gunsta
Idag har jag förökat tigerliljor enligt filmsnutten - är det någon som har erfarenhet av denna metod och kan komma med goda råd ? ... som tacksamt tas emot smile.gif

Vänligen gunsta


http://www.youtube.com/watch?v=-b7Oz9PWca8
malarmaster
många gånger,fast jag brukar inte ha jord i.
plastpåse i byrålådan några månader och där brukar finnas nytt spirande liv att plantera i kruka.
numera har jag pga liljebaggar legat lågt med det släktet men visst är det enkelt att föröka liljor. ulf
gunsta
CITAT (malarmaster @ 21-02-2013, 17:56) *
många gånger,fast jag brukar inte ha jord i.
plastpåse i byrålådan några månader och där brukar finnas nytt spirande liv att plantera i kruka.
numera har jag pga liljebaggar legat lågt med det släktet men visst är det enkelt att föröka liljor. ulf


Tack för svar - du använder inte jord - vad har du då? .... ingenting


PS: liljebaggar är en prövning sad.gif
malarmaster
tätslutande plastpåse,den fukt som finns i "lökarna" räcker .
men du kan prova jord,bara tänk på att den bör vara rätt torr,fuktad på sin höjd,då det annars är risk för mögel. ulf
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar lägga lökfjällen i lätt fuktad vitmossa.
Påsen får sedan ligga mörkt och varmt i ett skåp. Efter några månader har en ny liten lök bildats och då planterars allt ner i p-jord och krukan ställs svalt.
Pressad vitmossa finns att köpa i blomsterbutiker.
Rosrup
Hur blir det om man gör samma sak med en lök och planterar direkt i jorden på tänkt växtplats?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Rosrup @ 22-02-2013, 12:37) *
Hur blir det om man gör samma sak med en lök och planterar direkt i jorden på tänkt växtplats?


Planterar man ner löken direkt i jorden så förökas den så småningom till fler Liljor.
Rosrup
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 22-02-2013, 12:42) *
Planterar man ner löken direkt i jorden så förökas den så småningom till fler Liljor.


Jo det har jag förstått.
Men tänke ifall jag kunde få lite mer spridning på dem på ett fortare sätt på detta viset.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Rosrup @ 22-02-2013, 12:57) *
Jo det har jag förstått.
Men tänke ifall jag kunde få lite mer spridning på dem på ett fortare sätt på detta viset.


Njaaa, vissa Liljor förökar sig ju väldigt snabbt under jorden genom hela sin lök medan andra tar betydligt längre tid på sig och då går fjällförökningen snabbare.
Fjällförköning av bla. Krolliljor går snabbare än hela lök under jord.
Men... jag är ingen expert så det är bara mina egna erfarenheter.
Eva 33c
CITAT (Rosrup @ 22-02-2013, 12:37) *
Hur blir det om man gör samma sak med en lök och planterar direkt i jorden på tänkt växtplats?

En bekant till mig sa att hon brukade gräva upp nån vit krollijelök ibland, "trampa på den och gräva ner lökkroset". Det låter ju lite brutalt men enligt henne fungrade det utmärkt och påskyndade processen att få fler lökar. smile.gif
Rosrup
CITAT (Eva 33c @ 22-02-2013, 13:22) *
En bekant till mig sa att hon brukade gräva upp nån vit krollijelök ibland, "trampa på den och gräva ner lökkroset". Det låter ju lite brutalt men enligt henne fungrade det utmärkt och påskyndade processen att få fler lökar. smile.gif


Då bör det ju fungera med ett mellanting då smile.gif
Har även frö till en massa sorters liljor så ska bli spännande att se vad det kan bli av det.
Måste ju ha någon ursäkt för att gräva bort sista biten gräsmatta på framsidan smile.gif
Eller egentligen inte men jag hade liljor där förra året.
Orientaliska/asiatiska nåt, vet ej och samma på baksidan.
På framsidan med mindre sol såg jag inte en enda liljebagge på hela sommaren medan jag på baksidan hade en hel del.
Om det har med solen eller torrare klimat att göra vet jag inte.

Planen för i år är att plantera ännu fler lökar så baggarna har några att välja mellan.
På både fram och baksida då, ihop med frö.
Men går det att dela en del lökar så låter det ju ännu bättre.

Antagligen så blir det rena kalabaliken och ser ut som en liljesoptipp menmen smile.gif
gunsta
Tack snälla ni för alla bra svar - jag la liljefjällen i jord så som damen på filmen gjorde - men vitmossa ska jag försöka skaffa. Krollliljor har vi en hel del ute vid torpet - dom sprider sig med frön - men jag har funderat på att göra samma sak med dom lökarna så som jag gjorde med tigerliljelökarna. Det ska bli spännande att se om jag har någon tur med mig - ska också hålla koll så att fjällen inte möglar.
gunsta
Nu har mina lökfjäll börjat på att 'yngla' av sig - det är små lökar på nästan alla fjäll. Startade det hela 21:a februari.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon