Full version: Riddarsporre
Leopardcookie
Jag satte 6 frön i torvbriketter igårikväll, det verkar vara lite oklart om hur man ska ha dom varmt eller kallt eller ljust eller mörkt. Nu ställde jag dom bland de andra frösådderna, ljust och mellan 15-20 grader.
Det är Delphinium x cultorum blandade färger och ska blomma första året vid tidig sådd.
Tänkte så 6 frön till idag och ställa dom på en annan plats och se vilka som gror bäst.

Har ni erfaranhet av detta? Hur gör ni? g.gif

EKLO
Jag sådde riddarsporrar för första ggn förra året. Gjorde som m mina grönsaker: Först varmt i rummet, och sedan när de stack upp kyligare rum och lysrör. Det gick fint. Omskolade 2 ggr. De blommade första sommaren.
Leopardcookie
Härligt att höra! Hoppas jag lyckas med det också!
kerstin z5-6
Ska så i mars -de blir stora fort. Omskola i större krukor så fort de har två bladpar, ljust och varmgroende
Leopardcookie
Blommar de första året för dig när du sår i mars?
EKLO
vill tillägga till mitt förra: Jag sådde nog inte heller mina före mars (de blommade).
kerstin z5-6
Ja de gör de, men de är förstås mycket maffigare i blom året efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon