Sidor: 1, 2, 3
Motti
Hur många här drömmer om ett annat liv kanske i Spanien halva året eller halva året i Italien ?eller halva året i husvagn och halva året i huset =lägenheten i Sverige ?
*Stintan*
Inte jag men jag skulle gärna vilja byta bostadsort så jag kom lite närmare mina döttrar.
Piccante
skulle inte ha något emot att bo på en varmare plats halva året.
gunsta
Ja, jag skulle också kunna tänka mig att bo varmare under vintern - avskyr snö och kyla.
Huggorm
Inga problem att spendera vintern i Spanien, men då får jag jobba hela sommaren istället. Jag gör hellre tvärtom och är ledig under sommarhalvåret här hemma och jobbar under vintern. Och det livet är jag näst intill framme vid, den här sommaren får jag väll jobba en del, men nästa sommar skall jag försöka vara ledig april-september. Det är bättre än vintern i Spanien.
Motti
Själv skulle jag kunna tänka mig att bi vinterhalvåret i Spanien eller Italien och bo i Sverige på sommaren smile.gif Kanske bara drömmar när det gäller rolleyes.gif
Natur liv
Så vill jag ha det när jag blir pensionär. Bo i torpet när sommaren är som bäst i Sverige och så vara vid Medelhavet någonstans när det är som ruskigast, typ tre månader varje vinter. Fullt möjligt om man bara inte har för dyra bostadskostnader här hemma.
Huggorm
Men är vädret så kul runt medelhavet på vintern? Jag såg på nyheterna just idag att de haft extrema regn och översvämningar i Italien och Grekland. Här hemma hos mig har solen skinit och det har varit hög, frisk luft.
*Stintan*
Tror inte man skulle uppskatta våren och sommaren lika mycket om man inte hade hade dom här årstidsväxlingarna.
Natur liv
Jag har inget emot regn, så det avskräcker mig inte från medelhavsvinter.
Motti
I så fall får man nog söka sig till typ Teneriffa och runt kanarieöarna eller Cypern .Fast jag måste säga att jag trivs rätt bra i sverige också :)men det skulle vara gött att ha ett hus i tex Spanien så hela familjen kunde åka dit på semester ,tänk vad härligt med barna och alla barnbarn i solen :)och en pool !
malcolm
För mig handlar inte drömmen om ett nytt liv var jag skall bo utan snarare om att få träffa en ny livspartner, någon att dela ljuvt och lett tillsammans med men för närvarande verkar det omöjligt. Har funderingar på att anmäla mig till en datingsite men eftersom jag är så trött jämt så tror jag inte att jag orkar med ett förhållande.
hattstugan

För mig handlar inte drömmen om ett liv i värmen! Utan en lite stuga på Engelska landsbygden! Långt från all prylhets och få göra det jag vill! Påta i trädgården närapå året runt, odla fina växter ute som idag släpas ut och in för vinterförvaring!
Tänk vad skönt inga snödrivor men ändå behagligt utan att vara 30 grader varmt! Räcker med 5-6 + på vintern!
malcolm
Jag är beredd att flytta dit tillsammans med dig, säg bara när. flirting.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi har bekannta som har en lägenhet i Spanien och där är dom hela vintern. Vi var där en gång hela december och jag måste säga dom lever ett behagligt liv där.
3 månader under den kallaste tiden skulle jag också vilja göra det.
Rosrup
När du säger drömmen om ett nytt liv tänker jag mig mer att man kunde få börja om där runt 10årsåldern eller nåt.
Och JA det kan jag drömma om ibland.
Eva i Skåne
CITAT (Rosrup @ 23-02-2013, 08:19) *
När du säger drömmen om ett nytt liv tänker jag mig mer att man kunde få börja om där runt 10årsåldern eller nåt.
Och JA det kan jag drömma om ibland.


Då skulle du göra vissa saker annorlunda, eller???
10 år skulle jag inte vilja starta om ifrån, men 30-35 eller möjligen redan runt 20. Var jag 20 igen skulle jag definitivt göra andra val i livet. Därmed inte sagt att jag ångrar det jag har idag.
KRT
CITAT (Eva i Skåne @ 23-02-2013, 10:24) *
Då skulle du göra vissa saker annorlunda, eller???
10 år skulle jag inte vilja starta om ifrån, men 30-35 eller möjligen redan runt 20. Var jag 20 igen skulle jag definitivt göra andra val i livet. Därmed inte sagt att jag ångrar det jag har idag.

Jag kan bara hålla med!
Visst hade man gjort andra val, vissa saker som var så viktiga kanske inte är det om man ser i backspegeln. Och en del saker/situationer som inte kändes viktiga då visade sig vara det.

Sydvästra England hade inte varit fel- tänk om det aldrig (sällan blev minusgrader!), men jag känner mig själv och jag hade dött att tristess av att lunka runt på landsbygden smile.gif

Ugglemormor
Vintern är inte kul längre och vi har kollat något till vintern, främst på Teneriffa där vi brukar semestra, huset vid medelhavet är för kyligt på vintern, huset är fr. 1200-talet uppe på bergen, så det blir kallt med dom tjocka murarna, men vi vill helst vara hemma under sommaren.
Syrran har ett hus i Spanien dit hon rest de senaste 10 åren, men kanske skulle man titta omkring där också för priserna på Teneriffa går inte ner lika mycket som på fastlandet, annars har vi på gång några ställen där vi kunde tänka oss att bo på vintrarna och dottern kunde ha det på sommaren......
MEN, så länge jag inte är på benen så gäller enbart semestrar.....

Vi har även kollat hus i England och man blir sugen, men vill inte lämna huset här när man har ritat den själv och trivs bra, särskild på äldre dar blir det bättre att ha det nuvarande kvar ifall man blir mer handikappad.

Det enda jag skulle vilja ha bort fr. mitt liv är min barndom, annars har jag inget att ångra eller inga behov med andra val. Jag är nöjd med det liv jag fått och har, man kan inte få det ändå utan nergångar, så det är inget att kräma sig över......
Rosrup
CITAT (Eva i Skåne @ 23-02-2013, 10:24) *
Då skulle du göra vissa saker annorlunda, eller???
10 år skulle jag inte vilja starta om ifrån, men 30-35 eller möjligen redan runt 20. Var jag 20 igen skulle jag definitivt göra andra val i livet. Därmed inte sagt att jag ångrar det jag har idag.


Vid runt 10-årsåldern börjar man väl skapa sin framtid.
Tänker nu skola och intresse för utbildning och vad det sen för med sig.

Rent personligt för mig så anser jag att det var runt den åldern allt började gå snett.
Så nu sitter man här med ett dåligt betalt heltidsjobb och bara längtar till nästa semester när jag kunde varit ekonomiskt oberoende istället.

Går man ut Verkstadsteknisk linje (2-årig som det var då) med medel på 0.75 så är man inte den vassaste kniven i lådan tongue.gif
Ugglemormor
Helt rätt Rosrup,

Även jag drömde att skulle velat få göra det en del klasskompissar gjorde, börja spela piano, dansa balett, måla ex. men det var inte tal om det för min del. Som äldst i syskonskaran blev man ju mer som en piga i huset när även mor började arbeta, men allt det jag då drömde om har jag kunnat göra sedan jag lämnade hemmet....

Jag var så inriktad på att sköta mig att jag hann knappt ha någon 20-års paus och inte veta vad man vill, utan jag lämnade hemmet som 16-åring och att inte bli hemskickad hade jag tvungen att sköta mig och jag hade inte mer planer just då än att skola mig.
Träffade min nuvarande make här vid 18-års tid och den vägen är det. Turen hade jag att få en man som lät mig förverkliga mina drömmar och gett mig utrymme under livets gång.
Dottern hade lite kris just vid 20 års tid, men hon hittade sen det hon ville göra......

Ser det hos vänners barn att det är inte lätt att våga ta plats eller veta vad man vill ......
Eva i Skåne
CITAT (Rosrup @ 23-02-2013, 11:11) *
Vid runt 10-årsåldern börjar man väl skapa sin framtid.
Tänker nu skola och intresse för utbildning och vad det sen för med sig.

Rent personligt för mig så anser jag att det var runt den åldern allt började gå snett.
Så nu sitter man här med ett dåligt betalt heltidsjobb och bara längtar till nästa semester när jag kunde varit ekonomiskt oberoende istället.

Går man ut Verkstadsteknisk linje (2-årig som det var då) med medel på 0.75 så är man inte den vassaste kniven i lådan tongue.gif



När du säger det så... Jag hade visserligen bra skolbetyg, men jag gjorde ju inget med dom. Började jobba och fastnade i ekorrhjulet
Ugglemormor
Det brukar väl bli så rätt ofta, Eva.
De väninnor som jag har sedan sjuksköterskeskolan har fortfarande samma yrke som vi läste till, ingen har hoppat av eller börjat med annat mer än jag.
Rosrup
Hade en femma i sjuan minns jag, Samhällskunskap av alla ämnen.
Tror inte det ens finns som ämne idag.
Likadant fick jag alla rätt på nåt historieprov om WW2.
Bägge utan att läsa nånting hemma.
Så egentligen är jag inte helidiot fast jag beter mig som en.

Är väl intresset som styr en antar jag.
Konstigt vore det annars.

Kan faktiskt tycka lite synd om chefer/politiker och annat löst folk som måste ge sken utåt att dom tycker en sak men sen står för en annan inåt.

Man är väl för ärlig för att ha det bra kanske?

Så man får sitta på sin stol och längta till semestern....
Ugglemormor
Rosrup,

Du får väl kolla vad du vill göra för läshuvud har du ju. Jag hade det också och har läst mer för skojs skull och för intresse sedan jag slutade jobba. jobbade endast halvtid den tiden jag jobbade pga att vi hade 2 boenden och maken ofta borta, så det fanns annat att göra och ville ha tid med dottern när hon var i de åren.

Både maken (har egen firma) och dottern (ett chefsjobb med många anstälda) hade de båda inga betyg att komma med, ingen intresse för skola som jag hade.
Maken har gett råd av sina erfarenheter till dottern och båda är i affärslivets topp, endast jag nöjer mig med det jag kan göra --- är en konstnärstyp för hela slanten.....
Rosrup
Lättare sagt än gjort.
Pengar till räkningarna ska ju komma in och med hus och lån,barn och sambo är man rätt låst.
Nöjd med min situation så sett men hade ju inte skadat med en extra peng smile.gif
Hade jag blivit otroligt och onödigt rik så hade jag levt vidare som idag men sett livet som en ständig semester smile.gif
Har inga stora krav på tillvaron så sett.

Har ju en Passat 99:a med 149 hästar och Turbo som vi gav 8000:- för.
Bästa bil jag haft smile.gif

8000:- var med fyra nya vinterdäck så tant gjorde bra affär där.
pejori
CITAT (Motti @ 22-02-2013, 23:16) *
Hur många här drömmer om ett annat liv kanske i Spanien halva året eller halva året i Italien ?eller halva året i husvagn och halva året i huset =lägenheten i Sverige ?


Ja tack.
Gärna vintern på en varmare plats. tummenupp.gif
Monarda
Min kära husvagn skulle jag gärna tillbringa både vår, sommar och en del av hösten i med ett lass böcker och min kamera. Fast jag skulle sakna katten.
Vintern här hemma tycker jag är helt ok. Då får jag tid att ägna mig åt min släktforskning och renovera lite gamla möbler, som jag tycker är kul. Varmare breddgrader är inget för mig som mår dåligt när temperaturen går över 20 grader.
ingrid fuxwall
Själv bor jag där jag är och trivs även om det är kallt i ibland, om jag inte fyller på tillräckligt med ved i pannan.
Vintern kan vara hemsk men sommaren är så väldigt mycket bättre att allt jämnar ut sig
kerstin z5-6
Absolut att jag åker bort första dagen jag får möjlighet /vintertid.

Hyra för fin lägenhet på tex Tenerife kostar 3500 i månaden numer om man inte kräver att bo på turistort. Det gör inte jag smile.gif
Motti
Teneriffa är fint :)vi har varit där mycket och älskar maten där bla !Skulle vilja ha ett hus i Spanien som man kan fly till när vintern här blir jobbigt lång .
Gita
Vi drömmer inte om ett nytt liv, vi planerar det. När jag går i pension om drygt 1,5 år blir det Las Palmas under vintern och Sverige på sommaren om allt går som vi tänkt.
Gita
Natur liv
CITAT (Gita @ 24-02-2013, 11:09) *
Vi drömmer inte om ett nytt liv, vi planerar det. När jag går i pension om drygt 1,5 år blir det Las Palmas under vintern och Sverige på sommaren om allt går som vi tänkt.
Gita


Va kul! Hoppas att du berättar hur ni planerar, så att vi som drömmer om det lättare kan komma till skott. Jag kan tänkta mig att det är lite att tänka på.
pejori
CITAT (Gita @ 24-02-2013, 11:09) *
Vi drömmer inte om ett nytt liv, vi planerar det. När jag går i pension om drygt 1,5 år blir det Las Palmas under vintern och Sverige på sommaren om allt går som vi tänkt.
Gita


Låter som en utmärkt idé. tummenupp.gif
Anma
För några år sedan bestämde sig min pappa med fru att göra slag i saken, från att de bestämt sig till handling gick det på 3 veckor. Snabba ryck där! Men de hade pratat om det i många år, långt innan båda gick i pension. Första och andra vintern bodde de i husvagn i en stad strax norr om Malaga. Nu hyr de ett hus där för andra vintern i rad. I år var de hemma en månad, åkte tillbaka för ett par dagar sedan. De fick väl längtan efter snö. giggle.gif
Aqvakul
November och februari kan jag tänka mig att tillbringa i värmen, annars är Sverige underbart...
Huggorm
Jag är inte särskilt attraherad av länderna runt medelhavet, jag skulle hellre vilja ha ett vinterviste en bit ner på södra halvklotet. Argentina eller Nya Zealand kanske. Sydostasien är inte heller fel. Lite avsides skall det ligga, med mycket skog och natur runt och vatten att fiska i. Som landsbygden i Sverige fast varmare och med sommar när vi har vinter.
KRT
CITAT (Huggorm @ 24-02-2013, 14:09) *
Jag är inte särskilt attraherad av länderna runt medelhavet, jag skulle hellre vilja ha ett vinterviste en bit ner på södra halvklotet. Argentina eller Nya Zealand kanske. Sydostasien är inte heller fel. Lite avsides skall det ligga, med mycket skog och natur runt och vatten att fiska i. Som landsbygden i Sverige fast varmare och med sommar när vi har vinter.

Får jag tipsa om Australien, varmt och med massor av "avsides", finns delar där du kan köra bil en hel dag utan att se en människa smile.gif
caprifol
CITAT (Gita @ 24-02-2013, 11:09) *
Vi drömmer inte om ett nytt liv, vi planerar det. När jag går i pension om drygt 1,5 år blir det Las Palmas under vintern och Sverige på sommaren om allt går som vi tänkt.
Gita

Och så gör även vi, men det ligger mycket nära i tiden. Det sker redan i höst - några år tidigare än ursprungligen planerat. Vi kommer nu att tillbringa större delen av vinterhalvåret i vårt hus på Kreta. Vädret där går inte att jämföra med det på fastlandet, så större delen av vintern är mycket behaglig, även om havet givetvis inte är badbart. Har längtat efter detta i alla år då vi varit tvungna att inskränka tiden där till max ett par veckor på vår och höst. Så måtte man nu bara få vara fortsatt frisk och kry... Så många i omgivningen råkar ut för hjärtinfarkter, strokes m m, trots att de bara är kring 60, så jag är tacksam för varje dag vi båda får vara friska.
Eva i Skåne
CITAT (Aqvakul @ 24-02-2013, 13:50) *
November och februari kan jag tänka mig att tillbringa i värmen, annars är Sverige underbart...


Instämmer. Våra tråkigaste och mest onödiga månader!
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 24-02-2013, 16:04) *
Instämmer. Våra tråkigaste och mest onödiga månader!

Fel. Mycket trevliga månader. Jag skulle gärna hoppa över juni och juli alt. ha en sommarstuga i Sydafrika eller så, men egentligen handlar drömmen för mig mer om att inte trivas alls med livet och de möjligheter det erbjuder. Varför måste man vara född till människa t.ex.? Jag tycker inte om att vara den jag är men jag kan inte säga att om jag fick leva om mitt liv och träffa andra val skulle allt ha blivit bra. Jag vet inte ens om/när något gick snett.

Om ni tänker lite större än "hus i spanien" nu. Om ni fick välja vem ni skulle födas till och sen börja om från början. Skulle ni födas i samma kropp? Med samma kön? Ens som människa? Jag skulle vilja vara en lärkfalk.
Eva i Skåne
Såklart att du skulle vara en fågel Myo wub.gif

Jag har nog aldrig tänkt mig nåt annat än att vara den jag är, men vissa saker kunde ju sett annorlunda ut om man kunde vetat i förväg.
Anma
Om man fått välja skulle jag valt en annan mamma.
Eva i Skåne
Så sorgligt Anma kram2.gif
Huggorm
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 14:49) *
Får jag tipsa om Australien, varmt och med massor av "avsides", finns delar där du kan köra bil en hel dag utan att se en människa smile.gif

Tasmanien kanske, annars tycker jag Australien verkar för torrt och varmt. Lite för många giftiga djur också, det verkar ju krylla av farliga ormar, skorpioner och spindlar.
pejori
CITAT (Anma @ 24-02-2013, 16:39) *
Om man fått välja skulle jag valt en annan mamma.


trostar.gif
Anma
Tack för er omtanke, men nu kan man ju inte välja så jag får dras med den jag har. smile.gif
Monaxe
CITAT (caprifol @ 24-02-2013, 15:04) *
. Vi kommer nu att tillbringa större delen av vinterhalvåret i vårt hus på Kreta.


Det låter som en dröm, så skulle jag också vilja göra! Sommaren i Sverige och höst/vinter i Grekland!
DEt gäller ju att ha möjlighet till 2 boenden dock, helst ha kvar det man har nu och ett till...DET är det nog lite svårare att uppfylla iaf för vår del:)
KRT
CITAT (Huggorm @ 24-02-2013, 17:41) *
Tasmanien kanske, annars tycker jag Australien verkar för torrt och varmt. Lite för många giftiga djur också, det verkar ju krylla av farliga ormar, skorpioner och spindlar.

Njae, SÅ illa var det faktiskt inte smile.gif, men jag hade samma bild innan vi varit där. Torrt och varmt ja, i centrala delen, men längs sydkusten, eller sv delen är det mer tilltalande klimat för oss nordbor... Och så även Tasmanien också förståss.


Visst såg vi både ormar (min pappa stötte tom på en brunorm på en av sina utflykter i Melbournes utkanter) och spindlar (maken höll på att sätta sig på en Redback) men på något sätt går det ganska bra att samexistera med dessa djur. De jagar ju inte människor och håller sig helst undan om de kan. Man vidtar bara några enkla försiktighetsmått som att inte gå i högt gräs barbent, skaka skorna om de stått ute osv. Sedan finns det mer otäcka odjur i vissa delar, och mindre i andra - också något att ta i beaktande.

Jag har fobi för allt med 8 ben, och skulle ändå gärna flytta tillbaka om jag bara kunde få ett vettig jobb och om det inte vore på andra sidan jorden (negativt för barnens skull, inte så mycket för oss wink.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon