image.jpg


image.jpg

Bassam
Hej

Den har stora kräftor skador, så tycker jag om du kan ta bort den, och plantera ny träd i stället.


H.Bassam
Cilla
Gullig liten individ. Inte helt ung heller, men ändå i den ålder då ett äppelträd kan bli som allra mest produktivt!

Kräfta får vi räkna med i princip var vi än har äppelträd, och träd som har ditt träds ålder och storlek, och som har så god tillväxt som ditt har, kan leva med kräftan länge - 50 år och mer. Ett par av dina foton visar kräftsår med passiv kräfta, dvs svampen är inte verksam.

Det är däremot svårare för ett nytt, purungt träd att klara kräfftan, som man närapå kan räkna med kommer om du skulle sätta det i detta träds ställe.

Trädet är nog itne så rikt blommande än på några år, men kan bli. Som skrevs så har förra ägaren trott att avkapning här och var är det bästa för trädet. De flesta grenar i yttre kronan är endast en säspng gamla, och de behöver bli minst tre år för att bli fertila, dvs blombärande och därmed med chans att utveckla frukt.

Jag skulle inte ha beskurit alls på ett par, tre år, och njutit av att se hur trädet kommer blomma tätare för varje år. Däremot skulle jag kikat på trädets lutning. Den är kraftig och den faktor som påverkar trädets chanser till långt liv mest av det man kan se på fotona.

Kolla och känn i marken och gissa hur trädets fäste ser ut. Om det kommer mycket frukt i lutningsriktningen, gallra bort för att lätta. Och med beskkärning om några år - inrikta dig på att lätta i lutningsriktningen.b


Leopardcookie
Ännu ett träd som jag behöver svar på. Vi flyttade hit för två år sedan och det här trädet har nog inte beskurits på mååånga år. De gav knappt blommning, gav pyttesmå äpplen och det var väldigt tätt med grenar överallt.
Idag fick jag hjälp med beskärning, tog bort alla korsande grenar och gamla fula knottriga grenar.

Hur tycker ni det ser ut? Tror ni det kommer bli ett bra äppelträd av detta eller är det kört?
Det som jag markerat med rött har min sambo sågat av i somras för det skymde solen till uteplatsen.. mad.gif
Cilla
Se svar i din andra tråd! :-)
Leopardcookie
Tack så mycket, hade hoppats på svar från dig Cilla! smile.gif
Bassam
Hej
Den är svamp sjukdom, och den skadad bara äpple träd och päron träd, den kan smitta andra träd med sporer som sprida sig med regnar.
Om vill du behålla den , du ska göra så:
1 Du ska måla sårar på vax.
2 Du måste lägga kompost och naturliga gödsel.
3 Du måste klippa svårt skadad grenar och bränna dem.
4 Du måste borta överflodiga vatten.
5 Du måste spreja den på bekämpning medel som innehåller koppar.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon