andersen
Klippt och klistrat.


Svenska Dagbladet har sin artikel i veckan en hel del förvrängningar och felaktigheter kring köttproduktion. I artikeln påstår SvD att Scan AB har Sveriges största slakteri i Polen. Nej, det har vi inte, Scan AB har inget slakteri utanför Sverige.

Scan har däremot en charkanläggning Swinoujscie där vi bereder, skivar och packar bacon. Anläggningen heter Kreatina och det är en av Europas modernaste och nyaste charkfabrik som endast hanterar bacon. Scan jobbar för det svenska köttet och allt kött kommer från Sverige, d v s alla djur kommer från svenska gårdar och slaktas i Sverige.

SvD skriver även om ett polskt slakteri i Sokolw. I Sokolow finns ett slakteriföretag som ägs till hälften av danska Danish Crown och till hälften av finska HKScan. Sokolow arbetar främst med kött på den polska marknaden. Denna anläggning ska inte sammanblandas med Scan ABs charkanläggning för bacon, Kreatina i Swinoujscie.

Varumärket Scan hanterar och säljer endast svenskt kött. Det innebär att råvaran, d v s bacon- sidor kommer från Sverige. I Sverige har Scan AB ett slakteri för gris i Kristianstad där flertalet av baconsidorna kommer ifrån, men de kan även komma från anläggningen i Skara och andra anläggningar där Scan AB är delägare i.

De svenska baconsidorna fraktas i kylcontainrar, som är mycket noga övervakade, från Kristianstad till Ystad och därifrån med färja till Swinoujscie. Det totala geografiska avståndet mellan Kristianstad och Swinoujscie är ca 10 mil. På anläggningen saltas och röks sidorna, därefter skivas eller tärnas de och förpackas. Sedan transporteras de tillbaka till Sverige och till olika grossister.

Anläggningen i Polen tar även in baconsidor från andra länder än Sverige, t ex Tyskland. Tyska sidor används till legotillverkning samt till Kreatinas egna varumärken. Det är viktigt att framhålla att anläggningen har ett tydligt system för särhållning. På Scan-förpackningarna skriver vi att det är svenskt kött.









Det är ju helt uppåt väggarna, bacon är ju ingen dyr produkt, och borde kunna packiteras för liknade kostnader i Sverige, det handlar ju inte om en personal krävande produkt, då jag förmodar att procesen är automatiserad.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Polska slaktare och arbetare arbetar billigare.

Såg för flera år sedan på tyskt TV hur Tulip gjorde i en fabrik i Tyskland. Dom sa upp alla tyskar och tog in polacker som jobbade minst 60 timmar i veckan.

Igår såg vi en annan rapport där det handlade om alla "no name" produkter. Affärskedjor pressar där priserna så hårt att många företag går omkull. Ett företag sa upp alla tyskar och mens dom tog emot sin uppsägning, kom en buss med slaktare från Rumänien som jobbar där nu.

När vi såg det så ha<de vi klart för oss att aldrig mera köpa ICA´s, COOP´s egna varumärke för det är det som förstör så mycket.

Elisabeth
malcolm
Vad är problemet egentligen, att Scan har fabriker i Polen eller...?
Gunilla T
Problemet är väl att man inte betalar de verkliga kostnaderna för transporter. Den globala handeln med livsmedelsprodukter har lett till en stark koncentration av stora företag där de små, lokala företagen slås ut och inte förmår konkurrera med de stora kedjorna.

Findus skickar sin norskfångade fisk till Kina och Thailand för paketering så när den återkommer till frysdiskarna har den åkt två ggr över Atlanten och Indiska oceanen.
Gossen Ruda
Låglönearbetarna breder ut sig. http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pag...mp;ssoid=164344
gnon49
Ju kortare sträcka mellan djurproducenten o butiken desto svårare är det att fuska eller begå misstag. Själv tror jag att kvaliten försämras av att kött far runt i olika led innan det når konsumenten. Här i Uddevalla har vi tursamt nog lokalt producerade charkvaror som håller betydligt högre kvalite än Scans varor.
andersen
CITAT (Gunilla T @ 20-02-2013, 10:51) *
Problemet är väl att man inte betalar de verkliga kostnaderna för transporter. Den globala handeln med livsmedelsprodukter har lett till en stark koncentration av stora företag där de små, lokala företagen slås ut och inte förmår konkurrera med de stora kedjorna.

Findus skickar sin norskfångade fisk till Kina och Thailand för paketering så när den återkommer till frysdiskarna har den åkt två ggr över Atlanten och Indiska oceanen.


Helt rätt, en annan sak är ju att Scan märker Baconen som Svenskt.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 20-02-2013, 10:54) *
Helt rätt, en annan sak är ju att Scan märker Baconen som Svenskt.

Fast det ÄR ju svenskt.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2013, 10:56) *
Fast det ÄR ju svenskt.


Tillverkad i Polen, med dom sämre förutsättningar vad gäller arbetsskydd,lägre kolektivatal andra sociala förmåner för arbetare.
*Stintan*
Förstår inte heller problemet. Skulle ett utländskt företag starta en fabrik i Sverige så skulle vi jubla men fy skäms för att Scan AB har en charkanläggning i Polen. unsure.gif
andersen
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2013, 11:11) *
Förstår inte heller problemet. Skulle ett utländskt företag starta en fabrik i Sverige så skulle vi jubla men fy skäms för att Scan AB har en charkanläggning i Polen. unsure.gif


Jag vet inte om du arbetar eller inte, men om alla företag gör så hur skall vi då få råd att betala hyran mm, det är ju en form av lönedumpning, nu känner jag inte till procesen vid bacon tillverkning men jag förutsätter att det är till stora delar automatiserad, vilket borde innebära att vinsten för scan inte är så stor på en produkt som kostar lite mera en tiokronor i butik.
malcolm
Jag har sett på TV hur man gör bacon och det är ett typiskt hantverk.
andersen
CITAT (malcolm @ 20-02-2013, 11:27) *
Jag har sett på TV hur man gör bacon och det är ett typiskt hantverk.



Nej det är en till stora delar en proces i en fabrik..till verka bacon
Jubbe063
Tja, vi har oss själva att skylla ;-) Vi köper hellre billig bacon från Polen än dyrare från Sverige. Vi föredrar jeans för 199 kr paret från Bangladesh än svindyra från europa. Skor från Kina säljer bättre än från den svenska skomakaren etc etc.

Så varför klaga när vi själva föredrar billigaste möjliga...
Gossen Ruda
En svensk arbetare vill inte jobba mer än 8 timmar och helst gå ner till 6 timmar med samma lön. En polack jobbar gärna 10 timmar utan att kräva övertid.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2013, 13:48) *
En svensk arbetare vill inte jobba mer än 8 timmar och helst gå ner till 6 timmar med samma lön. En polack jobbar gärna 10 timmar utan att kräva övertid.


Vill du att det skall vara så i Sverige? eller ville du det när du jobbade för Televerket. Klart som korvspad att vi skall ha övertidsersättning utan att kräva det. Och 6 tim arbetstid är väl bra om det skall finnas jobb till alla.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 20-02-2013, 11:19) *
Jag vet inte om du arbetar eller inte, men om alla företag gör så hur skall vi då få råd att betala hyran mm, det är ju en form av lönedumpning, nu känner jag inte till procesen vid bacon tillverkning men jag förutsätter att det är till stora delar automatiserad, vilket borde innebära att vinsten för scan inte är så stor på en produkt som kostar lite mera en tiokronor i butik.


Vad har det med saken att göra om jag arbetar eller inte? Men hur menar du nu? Ska vi förbjuda företag att etablera verksamhet i andra länder överhuvudtaget ( även i Sverige alltså då)? EU kanske kan förbjuda det som så mycket annat korkat. Inga försäljningar av företag till utlandet, inget delägarskap i utländska företag, Ska vi förbjuda utrikeshandeln också?
andersen
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2013, 14:07) *
Vad har det med saken att göra om jag arbetar eller inte? Men hur menar du nu? Ska vi förbjuda företag att etablera verksamhet i andra länder överhuvudtaget ( även i Sverige alltså då)? EU kanske kan förbjuda det som så mycket annat korkat. Inga försäljningar av företag till utlandet, inget delägarskap i utländska företag, Ska vi förbjuda utrikeshandeln också?


Jag menar att du kanske har större förståelse om du arbetar och är rädd om jobben. Inte skall vi förbjuda att företag flyttar, men dom skall inte då sätta Svensk flagga på produkten, produkten är tillverkad i Polen och under Polska regler, det är inget annat en lönedumpning.Och ett sätt att vilseleda konsumenterna.

Till Jubbe du har rätt.
Gita
CITAT (andersen @ 20-02-2013, 14:22) *
Jag menar att du kanske har större förståelse om du arbetar och är rädd om jobben. Inte skall vi förbjuda att företag flyttar, men dom skall inte då sätta Svensk flagga på produkten, produkten är tillverkad i Polen och under Polska regler, det är inget annat en lönedumpning.Och ett sätt att vilseleda konsumenterna.

Till Jubbe du har rätt.

Nu är det ju ganska många svenska köttproducenter som har etablerat sig i just Polen och för min del föredrar jag att man slaktar i Polen och transporterar köttet till Sverige istället för att transportera djuren för slakt i Sverige.

När det gäller företagande och arbetstillfällen i Sverige finns det nog bara en sak att göra, nämligen att se till att villkoren för företagande är så bra i Sverige att man inte har anledning att flytta ut. Har du någon bättre idé?
Gita
Jeremias
Den som är intresserad av hur livsmedlen produceras i Europa kan läsa "Not on the label" av Felicity Lawrence.
En annan tankeväckande bok är "Matens pris" av Malin Olsson och Daniel Öhman.
Piccante
CITAT (andersen @ 20-02-2013, 14:22) *
Jag menar att du kanske har större förståelse om du arbetar och är rädd om jobben. Inte skall vi förbjuda att företag flyttar, men dom skall inte då sätta Svensk flagga på produkten, produkten är tillverkad i Polen och under Polska regler, det är inget annat en lönedumpning.Och ett sätt att vilseleda konsumenterna.

Till Jubbe du har rätt.

Fast flaggan står väl för att det är svensk råvara? Det är köttets ursprung man ska märka på en förpackning i första hand. Tillverkningsland tror jag inte lika många är intresserade av faktiskt.
Sen är ju även "svensk" fisk ibland filéad i Kina och packad i Baltikum även om den är uppdragen ur östersjön.
Motti
Så länge som vi tycker att kött och färdigmat ska vara billigt så blir det ju sådana här bakslag som tex hästkött i färdiglagat innehållande diverse antibiotika steroider mm .Och då skriker alla och förvånar sig över att det va så hemskt !vi kanske borde tänka om och köpa mer svenskt kött och laga mer mat själva så vi vet vad vi äter ?Visst är det märkligt att svenskt kött räkor fisk skickas jorden runt för att bli putsat rensat förpackat för att sedan skickas tillbaks hit och säljas som svensktproducerat ? Personligen har jag jag lärt mig att läsa det småstilta på förpackningar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon